توسعه توانمندی‌های صنعت خودرو با مشارکت خارجی‌ها

سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از برجام ایجاد فرصت برای توسعه توانمندی‌های داخلی صنعت خودرو با مشارکت شرکت‌های خارجی است چراکه بی‌شک فضای رقابتی در گرو پرهیز از تکثرگرایی و حرکت به سمت کیفیت‌محوری است و در چنین شرایطی ارتقای توانمندی داخلی بسترساز مزیت رقابتی در جامعه است.

مشارکت خودروسازان و قطعه‌سازان دو رکن جدایی‌ناپذیر صنعت خودرو جهان بوده و تعامل این دو بخش براساس استراتژی خودروسازی هر کشور به تولید محصولاتی می‌انجامد که هم زنجیره تامین را بهره‌مند کرده و هم خودروساز را با توجه به حضور مستقیم قطعه‌سازان در فرآیند تولید و افزایش بهره‌وری به جایگاهی مشخص و قابل قبول می‌رساند.

صنعت خودرو در قالب سیاست مشارکت، روزآمد و ارائه خدمات پس از فروش، مطلوب‌تر و توانمندی داخلی در اثر انتقال فناورهای جدید روز به روز بیشتر می‌شود.

بنابراین توانمندسازی قطعه‌سازان و خودروسازان در گرو اعمال سیاست مشارکت و پسابرجام بسترساز مشارکت و رونق اقتصادی بوده است. در این فضا تعمیق مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک با واحدها و شرکت‌های خارجی در کشور باید موردتوجه قرار گیرد چراکه با اعمال این سیاست، مشارکت اقتصادی از فضای داخلی پا را فراتر نهاده و در زمینه‌های وسیع‌تری همچون تولید مشترک و پیوند اقتصادی با شرکت‌ها و واحدهای صنعتی خارجی بروز و ظهور می‌یابد.

درحال‌حاضر ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار شغل مربوط به صنعت خودرو در کشور است بنابراین نسبت به این صنعت در ایران نباید متفاوت بود هرچند با وجود تمام اقدامات، هم‌اکنون صنعت خودرو ایران از جایگاه مناسبی در صحنه بین‌المللی برخوردار نبوده که ادامه این روند زیبنده ملت ایران نیست.

توانمندی ایران در حوزه قطعه‌سازی بی‌بدیل است، این صنعت امروز به دلیل نبود هم‌افزایی و تعامل منطقی براساس سیاست برد – برد با قطعه‌سازان و خودروسازان جهانی با مشکلات و گرفتاری‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که امید است با مشارکت جهانی این موانع برطرف و از ظرفیت‌های بالقوه صنعت خودرو به طور کامل استفاده شود.

منصور معظمی –  رئیس هیات عامل ایدرو