تهران و پراگ در پی توسعه روابط صنعتی

رشد ۵۰ درصدی روابط اقتصادی ایران و جمهوری چک در سال ۲۰۱۵میلادی(۱۳۹۴) باعث شد تا مسئولان صنعتی در کشور به تعمیق روابط صنعتی و تولید مشترک با فعالان این حوزه در کشور چک بیشتر فکر کرده و این موضوع را در دستور بررسی قرار دهند.

ایدرونیوز – براساس اعلام اداره آمار چک در سال ۲۰۱۵ روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و این کشور از رشد ۵۰ درصدی برخوردار شد و میزان مبادلات به ۵۲ میلیون دلار رسید. این رقم در ۶ ماه نخست امسال میلادی با رشد ۱۰ درصدی به ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار رسید که در مدت مشابه سال پیش از آن ۲۴ میلیون و ۲۳۶ هزار دلار بود.

اردیبهشت گذشته در سفر هیاتی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به جمهوری چک تفاهمنامه‌ای امضا و براساس آن، ایدرو به عنوان طرف همکار صنعتی وزارت صنعت چک معرفی شد.

در روزهای گذشته نمایندگان صنعتی ایدرو از کشورمان برای پیگیری تفاهمنامه‌ها عازم پراگ شدند.ایران در سال‌های پیش از تحریم با چک روابط گسترده‌ای داشت و پس از برداشته شدن تحریم‌ها نیز هیات تجاری جمهوری چک از نخستین گروه‌هایی بود که برای گسترش روابط به ایران آمد.

تهران و پراگ در پی توسعه روابط صنعتی

تهران و پراگ در پی توسعه روابط صنعتی

اعتمادسازی جمهوری چک
یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک و گسترش روابط اقتصادی با دنیا داشت به خطوط اعتباری ایران مربوط می‌شود. در این راستا، معاون وزیر خارجه چک از ایجاد یک خط اعتباری ۱۰۰ میلیون دلاری برای حمایت از فعالان اقتصادی جمهوری چک که با ایران وارد همکاری می‌شوند، خبر داد.

مارتین پلاتا با اشاره به علاقه‌مندی جمهوری چک به توسعه روابط سیاسی و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران گفت: برای تعامل بیشتر و بهتر تجاری با ایران به ارتقای روابط سیاسی نیاز داریم. تکمیل پروژه‌های در حال انجام و توسعه ارتباطات اولویت ماست.

درحال‌حاضر تعداد زیادی از شرکت‌های چک در ایران فعالیت می‌کنند و اولویت ما این است که این شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاری و بستن قراردادهای جدید با طرف‌های تجاری در ایران تشویق کنیم.

پلاتا در ادامه با تاکید بر روابط سیاسی و حمایت مالی به‌عنوان دو مسئله مهم گفت: جمهوری اسلامی ایران بدهی‌اش را به جمهوری چک پرداخت کرده است. هرچند میزان این بدهی زیاد نبوده اما پرداخت آن گام بزرگی در تقویت روابط دوطرف است و از سفارت ایران به‌منظور پیگیری برای پرداخت این بدهی تشکر می‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه چک گفت: پیشرفت اقتصادی باید هماهنگ با ارتقای روابط سیاسی انجام شود. ایران نقش مهمی در زمینه صلح در خاورمیانه دارد بنابراین جمهوری چک از هر نوع تلاش ایران برای مذاکرات صلح و تمام کردن جنگ در منطقه خاورمیانه حمایت می‌کند.

مارتین پلاتا با اشاره به محدودیت‌های تاجران در زمینه حمایت مالی ادامه داد: بانک‌ها در جمهوری چک قادر به همکاری با تاجران ایرانی هستند اما مسائل مربوط به امریکا به‌عنوان یک مانع برای برقراری ارتباطات بانکی مطرح است. امیدوارم همان‌طور که امریکا به فروش بوئینگ به ایران علاقه‌مند است در زمینه حمایت مالی هم اقداماتی را به‌منظور تسهیل روابط تجاری ایران انجام دهد.

وی افزود: این یکی از مهم‌ترین سدهای موجود در روابط تجاری است و البته دولت ایران در این حوزه برای بهبود وضعیت ارتباطات مالی اقدامات زیادی انجام داده است.

