مدیرعامل گروه صنایع خودروسازی کرمان:

صنعت و اقتصاد نیازمند دمیدن روح جدیدی است

دولت دوازدهم با مهار صحیح تورم می تواند تسهیلات لازم برای ورود خودروسازان ایرانی به بازارهای جهانی را بوجود آورد.

صنعت و اقتصاد نیازمند دمیدن روح جدیدی است

به گزارش ایدرونیوز ، محمد رضا شه بخش مدیرعامل گروه صنایع خودروسازی کرمان، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص دولت دوازدهم و معرفی محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت وتجارت کشور نیازمند روحی تازه است که این مهم تنها توسط افکار جدید می تواند محقق شود.
به گفته وی، بی شک دولت دوازدهم باید از تولید داخلی همراه با صادرات حمایت کند و این مهم بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود که راه تولید کیفی را هموار کرده و برای ورود به بازرهای جهانی نقش خود را به خوبی ایفا کند.
مدیرعامل کرمان خودرو ادامه داد: رکود در صنعت و تجارت کشور به مرز ۵ سالگی وارد می شود و با تمام تلاش هایی که دولت یازدهم انجام داد، این روند با کندی در حال بهبود است و دولت دوازدهم باید سرعت رهایی صنعت از رکود را بیشتر کند.
شه بخش با اشاره به تاثیر صنعت خودرو در اقتصاد و پویایی صنعت تصریح کرد: بی شک پس از برجام اتفاقات خوبی در صنعت خودرو پیش آمد که به خروج این مجموعه اقتصادی از بحران کمک شایان توجهی می کند. رفع عقب ماندگی ناخواسته در صنعت خودرو نیازمند تدبیری است که وزیر جدید صنعت می تواند راهکار مناسبی برای رفع این عقب ماندگی همراه برنامه های کلی خود ارائه دهد.
وی در ادامه با اشاره به تجارب محمد شریعتمداری، گفت: ۸ سال در راس بخش تجارت و بازرگانی یک کشور بودن این نوید را می دهد که وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت جدای از بحث تولید و واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع، به بحث رفع موانع تولید رقابتی و تسهیل بستر صادرات نیز توجه خاص داشته باشد.
مدیرعامل گروه صنایع خودروسازی کرمان معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر جدید را یک تدبیر و دور اندیشی مناسب از سوی رییس جمهوری دانست و افزود: از بین گزینه هایی که برای این پست مطرح بودند، آقای شریعتمداری به دلیل پیشینه اقتصادی و بازرگانی خود، می تواند سرعت حرکت چرخ های صنعت کشور را بیشتر کند.
وی تاکید کرد: صنایع خودروسازی کرمان با دارا بودن شرکت های برجسته در زمینه خودروسازی و صنایع وابسته، ورود محمد شریعتمداری رابه حوزه صنعت مثبت ارزیابی کرده و امیدوار است این حضور با برنامه ای قابل اجرا و دفاع برای حوزه خودرو همراه باشد.
شه بخش در مورد انتظارات صنعت خودرو از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت گفت: حوزه خودرو در سال های اخیر رشد و توسعه خوبی پیدا کرده اما؛ چنانچه این توسعه، ایستا و بدون بهره منطقی ادامه پیدا کند تنها به افزایش هزینه های تولید منجر خواهد شد. یعنی اگر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور رشد و توسعه خود را تنها در داخل پیگیری کنند و درون گرا باقی بمانند، عملا هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. صنعت خودرو برای ارز آوری نیاز به برون گرا بودن دارد و این مهم تنها با صادرات هدفمند محقق می شود.
وی خاطرنشان کرد: استان کرمان را می توان یکی از قطب های تولید خودرو غیر دولتی و بصورت کاملا با ساز وکارهای رقابتی در خاورمیانه نامید زیرا برندهای گوناگونی توسط مجموعه صنایع خودروسازی کرمان در این منطقه تولید و عرضه می شوند اما این منطقه برای مانایی و توسعه، نیاز به حمایت دولت برای ورود به بازار های جدید دارد .
مدیرعامل گروه صنایع خودروسازی کرمان در مورد فعالیت های بین المللی محمد شریعتمداری نیز گفت: ورود ایران به عنوان ناظر WTO یکی از کارهای مهم وزیر سابق بازرگانی و وزیر فعلی پیشنهاد شده برای وزارت صنعت است و ما امیدواریم ایشان همان نگاه صادرات محور را همراه خود داشته و به وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کند زیرا تنها با این نگاه می توانیم در تولید محصولات خود کیفی سازی را مد نظر قرار دهیم و نگاه خود را نه تنها به بازارهای داخلی بلکه به خارج از مرزها برگردانیم.
وی در ادامه به دیگر وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری یعنی دکتر مسعود کرباسیان اشاره کرد و افزود: با شناختی که از وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در جامعه اقتصادی و عملکرد ایشان در دهه های گذشته داریم باید مطمئن بود که برای خروج از رکود نامبرده نیز با مشورت اقتصاددانان مهم و به نام کشور و توانایی ذاتی در هماهنگ کردن دستگاههای ذیربط، موفقیت لازم را بدست خواهد آورد.
شه بخش متذکر شد: راه حل راه اندازی چرخ و رونق اقتصاد و خروج هر چه شتابان از رکود اقتصادی ایجاد امنیت اقتصادی برای دارندگان سرمایه های خرد و کلان در ایران و خارج از ایران است و دروازه این کار ایجاد بستر لازم برای حضور بانک های بین المللی در ایران و اتصال بانکها ی ایران به این شبکه و رقابت با آنها است.
مدیرعامل گروه کرمان خودرو اظهار کرد در صورت ایجاد امنیت اقتصادی منابع راکد و بعضا سرگردان در دست مردم به چرخه سرمایه گذاری و منابع ایرانیان خارج از کشور به سرزمین مادری و منابع بانکهای خارج در سرزمین امن منطقه، ایران سرازیر خواهد شد.
شه بخش بیان کرد: آقای دکتر کرباسیان این ظرفیت برای هماهنگی دستگاه های مختلف کشور را بدلیل تجربه کارشناسی در سالهای مدیریت اقتصادی گذشته را دارد.
وی کاهش بهره های بانکی برای کاهش هزینه‌های تولید برای رقابت در بازارهای جهانی را اولویت مهم و دست یافتنی در دولت دوازدهم دانست و اعتقاد دارد که تیم جدید اقتصادی و صنعتی در دولت توانایی انجام این مهم را با اهمیت دادن واقعی به ظرفیت بخش غیر دولتی بصورت واقعی نه به روال شعاری در دولت های نهم و دهم دارد.
شه بخش اظهار در پایان خاطرناشن کرد: دولت دوازدهم و تیم اقتصادی معرفی شده دارای تجربه و عزم مناسب و کافی برای حمایت بخش غیر دولتی بدون واهمه از انگ های فرصت طلبان را دارند و قطعا موفقیت در پیش است.