۴۰ میلیارد دلار عایدی کشور با ۵۰ درصد صرفه جویی

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی گفت: صرفه جویی سالانه ۵۰ درصد در مصرف انرژی، ۴۰ میلیارد دلار نصیب کشور می‌شود.

۴۰ میلیارد دلار عایدی کشور با ۵۰ درصد صرفه جویی
به گزارش ایدرونیوز ، علی مبینی دهکردی در حاشیه مراسم امضا تفاهمنامه همکاری با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما شدت مصرف انرژی را در ایران حدود ۱۰ برابر کشورهای پیشرفته اعلام کرد و افزود: وقتی صحبت از مصرف انرژی در جامعه ما می‌شود باید بگوئیم که سطح مصرف انرژی در کشور ما از شاخص‌های خوبی برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی روزانه ۶ میلیون بشکه نفت تولید می‌شد که هم به مصرف داخلی می‌رسید و هم صادر می‌شد گفت:: شاخص شدت مصرف انرژی ایران در بخش‌های مختلف خانگی، اداری، صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل یکی از بالاترین شاخص‌های شدت مصرف انرژی در دنیاست.

مبینی افزود: در طراز هیدروکربوری و طراز انرژی که موسسه بین المللی مطالعات انرژی هرسال براساس داده‌های واقعی انرژی در بخش‌های مختلف تهیه می‌کند و نیز گزارش‌های رسمی که تهیه می‌شود، درحال حاضر ۹۶ صدم است.

وی گفت:: در ۱۰ سال گذشته این عدد ۹ دهم بود، تلاش‌های انجام شده روی طرح‌های مختلف در ۵ سال گذشته فقط از روند رشد این شاخص جلوگیری کرده است.

مبینی با بیان اینکه شاخص (شدت مصرف انرژی) در کشوری مثل ژاپن ۱۱ صدم است افزود: اگر میزان مصرف انرژی در ایران را با میزان مصرف نفت و گاز در نظر بگیریم می‌توانیم بگوئیم امروز جامعه ایران معادل ۵. ۶ میلیون بشکه نفت و گاز مصرف می‌کند.

وی بخش انرژی را یکی از پر هدر رفت‌ترین بخش‌های زندگی اجتماعی ایرانی‌ها دانست و گفت: وقتی صحبت از نوسازی صنعتی در کشور می‌شود به این فکر می‌کنیم که منابع سرمایه‌ای نوسازی از کجا باید تامین شود، اگر تا پایان ۵ سال شاخص شدت مصرف انرژی را به ۵ دهم برسانیم، با احتساب قیمت هر بشکه نفت بین ۴۹ تا ۵۶ دلار، سالانه ۴۰ میلیارد دلار و در ۵ سال ۲۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی خواهیم کرد.

مبینی افزود: صنعت نفت ایران اگر بخواهد میادین مشترک نفت و گاز و طرح‌های نیمه تمام را به بهره برداری برساند باید اولویت تمرکز روی کاهش شدت مصرف انرژی در بخش‌های مختلف باشد که یکی از مسائل اساسی ما است و امیدوارم رسانه‌ها و متخصصان و کارشناسان اقتصادی با جدیت به آن توجه کنند چرا که این منبعی است که می‌تواند عامل توسعه باشد.

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی با بیان اینکه شرایطی ایجاد شده که ما ثروت‌های طبیعی را به آلایندگی محیط تبدیل می‌کنیم افزود: متاسفانه اکنون شاخص شدت مصرف انرژی در کشور ما شاخص آلایندگی است، شاخص بیکاری است، شاخص مصرف بالا است، شاخص هدردادن ثروت است.

وی با تاکید بر تبدیل نفت و گاز بعنوان ثروت‌های طبیعی کشور به منابع اقتصادی گفت:: ما درحال حاضر روزانه ۲. ۴ میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم که با صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف انرژی تقریبا معادل صادرات نفت می‌توانیم صرفه جویی کنیم یا تقریبا معادل صادرات غیر نفتی صرفه جویی داشته باشیم که این منابع باید به پشتیبانی تولید و نوسازی و سرمایه گذاری و رشد و توسعه و اشتغال بیاید.

مبینی افزود: می‌گوئیم مردم بیکارند که موضوع درستی است، ولی از آنطرف باید به مصرف مردم هم نگاه کنیم که چگونه مصرف می‌کنیم که بیکاری داریم، اگر مصرف را مدیریت کنیم، آن ظرفیت هایی که در اقتصاد مقاومتی بحث شده که درونزا و برونگرا باشد یعنی بتوانیم فناوری را به داخل کشور منتقل کنیم می‌توانیم از محل صرفه جویی انرژی و درآمد حاصل از آن در نوسازی صنایع و بهبود کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌های تولید استفاده کنیم.

وی گفت:: انرژی حوزه‌ای است که همه در آن منافع دارند، یکی از ظرفیت هایی است که با بسیج ملی و همه جانبه در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که جزء اولویتهای برنامه‌های اقدام ملی دولت دوازدهم است بصورت جدی بپردازیم، تحصیلکردگان و کسانی که در بحث انتقال فناوری فعال هستند و دفاتر انتقال فناوری میان دانشگاه و صنعت از اولویت‌ها است که می‌تواند سرمایه گذاری کند.

مبینی افزود: بالاترین شاخص مصرف انرژی مربوط به بخش خانگی است بعد از آن در برخی صنایع انرژی بر مثل صنایع سیمان در بخش کشاورزی مثل صنعت مرغداری و روی زمینه‌های مختلف کار شده که درحال نهایی شدن است و امیدواریم براساس اولویت‌های کشور توسعه درونزا را با صرفه جویی در مصرف انرژی و توسعه برونزا را با انتقال فناوری ترکیب کنیم.