معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو :

تمام زیرساخت‌ها آماده تولید مشترک ماشین‌ابزار با آلمان

فرسودگی، کلیدواژه رکود اقتصادی و ناتوانی واحدهای تولیدی ایران در سال‌های گذشته است. با اینکه صنایع سنگین و ساخت ماشین‌ابزار در ایران سابقه‌ای بیش از نیم قرن دارد اما همچنان این مشکلات وجود دارد و بسیاری از واحدهای تولیدی درگیر آن هستند.

به گزارش ایدرونیوز ، پس از رفع تحریم‌های اقتصادی ایران تلاش کرد برای سرمایه‌گذاری مشترک اقدام کند تا علاوه بر واردات ماشین‌ابزارهای روز دنیا، دانش فنی و فناوری تولید نیز به ایران منتقل شود تا واحدهایی مانند ماشین‌سازی اراک و تبریز دوباره با قدرت بیشتر به این عرصه بازگردند.

درپی این اقدامات قرار است خرداد امسال نمایشگاه ماشین‌ابزار و فلزکاری در شهرآفتاب تهران برگزار شود.برگزارکننده این نمایشگاه که یک شرکت آلمانی است سابقه ۴۰ ساله در اجرای این نمایشگاه بین‌المللی دارد و قرار است ۷۰ شرکت آلمانی به ایران بیایند تا علاوه بر صادرات این ماشین‌ها به کشورمان برای تولید آنها در ایران نیز اقدام کنند.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان شریک استراتژیک در این نمایشگاه و جذب سرمایه‌گذاران آلمانی نقش بسیار مهمی دارد و قرار است این مذاکرات برعهده ایدرو باشد.

بر این اساس گسترش صنعت با فرداد دلیری، معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو به گفت‌وگو پرداخت تا خم و چم وضعیت تولید ماشین‌ابزار و آمادگی ایران برای چنین اقداماتی بررسی شود. دلیری در این گفت‌وگو به سطح توانایی ایران، وضعیت زیرساخت‌ها برای تولید مشترک و موانع بانکی پرداخت.

تمام زیرساخت‌ها آماده تولید مشترک ماشین‌ابزار با آلمان

تمام زیرساخت‌ها آماده تولید مشترک ماشین‌ابزار با آلمان

ماشین‌ابزارها چه تاثیری در رفع فرسودگی، افزایش کیفیت و نرخ تمام‌شده رقابتی دارند؟
ماشین‌آلات بر تولید، کیفیت، سرعت و نرخ تمام‌شده تاثیر مستقیم دارد. روزآمد بودن ماشین‌آلات و مهارت اپراتورها بر این شاخص‌ها تاثیر بسیاری دارد که متاسفانه در سال‌های گذشته نبود ماشین‌ابزارهای روزآمد باعث رکود و کاهش کیفیت و حجم تولید در ایران شده است. به این دلیل بسیاری از بازارها نیز از بین رفته که بازگشت ایران به نقطه مناسب را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.

آیا گسترش روابط ایران با جامعه صنعتی در دنیا می‌تواند به رفع مشکلاتی که در حوزه بازاریابی وجود دارد، کمک کند؟
بله. گسترش روابط ایران با جامعه صنعتی در دنیا باعث می‌شود که مهارت و دانش فنی اپراتورها افزایش یابد و همچنین ایران می‌تواند از جدیدترین ماشین‌آلات و ماشین‌ابزارها در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی خود استفاده کند. در این شرایط بازاریابی و فروش محصول نهایی نیز تسهیل می‌شود. یکی از مشکلاتی که اکنون وجود دارد این است که صنعتگران ایرانی از بسیاری رویدادها مطلع نیستند.

برای مثال نمایشگاه ماشین‌ابزار که قرار است آلمانی‌ها در شهرآفتاب برگزار کنند یکی از مهم‌ترین رویدادهای این عرصه است اما این احتمال وجود دارد که برخی تولیدکنندگان از آن مطلع نشوند. باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان و صاحبان کارخانه‌هایی که با مشکل فرسودگی روبه‌رو هستند در جریان این اتفاق‌ها قرار بگیرند. البته آنها هم باید به فکر نوسازی باشند و پیگیر این موضوع شوند.

با توجه به قانون استفاده حداکثری از توان داخلی در قراردادهای بین‌المللی آیا مذاکرات با شرکت‌های آلمانی به گونه‌ای پیش می‌رود که سرمایه‌گذاری مشترک آلمانی‌ها در صنعت ایران به نتیجه برسد؟
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران علاقه‌مند است که علاوه بر واردات ماشین‌آلات مدرن و روز دنیا ایران بتواند به ساخت و تولید این دسته از ماشین‌آلات نیز اقدام کند. ۵۰ سال پیش ماشین‌ابزارهایی که در دنیا وجود داشت به تبریز آمد و در ماشین‌سازی تبریز این ماشین‌آلات ساخته شد. بر این اساس ظرفیت این کار در کشور وجود دارد و ایران در آن سابقه ۵۰ ساله دارد.

