وزارت نفت تعهد داد از لوله‌های بدون درز تولید داخل استفاده کند

وعده زنگنه برای حمایت از لوله گستر اسفراین

بر اساس آمارهای موجود شرکت لوله گستر با ۲۵ درصد ظرفیت در بهترین سال تولیدی خود فعالیت می‌کرده و این در حالی است که همان سال شاهد ورود این محصول به کشور بودیم.

وعده زنگنه برای حمایت از لوله گستر اسفراین

به گزارش ایدرونیوز . تامین لوله‌های بدون درز و فولادهای آلیاژی با ابعاد خاص در صنایعی مانند نفت، گاز، خودروسازی، صنایع دریایی، هوافضا و سیمان از جمله مشکلات جدی صنعتی ایران بود. در سال‌های گذشته با راه‌اندازی مجتمع صنعتی اسفراین و شرکت لوله گستر، پیش‌بینی می‌شد مشکل تامین این محصول تا حد قابل توجهی برطرف شود اما این‌طور نشد.

بر اساس آمارهای موجود شرکت لوله گستر با ۲۵ درصد ظرفیت در بهترین سال تولیدی خود فعالیت می‌کرده و این در حالی است که همان سال شاهد ورود این محصول به کشور بودیم.
چندی پیش محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و بیژن زنگنه، وزیر نفت به نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی قول دادند که لوله گستر را به وندور لیست شرکت‌های پیرو اضافه کنند. «گسترش صنعت» در این گزارش به بررسی وضعیت این شرکت پرداخته و در ادامه آن نیز گفت‌وگویی با حسن خاکسار، مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین کرده‌است.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی از شیوه‌نامه وزیر نفت به شرکت‌های پیرو این وزارتخانه برای خرید لوله بدون درز از شرکت لوله گستر اسفراین خبرداد.
هادی قوامی با اشاره به تولید لوله‌های بدون درز در داخل کشور به خانه ملت گفت: تنها کارخانه‌ای که در کشور لوله‌های بدون درز یا کربن استیل را تولید می‌کند شرکت لوله گستر اسفراین است.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوال خود از وزیر نفت در این باره و همچنین پیگیری این موضوع در مذاکره با وی گفت: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌های مجموعه وزارت نفت و پیمانکارانی که پروژه‌های وزارت نفت را انجام می‌دهند تقاضای مورد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی تامین کنند و ملزم هستند بر اساس قانون استفاده از حداکثر توان داخلی، از لوله گستر خرید کنند.
وی افزود: متاسفانه تعدادی از پیمانکاران خصوصی و خصولتی که پروژه‌های وزارت نفت را گرفته و انجام می‌دهند از چین لوله وارد کردند در حالی‌که تاکید صریح رهبر معظم انقلاب این است که واردات این محصولات شرعی و قانونی نیست و از این رو از این شرکت‌ها انتظار بیشتری برای رعایت دستور رهبر معظم انقلاب در استفاده از تولیدات داخلی می‌رود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بنا شد وزیر نفت بخشنامه و شیوه‌نامه‌ای را برای پیمانکاران داخلی دولتی و خصوصی صادر کند که این شرکت‌ها حق واردات لوله‌های کربن استیل از خارج از کشور را ندارند همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز متعهد شد که ثبت سفارش واردات این لوله‌ها را انجام ندهد و وزیر جدید قول داد تا بتوانیم این صنعت داخلی را به تولید برسانیم.
عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته شرکت لوله گستر اسفراین ۲۵ هزار تن تولید لوله بدون درز داشته که با ۶۰ هزار تن لوله کربن استیل، ۱۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج نمی‌شود. با این کار، حداقل از خروج ۳۵ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد و اگر وزارت نفت ۶۰ هزار تن از این شرکت خرید کند حداقل حدود ۱۰۰ میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.
وی افزود: فولاد اسفراین که شمش لوله گستر را تامین می‌کند، تقویت می‌شود، مجتمع فولاد خراسان در نیشابور که آهن اسفنجی در اختیار فولاد اسفراین می‌گذارد تقویت می‌شود و سنگ آهن و گندله سازی‌های خواف تقویت می‌شوند و سنگ آهن در اختیار آهن اسفنجی فولاد خراسان قرار می‌دهند و زنجیره‌ای از ارزش افزوده در خراسان بزرگ ایجاد می‌شود و زمینه اشتغالزایی بالایی در منطقه به‌وجود خواهد آمد و این شرکت‌ها مالیات پرداخت می‌کنند که به دولت برمی‌گردد و همچنین به دلیل دولتی بودن این شرکت‌ها، سود آنها به دولت برمی‌گردد.

