«ایدرو» رقیب بخش خصوصی نیست

صنایع دریایی و صنعت خودرو نیازمند نوسازی ناوگان، بازسازی و مدرن شدن دستگاه‌هایشان هستند.

«ایدرو» رقیب بخش خصوصی نیست

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان شریک راهبردی این نمایشگاه که قرار است دو هفته دیگر تشکیل شود، همکاری کرد. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قدمتی ۵۰ ساله دارد و با هدف ساخت ماشین‌آلات در کشور به وجود آمده است. صنعت تولید کالاهای سرمایه‌ای مثل ماشین‌ابزار یک صنعت پایه بوده و بحث‌هایی چون تحقق اقتصاد مقاومتی، صادرات و خودکفایی در بستر فراهم کردن این صنعت محقق می‌شود. امروزه کشور ما نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگی دارد و آمار‌ها نشان می‌دهد برای رسیدن به اهداف‌مان باید سالانه ۵۰ میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری شود. سال‌هاست از ماشین‌آلات قدیمی در صنعت استفاده کرده‌ایم درنتیجه سرعت و دقت دستگاه‌هایمان بسیار پایین است و در چنین شرایطی نمی‌توانیم به تولید رقابتی و صادرات بیندیشیم بنابراین باید به فکر همکاری‌های مشترک به‌ویژه با کشورهایی همچون آلمان برای گسترش و نوسازی صنایع خود باشیم. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک و جوینت ونچر با شرکت‌های خارجی است و بحث فاینانس هم بسیار مهم است که خوشبختانه در زمینه بانک‌های جهانی تضامین بانکی در حال شکل‌گیری است.
صنایع ایران نیازمند نوسازی ناوگان، بازسازی و مدرن شدن دستگاه‌هایشان هستند. فرسودگی ماشین‌آلات در بخش تولید صنعتی یکی از مهم‌ترین نیازهای امروزه صنعت ایران برای پیشرفت، توسعه و تولید رقابت‌پذیر است. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان شریک راهبردی بخش خصوصی در بسیاری از نمایشگاه‌ها زمینه فعالیت مشترک بخش خصوصی ایران با سرمایه‌گذاری خارجی‌ها را فراهم کرده است. باید این موضوع را در نظر داشت که پس از تصویب اصل ۴۴ قانون اساسی ایدرو دیگر وارد بنگاهداری نشد و این موضوع برای ایدرو به نوعی تکلیف در نظر گرفته می‌شود. وظیفه‌ای که ایدرو اکنون دارد، حمایت از بخش خصوصی و ارائه خدمات راهبردی است. ایدرو سال‌ها در زمینه مدیریت، شیوه سرمایه‌گذاری و قراردادهای خارجی تجربه دارد. اکنون هم از بنگاه‌داری براساس قانون منع شده و به هیچ عنوان این سازمان رقیب بخش خصوصی نیست.