در زمینه کنترل نقل و انتقال پول، دولت ایران قوانین را به‌خوبی اصلاح‌کرده است. دولت چک تمایل دارد در زمینه مالی موانع ارتباط را بردارد به این دلیل که حمایت مالی به مثابه خون برای تجارت عمل می‌کند. پلاتا با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های موردعلاقه چک‌ها برای همکاری با ایران مواد غذایی است گفت: در زمینه فناوری مربوط به محیط‌زیست، مدیریت فاضلاب و انرژی‌های تجدیدپذیر و استخراج از معادن به همکاری با ایران علاقه‌مند هستیم. می‌توانیم در زمینه زیرساخت‌های مرتبط با صنایع هوایی هم با شرکت‌های ایرانی همکاری کنیم. موافقتنامه‌هایی بین دو کشور در زمینه روابط اقتصادی، گردشگری و آموزشی امضا شده که به ارتقای همکاری‌های دوجانبه کمک می‌کند. پلاتا گفت: در گذشته تمام گفت‌وگوها را با صحبت از چین به پایان می‌بردیم اما امروز با ترامپ گفت‌وگو را تمام می‌کنیم.

جمهوری چک با اقداماتی مثل محدودیت مهاجرت براساس دین و کشور متبوع مخالف است و واکنش‌هایی را علیه این اقدامات در خود امریکا هم مشاهده می‌کنید. به نظر می‌رسد این اقدامات منجر به شکل‌گیری اتحاد کشورهای اسلامی علیه امریکا می‌شود و این مسئله به ضرر این کشور تمام خواهد شد.این رفتار سال گذشته از طرف مسئولان جمهوری چک به اعتمادسازی در روابط کشور کمک بسیاری کرد.

ایدرو، آماده همکاری با صنعتگران چک
در پی اعتماد ایجاد شده در دو طرف، معاون توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با تشریح طرح‌های صنعتی این سازمان در «پراگ» از آمادگی برای همکاری با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران جمهوری چک در اجرای طرح‌ها خبر داد.فرداد دلیری محور فعالیت‌های ایدرو و تاثیر برجام بر سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در کشور را برای شرکت‌کنندگان تشریح کرد.

دلیری افزود: ایدرو در زمینه حمل‌ونقل، صنایع ریلی و انرژی به‌ویژه طرح‌های بزرگ نفت و گاز حضور فعال دارد و بسترهای بسیار سودمندی در صنایع داخلی ایران موجود است و ایدرو برای سرمایه‌گذاری خارجی و هدایت آنها به سوی صنایع بزرگ آمادگی دارد.

این مسئول درباره جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت یازدهم تاکید کرد: «در این زمینه با اجرای برجام و حتی ۶ ماه پیش از آن با کشورهای گوناگون مذاکره‌های مختلفی شد، روابط قطع شده دوباره برقرار و زمینه‌های حمایت و همکاری مشخص شد.»

به گفته وی، خارجی‌ها در این مذاکرات به دنبال شناخت بازار ایران بودند و ایرانی‌ها نیز مقوله‌های انتقال فناوری، جذب سرمایه خارجی و مشارکت را دنبال می‌کردند.دلیری تصریح کرد: براساس سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید فقط واردکننده باشیم بلکه باید تولید داخلی داشته و در کنار بازارهای داخلی به صادرات نیز بیندیشیم.

وی اضافه کرد: این مذاکرات پیشرفت بسیار خوبی کرد، به گونه‌ای که در همه مجموعه‌ها طرح‌هایی تعریف شد مانند مذاکره درباره تشکیل ۱۹ کنسرسیوم مشترک با خارجی‌ها در زمینه فناوری‌های برتر (های تک).به گفته وی، این مذاکرات در صنایع مادر و بزرگ مانند توربین‌های بزرگ گازی، گیربکس‌های اتوماتیک، تجهیزات پرکاربرد نفت و گاز و کشتی‌سازی پیشرفت مناسبی داشت اما همچون هر کار صنعتی دیگر زمان‌بر است و نمی‌توان مانند طرح‌های تولیدی آنها را در یکی، دو ماه اجرا کرد.
دلیری در پایان گفت: سرمایه‌گذاری، ایجاد کارخانه‌ها، راه‌اندازی خطوط تولید و در نهایت فروش محصولات فرآیندهایی زمان‌بر به شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود در ۲ تا ۳ سال آینده به نتیجه مطلوب دست یابیم.

منبع : روزنامه گسترش صنعت