توانمندسازی بخش خصوصی

خصوصی‌سازی در صنعت الزاماتی دارد که یکی از آنها توانمندسازی بخش خصوصی برای ورود به عرصه‌های مورد نظر است.

اگر انتظار داشته باشیم بدون توانمندسازی بخش خصوصی و ایجاد زمینه‌ها و بسترهای لازم  بخش خصوصی به عرصه‌های مهم اقتصادی ورود کند و خصوصا در حوزه‌هایی که بسیار سرمایه‌بر یا بسیار پرریسک هستند یا فعالیت در آنها نیازمند تعاملات بین‌المللی گسترده است، بخش خصوصی بدون زمینه‌سازی‌های لازم موفق عمل کند، انتظاری غیرواقع‌بینانه داریم که هرگز محقق نخواهد شد.

سازمان‌های توسعه‌ای بخشی از دولت و حاکمیت هستند که یکی از ماموریت‌های آنها توانمندسازی بخش خصوصی است و با توجه به وظایف و مسئولیت‌هایی که طبق قانون اساسی درباره خصوصی‌سازی بر عهده دولت قرار داده شده، فعالیت می‌کنند.

این حقیقت که بخش‌هایی از صنعت کشور نیازمند تحول و نوسازی است، بر کسی پوشیده نیست و مثلا در صنعت خودروسازی چنین ضرورتی به‌شدت احساس می‌شود.

بنابر همین ضرورت است که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بنابر ماموریت خود در عرصه‌های مختلف ورود کرده و بستر لازم را برای نوسازی صنایع در کنار توانمندسازی بخش خصوصی در دستور کار قرار داده است.

سرمایه‌گذاران داخلی و خصوصا سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به عرصه‌های مختلف صنعت کشور در ابتدا نیازمند شریکی توانمند و مجرب از نظر فنی و تخصصی هستند که از اعتبار بین‌المللی و توان مالی لازم برای مشارکت نیز برخوردار باشد.

چنین مشارکتی ابتدا توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شکل می‌گیرد و بعد از پا گرفتن آن بخش صنعتی در کشور، به تدریج سهم سازمان به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف اقتصادی آماده جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی است و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تلاش می‌کند تسهیل‌کننده این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش های مختلف صنعتی از حمل و نقل و خودروسازی گرفته تا نفت و گاز و پتروشیمی و غیره باشد.

فرداد دلیری، معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو

منبع : روزنامه کسب و کار