قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت

«ایدرو» پیشرو در توسعه صنعت کشور

رضا رحمانی گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع برای کمک به توسعه صنعت راه‌اندازی شده است و اقدامات شایسته زیادی در این زمینه تاکنون به عنوان یک سازمان توسعه‌ای انجام داده است.

«ایدرو» پیشرو در توسعه صنعت کشور

به گزارش ایدرونیوز ، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سازمان گسترش به عنوان یک دستگاه حامی و سیاست‌گذار بخش صنعت کشور توانسته روند توسعه صنعت را در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم جاری کند.

وی با اشاره به اینکه در تمام کشورهایی که از اقتصاد آزاد برخوردار هستند، سازمان توسعه‌ای وجود ندارد به جز در کشورهای آفریقایی و کمتر توسعه یافته که از سازمان‌های توسعه برخوردارند.

این مقام مسوول تصریح کرد: کشورهای توسعه‌یافته مانند کانادا، ژاپن، آمریکا و … به علت برخورداری از برنامه‌ریزی و استراتژی‌های کلان در زمینه صنعت به سازمان توسعه‌ای به گونه‌ای که در کشورهای در حال توسعه وجود دارد نیازی ندارند چرا که سازمان‌های توسعه‌ای ابزاری هستند در دست دولت‌ها برای توسعه فناوری‌های نوین.

رحمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط جهان به گونه‌ای تغییر یافته که وظیفه دولت‌ها نوسازی صنایع و کشاورزی است، اما در کشوری در حال توسعه مانند ایران سازمان‌های توسعه‌ای معنا و مفهوم خاص خود را دارند.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به مناطق محروم کشور گفت: از این رو سازمان‌های توسعه‌ای باید برای توسعه صنعت در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند و پس از اتمام پروژه آنها را به بخش خصوصی واگذار و منابع حاصل را به پروژه‌های دیگری منتقل کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به علت کمبود منابع مالی لازم، نداشتن تکنولوژی و همچنین ریسک بالای بخش‌خصوصی توانایی لازم برای ورود به پروژه‌های صنعتی سنگین را ندارد، از این رو سازمان‌های توسعه‌ای با توجه به رسالت ذاتی خود باید حمایت‌های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به نقش بااهمیت سازمان‌های توسعه‌ای در کشورمان تصریح کرد: هم‌اکنون در کشور، سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایمیدرو و ایدرو در جایگاه خود سهم بسزایی در روند توسعه صنعت و معدن کشور دارند به گونه‌ای که سازمان گسترش امروز بیشترین سهم را در روند صنعتی شدن کشور در دوران معاصر از خود به جای گذاشته است.

رحمانی با بیان اینکه اهداف سازمان گسترش تغییر یافته و دیگر ایجاد و تاسیس کارخانه یا واحد صنعتی نیست، خاطرنشان کرد: این سازمان باید با توجه به شرایط موجود در کشور و با اعطای اختیارات بیشتر از سوی دولت به صورت پیمانکار در زمینه پروژه‌های بزرگ صنعتی در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم و اقتصادی فعالیت کند و آنها را بعد از آماده‌سازی به بخش‌خصوصی توانا واگذار کند.

وی تاکید کرد: در دوره کنونی سازمان گسترش از برنامه‌های استراتژیک بسیار خوبی در زمینه صنایع مختلف از جمله خودروسازی، حمل و نقل، نفت و گاز و دانش‌بنیان‌ها برخوردار است.

قائم‌مقام وزارت صنایع، معدن و تجارت افزود: این سازمان در دوره کنونی خود استراتژی‌های مذکور را در قالب نقشه راه خود برای توسعه هر چه بیشتر صنعت کشور دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: امید است با حمایت دولت دوازدهم طی سال‌های آینده سازمان‌های توسعه‌ای به ویژه «ایدرو» به عنوان یک سازمان پیشرو در بخش صنعت کشور، زمینه را برای بخش‌خصوصی فراهم کرده تا بتواند به یک تشکل نوظهور صنعتی تبدیل شود.