- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

آغاز بهره برداری از ۴ پروژه ملی صنایع دریایی کشور

بنا به گزارش اداره اطلاع رسانی دکتر معظمی معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایدرو با اعلام این خبر گفت بهره برداری از ۴ پروژه ملی صنعت دریایی کشور در چارچوب تلاش سازمان گسترش برای توسعه و رونق بخشیدن به صنایع دریایی صورت پذیرفته است.
آغاز بهره برداری از 4 پروژه ملی صنایع دریایی کشور

آغاز بهره برداری از ۴ پروژه ملی صنایع دریایی کشور

وی افزود پروژه هایی که قرار است با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و همچنین مهندس نعمت زاده وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت افتتاح شوند، بدین شرح است:
۱-    پروژه ملی طراحی ساخت، انتقال و نصب سکوی ۱۷ پارس جنوبی
۲-    پروژه ملی طراحی و ساخت و تحویل سومین کشتی اقیانوس پیمای ایرانی
۳-    تکمیل طرح بزرگترین حوض های خشک عظیم گستر
۴-    آغاز عملیات اجرایی ایجاد شهرک بین المللی صنایع دریایی
دکتر معظمی در خصوص پروژه کشتی کانتینر بر کاشان ۱۰۵ اظهار داشت این شناور، سومین اقیانوس پیمای ساخت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل می باشد که آزمایش های دریایی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و مطابق اظهار نظر کارفرما، شناور فوق از لحاظ کیفی از مشابه خارجی، برتر می باشد که طراحی و تمامی مراحل ساخت و راه اندازی آن به دست متخصصان داخلی انجام پذیرفته است.
وی افزود این کشتی دارای ۲۹ سامانه و مجموعه اصلی است که در مجموع شامل ۲۰۰ هزار بسته کار(حدود ۵۰۰ هزار) قطر اینچ لوله کشی، ۶۵ کیلومتر کابل کشی و ۴۵۰ کیلومتر جوشکاری می باشد.
همچنین رئیس هیات عامل ایدرو از ایجاد شهرک صنایع دریایی ایزوایکو، با مشارکت شرکت شهرک های صنعتی خبر داد. وی در این خصوص گفت صنعت دریایی، صنعتی مهم و استراتژیک در عصر حاضر بوده و ساخت کشتی های بزرگ و سازه های فراساحل از یکسو نیازمند علم و دانش گسترده تکنولوژی و فناوری های نوین و از سوی دیگر نیازمند قطعات، تجهیزات مطمئن و کارآمد است.
از طرفی تامین سریع، ایمن و استاندارد این تجهیزات یکی از الزامات اساسی در صنعت دریایی بوده و دسترسی به زنجیره تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت دریایی، مستلزم شناخت جامع و کاملی از توانمندی های داخلی است.
معاون وزیر صنعت افزود: با راه اندازی شهرک صنایع دریایی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس امکان استفاده از پتانسیل های موجود در منطقه فراهم خواهد شد. با توجه به مطالعات صورت گرفته می توان به کاربردهای مرتبط، صنایع دریایی و سایر صنایع مرتبط از جمله ایجاد کارگاه های ساخت و خدمات پشتیبانی، صنایع دانش بنیان، صنایع فلزی و صنایع مرتبط با حوزه نفت و … اشاره نمود.
بنا به گفته دکتر معظمی در صورت استقرار شهرک صنایع دریایی، اشتغال زایی بالایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.
وی افزود با توجه به وجود شرکت های بزرگ ساخت، تعمیر و تولید شناورها و سازه های فراساحلی در منطقه ویژه اقتصادی بازار مناسبی برای شرکت هایی که در این شهرک شروع به فعالیت مرتبط می نمایند، به صورت خودکار فراهم خواهد شد و همچنین استقرار این شهرک در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس امکان استفاده از تسهیلات مناطق ویژه را برای شرکت های فوق میسر خواهد کرد. که این یکی از بهترین مزیت های این شهرک صنعتی خواهد بود.