ساخت ماشین‌آلات در داخل کشور علاوه بر اینکه باعث می‌شود بسیاری از مشکلات مربوط به فرسودگی از بین برود، سطح تولید و دانش فنی در داخل کشور را نیز افزایش می‌دهد. علاقه‌مندیم صاحبان فناوری در دنیا با حضور در ایران به تولید در کشور ما بپردازند.

این دستگاه‌ها درحال پیشرفت هستند و نمی‌توانیم مانند سال‌های گذشته یک دستگاه را بخریم و برای مدت طولانی همان دستگاه را تولید کنیم.

با احتساب رشد صنعت در دنیای امروز این‌کار شدنی نیست. اکنون بسیاری از ماشین‌ابزارها هر ۱۲ یا ۱۸ ماه یک‌بار روزآمد می‌شوند. بر این اساس تولیدکننده دستگاه باید در ایران حضور داشته باشد تا تغییراتی که در دستگاه‌ها داده می‌شود در ایران هم اعمال شود و ماشین‌آلات ما از دنیا عقب نماند.

تنها راهکاری که باعث می‌شود ایران بتواند همپای فناوری جهانی رشد کند، سرمایه‌گذاری مشترک با طرف خارجی است.در قراردادهایی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قصد دارد در این زمینه برای آنها اقدام کند باید این موضوع را در نظر داشت که کارخانه‌های آنها در ایران با فناوری روز در کشور خودشان همخوانی داشته باشد و این‌طور نباشد که کارخانه‌ای که در آلمان فعالیت می‌کند با همان کارخانه در ایران تفاوت زمانی در فناوری داشته باشد.

آهنگری، ریخته‌گری و فنون این‌چنینی از مهم‌ترین زیرساخت‌های تولید ماشین‌ابزار است، این زیرساخت‌ها اکنون در کشور تا چه اندازه آماده سرمایه‌گذاری مشترک و تولید در ایران هستند؟
از نظر فن تولید جزو پیشرفته‌ترین کشورها در دنیا هستیم. اکنون از نظر ریخته‌گری، آهنگری و ماشین‌کاری ایران شرایط بسیار مناسبی دارد و نیروهای پرتوانی در کشور فعالیت می‌کنند. همچنین برای اینکه این توان در کشور از بین نرود، موسسه‌های علمی، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های بسیاری در کشور به آموزش این فنون و علوم می‌پردازند.

این سیاست در سال‌های متوالی باعث شده که ایران از این نظر هیچ مشکلی نداشته باشد.زیرساخت مورد نیاز برای تولید ماشین‌ابزار در ایران شامل آهنگری، ریخته‌گری و فنون این‌چنینی است که خوشبختانه به بهترین شکل اکنون در کشور وجود دارد و ایران به این لحاظ مشکلی برای سرمایه‌گذاری مشترک ندارد.

زیربنا را داریم و فقط به فناوری مدرن نیاز است. ایران از نظر زیرساخت‌های مورد نیاز در خاورمیانه نظیر ندارد و باید بدانیم که ایران ۵۰ سال سابقه فعالیت در صنایع سنگین را دارد.

یکی از بزرگترین مشکلات ایران در سرمایه‌گذاری‌های مشترک، روابط بانکی است. در بسیاری از موارد قراردادها به دلیل مشکلات بانکی به حالت تعلیق درآمده‌اند. برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام شده است؟
امروزه بانک‌هایی در خارج هستند که ال سی‌های ایران را می‌پذیرند و می‌توانند فاینانس را از این طریق انجام دهند. هرچند که رقم‌ها هنوز به آنچه ایران در حالت کلی نیاز دارد نرسیده اما اقداماتی انجام شده که نشان از بهبود وضعیت در ماه‌های آینده دارد.

در مبحث ماشین‌ابزار هم دنبال چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیستیم و از طریق همین سطح می‌توانیم به فاینانس مناسبی برای رشد و توسعه این صنعت در کشور دست‌پیدا کنیم.

به عبارت دیگر بانک‌هایی که می‌توانند در دنیا برای فاینانس‌های نرخ پایین اقدام کنند در این صنعت قادرند کار کشور را پیش ببرند اما در حالت کلی هنوز مشکلاتی وجود دارد.