عطش فولکس واگن برای ورود به بازار ایران

فولکس واگن قصد دارد برای اولین بار پس از ۱۷ سال خودروهای خود را در ایران بفروشد و در حال حاضر با توقف رشد خود در اروپا و چین از کاهش تحریم های بین المللی ایران استفاده می کند.

فولکس واگن قصد دارد برای اولین بار پس از ۱۷ سال خودروهای خود را در ایران بفروشد و در حال حاضر با توقف رشد خود در اروپا و چین از کاهش تحریم های بین المللی ایران استفاده می کند.

VW در بیانیه ای اعلام کرد قرارداد خود را با وارد کننده محلی یعنی ماموت خودرو امضا کرده است تا بتواند خودروی تیگان و ماشین خانواده پاسات را عمدتا در نمایندگی هایی در اطراف تهران بفروش برساند.

گفتنی است گسترش فروش در اقتصادهای در حال ظهور بخشی از استراتژی VW برای کاهش وابستگی به بازارهای اصلی و افزودن منابع جدید درآمد است.

آندرس سوند جانسن، مدیر پروژه این شرکت در بیانیه ای گفت:

“با بازگشت به ایران، نام تجاری فولکس واگن نقطه خالی دیگری را بر روی نقشه خودرو جهانی پر می کند.”

فولکس واگن رهبر بازار در اروپا و چین است و در تلاش است تا عملیات خود را در ایالات متحده پس از رسوایی تقلب بازسازی کند.

ایران به عنوان یک فرصت نادر برای رشد، با جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر است. شرکت هایی مانند بوئینگ و Total برای ورود به بازار جمهوری اسلامی درست یک سال پس از آنکه تحریم های بین المللی مربوط به برنامه تسلیحات هسته ای آنها لغو شد، برای ورود به ایران عطش زیادی دارند.

برای فولکس واگن، که در سال گذشته ۱۰٫۳ میلیون دستگاه را تحویل داد و خود را به عنوان بزرگترین خودروساز جهان معرفی کرد، ایران بازار نسبتا کوچکی محسوب می شود.

پیش بینی می شود فروش Tiguan و Passat با آغاز در ماه اوت، در ابتدا محدود به هشت نمایندگی مجاز خواهد بود. VW اغلب تلاش کرده است تا به بازارهای نوظهور دست یابد، مخصوصا جایی که خریداران خودروهای ارزان تر را ترجیح می دهند تا مارک ها قادر به ارائه آن باشند.

آرنت اولینگورست، تحلیلگری از لندن، گفت: “این که آنها بتوانند چندین هزار خودرو را در ایران بفروشند بیشتر نشان می دهد که آیا می توان کارهای مشابهی را در بازارهای نوظهور انجام داد یا نه.”

او گفت:
“ایران برای پژو نسبت به فولکس واگن اهمیت بیشتری دارد، زیرا این شرکت فرانسوی قبل از تحریم ها در ایران بسیار رشد کرده است.”

PSA Group که تولید کننده پژو است اولین سازنده ای بود که در معامله ای اعلام کرد که در سال گذشته برای ارتقاء کارخانه ای در نزدیکی تهران ، شروع به ساخت مدل های سیتروئن کرده است.

چند ماه بعد، رنو گفت که یک کارخانه جدید را با ظرفیت ۱۵۰،۰۰۰ خودرو در سال در ایران ایجاد خواهد کرد.

ضمنا تحقیقات BMI در ماه آوریل نشان می دهد که رشد تولید خودرو در ایران تا سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۱ درصد خواهد بود و بازگشت ماشین های اروپایی به بازار ایران این بخش را تقویت می کند، گرچه تحریم های باقیمانده از سوی آمریکا موجب کاهش سرعت رشد می شود.

طبق بیانیه VW، دولت ایران انتظار دارد که ثبت نام سالانه به ۳ میلیون نفر برسد که این قابل مقایسه با عرضه ۳٫۴ میلیونی در سال گذشته در کشور آلمان است.

حضور خودروسازان آلمانی در ایران با تشدید تنش های سیاسی در منطقه خلیج (همیشه) فارس عجین شده است که این تنش ها شامل درگیر شدن سومین سهامدار بزرگ شرکت خودروسازی فولکس واگن یعنی قطر است.

گفتنی است اتومبیل های اروپایی در ایران قبل از انقلاب ۱۹۷۹ محبوب بودند و جنگ هشت ساله با عراق این بخش اقتصاد را از بین برد و روابط با شرکت های غربی را تحت فشار گذاشت.