لوله گستر آماده تامین نیاز داخل است
حسن خاکسار، مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین درباره وضعیت کنونی این شرکت و شرکت لوله گستر اسفراین به «گسترش صنعت» گفت: اسفراین به دو شرکت مجتمع صنعتی و لوله گستر اسفراین تفکیک می‌شود. بحث‌های حمایتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی استان بیشتر معطوف به شرکت لوله گستر اسفراین می‌شود.
خاکسار به این پرسش که همکاری شرکت‌های پیرو وزارت نفت با لوله گستر چگونه بود و آیا اکنون لوله گستر به وندور لیست شرکت نفت اضافه شده است، این گونه پاسخ داد: پیش از دستور اخیر وزیر نفت، شرکت‌های نفتی که نیاز به لوله‌های بدون درز داشتند، تعهدی برای استفاده از محصولات لوله گستر اسفراین نداشتند و این شرکت در وندور لیست وزارت نفت نبود. با این حال برخی از شرکت‌ها از محصولات لوله گستر اسفراین استفاده می‌کردند. اکنون با دستوری که وزیر نفت داد، میزان استفاده از محصولات این شرکت به طور قطع بیشتر خواهد شد و حمایت از تولیدات داخلی در زمینه لوله‌های بدون درز پررنگ تر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه لوله گستر نزدیک به ۱۰۰هزار تن در سال می‌تواند محصول تولید کند، گفت: این در حالی است که بهترین سال کاری این شرکت ۹۵ بود که با تولید ۲۵ هزار تن محصول سپری شد. همچنین باید این موضوع را در نظر داشت که از ۲۵ هزار تن محصول تولیدی ظرفیت فروش برای ۱۸ هزار تن محصول به وجود آمد.
مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین با بیان اینکه در شرایطی که محصول مورد نظر در داخل کشور تولید می‌شود باید مانع واردات شد، افزود: با اینکه نزدیک به ۷ هزار تن محصول تولید شده در سال ۹۵ به فروش نرسیده شاهد واردات لوله‌های بدون درز و محصولات تولیدی این کارخانه بودیم.
خاکسار خبر داد: امسال با توجه به افزایش حمایت‌های دولت از بخش‌های تولیدی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت قول‌هایی به نماینده اسفراین دادند که از محصولات تولید شده در اسفراین استفاده بیشتری خواهند کرد و تا جایی که این کارخانه ظرفیت تولید داشته باشد از محصولات آن استفاده خواهد شد.
وی بیان اینکه سیاست‌های حمایتی این چنینی کمک بزرگی به واحدهای صنعتی است، گفت: در صورتی که این موضوع اجرایی شود، میزان تولید اسفراین نیز بیشتر خواهد شد. البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که هنوز با استفاده از تمام ظرفیت لوله گستر اسفراین فاصله زیادی داریم. اکنون نزدیک به ۷۵هزارتن از ظرفیت این کارخانه بدون استفاده است.
مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین با بیان اینکه مواد اولیه لوله گستر از مجتمع صنعتی اسفراین تامین می‌شود، گفت: این برای لوله گستر فرصتی است که بتواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. مجتمع صنعتی اسفراین در سال می‌تواند ۸۲ هزار تن محصول تولید کند اما در سال ۹۵ که بهترین سال تولیدی بود ۶۳ هزار تن محصول تولید شد.
خاکسار درباره دلیل درصد تولید بیشتر نسبت به لوله گستر توضیح داد: مجتمع صنعتی اسفراین صنعتی مادر به شمار می‌رود. مجتمع صنعتی اسفراین می‌تواند تمام آلیاژهای مورد نیاز در صنایع کشور را تامین کند. هوافضا، کشتی سازی، خودروسازی، فولاد، سیمان، نفت، گاز و دیگر شاخه‌های صنعت نیز به آلیاژهای تولید شده در مجتمع نیاز دارند.
وی درباره تولید اقتصادی و غیراقتصادی توضیح داد: تولید آلیاژهای مورد نیاز در برخی از صنایع اقتصادی نیست. خودروسازی از جمله صنایعی است که تولید مواد اولیه آلیاژی آن در مجتمع صنعتی اسفراین اقتصادی نیست. بر این اساس یکی از سیاست هایی که برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده، تامین قطعات از طریق واسطه‌هاست. برخی از شرکت‌های بخش خصوصی اکنون از طریق مجتمع صنعتی مواد اولیه خود را تامین می‌کنند و می‌توانند قطعات مورد نیاز صنعتی خودرو را تولید کنند.
مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین با بیان اینکه امسال برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که بتوانیم افزایش میزان تولید داشته باشیم، گفت: اکنون در حال برخی برنامه‌ریزی‌ها هستیم تا بتوانیم میزان تولید در سال ۹۶ را به ۷۰ هزار تن برسانیم. با این روش تولید می‌توانیم در سال ۹۷ به ۸۲ هزار تن تولید در سال دست یابیم.
خاکسار به چالش‌های تولید فولاد در چند ماه گذشته پرداخت و توضیح داد: در چند ماه گذشته بحث هایی در حوزه الکترودها به وجود آمد که تولید فولاد را با برخی چالش‌ها روبه‌رو کرد. با توجه به امکان افزایش نرخ در نرخ تمام شده می‌توان آن را جبران کرد. این موضوع در واحدهای تولید انبوه و فولادهای کم‌آلیاژ مشکل چندانی را به وجود نمی‌آورد. در زمینه اسفراین اما موضوع مقداری تفاوت دارد. اسفراین رسالت تولید فولادهای آلیاژی را بر عهده دارد و باید بر اساس سفارش مشتری تولید کند. به عبارتی مشتری آلیاژ خاص را در ابعادی خاص سفارش می‌دهد و ما موظف هستیم بر اساس نرخ داده شده محصولات را به فروش برسانیم