تحولات بازار جهانی نفت و گاز تحت تاثیر سیاست های جدید ترامپ قرار دارد

تحولات اقتصادی و بازارهای نفت و گاز که شامل تحولات اقتصادی، تحو لات قیمت نقت خام، وضعیت عرضه در بازار جهانی نفت، تقاضا و ذخیره سازی های نفت، بازار فرآورده های نفتی و عملیات پالایشی، تحولات بازارهای گاز جهان و بررسی سیاست های حوزه انرژی دولت دونالد ترامپ جزو مسائل مهم در صحنه روابط بین المللی است.

بنابر آخرین گزارش صندوق بین المللی پول که در ژانویه ۲۰۱۷ منتشر شد پیش بینی این نهاد از رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۷ همانند پیش بینی قبلی آنهاست به این ترتیب انتظار می رود اوضاع اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۷ بهتر از سال ۲۰۱۶ باشد.

به گزارش ایدرونیوز ، در ماه ژانویه ۲۰۱۷ قیمت نفت خام های شاخص نسبت به متوسط ماه دسامبر افزایش یافت. این بررسی نشان می دهد که قیمت ها تا ۱۱ ماه ژانویه روند نزولی داشته سپس با نوساناتی روند ثابت طی کرد. در ماه ژانویه تولید نفت خام نسبت به ماه دسامبر ۲۰۱۶ به مقدار ۱۹۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت. تولید مایعات گازی نسبت به ماه دسامبر به مقدار ۳۶ هزار بشکه در روز افزایش داشت. بیشترین افزایش تولید مربوط به دو کشور نیجریه و لیبی بود. در راستای توافق اپک تولید سایر کشورها کاهش داشت.

بر اساس گزارش ماه ژانویه ادراه اطلاعات انرژی آمریکا، تقاضای جهانی نفت با رشد ۴/۱ میلیون بشکه در روز افزاش خواهد یافت پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۷ نیز تقاضای جهانی رشد داشته باشد.

در بازار آمریکا علی رغم کاهش تقاضای داخلی برای بنزین، افزایش حجم صادرات این فرآورده به آمریکای لاتین باعث شد تا متوسط قیمت در ماه ژانویه از ماه دسامبر سال قبل بالاتر باشد.
قیمت گاز طبیعی در بازار آمریکا طی ماه ژانویه با توجه به قرار داشتن تولید داخلی گاز در سطحی مطلوب و علی رغم قرار داشتن حجم ذخایر عملیاتی گاز طبیعی در سطحی کمتر از میانگین ۵ سال پیش، با توجه به وضعیت آب و هوایی، در مجموع با روندی نزولی مواجه بود.

با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نظام قدرت جهانی قطعا سیاست های آینده را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد و بخش انرژی نیز در این میان مستثنی نیست. در این زمان بخش های نفت و گاز و انرژی های تجدیدناپذیر دچار نااطمینانی و بی ثباتی جدی خواهند بود.

در بررسی اقتصاد های توسعه یافته
نرخ رشد اقتصادی امریکا در فصل چهارم نسبت به زمان مشابه در سال قبل بهبود داشته است. نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو نسبت به زمان مشابه در سال قبل تغییری نداشت.
نرخ رشد اقتصادی ژاپن که سال ۲۰۱۶ را با کاهش نسبت به سال قبل شروع کرده بود، در طول سال توانست کاهش خورد را جبران کند و سال ۲۰۱۶ را با بیش از ۱ درصد بهبود در نرخ رشد نسبت به ابتدای سال ترک کند.

در بررسی اقتصاد های نوظهور
در خصوص کشور چین در فصل چهارم با ۱/۰ درصد افزایش نسبت به سه فصل قبل به ۸/۶ درصد رسید و به این ترتیب رشد چین در این فصل همانند زمان مشابه در سال قبل شد.
مقدار PMI بخش صنعت هند که در ماه دسامبر به زیر ۵۰ رفته بود، در ماه ژانویه توانست دوباره به بالای مرز ۵۰ باز گردد اما مقدار PMI بخش خدمات این کشور علیرغم افزایشی که داشت همچنان کمتر از ۵۰است.

مقادیر PMI روسیه هم در بخش صنعت و هم در بخش خدمات در ماه های گذشته روند مثبتی داشته اند.

مقادیر PMI برزیل در هر دو بخش صنعت و خدمات همچنان پایین می باشد و نشان می دهد که امیدواری نسبت به شرایط این کشور دیده نمی شود.

در بررسی اقتصاد های آسیا
مقدار PMI بخش صنعت ترکیه که در دو ماه گذشته روند کاهشی داشته در ماه ژانویه اندکی بهبود یافت ولی همچنان کمتر از ۵۰است.
مقدار PMI بخنش صنعت کره جنوبی در ماه دسامبر نسبت به ماه ژانویه کاهش داشته. مقدار PMI بخش صنعت اندونزی پس از سه ماه که کمتر از ۵۰بود، در ماه ژانویه بالاخره از مرز ۵۰ گذشت. مقدار PMI بخش صنعت مالزی در سال ۲۰۱۶ بین ۴۷ و ۴۸ در نوسان بود و سال ۲۰۱۷ را هم با مقدار ۶/۴۸ آغاز کرد که مانند مقدار ماه سپتامبر و بیشتر از مقدار سه ماهه گذشته می باشد. مقدار PMI بخش صنعت سنگاپور که از ابتدای سال ۲۰۱۶ کمتر از ۵۰ بوده است، سرانجام در ماه سپتامبر توانست از مرز ۵۰ بگذرد و از آن زمان به آرامی در حال افزایش بوده است.رشد اقتصادی عربستان در طول یک سال کاهش رشدی حدود ۵/۳ درصد داشت.

تحولات قیمت نفت خام
در ماه ژانویه ۲۰۱۷قیمت نفت خام های شاخص نسبت به متوسط ماه دسامبر افزایش یافت. بررسی روند روزانه قیمت نفت خام های شاخص در ماه ژانویه روند نزولی داشت سپس با نوساناتی روند ثابتی طی کرد.

وضعیت عرضه در بازار جهانی نفت
بر اساس آخرین برآوردهای سازمان اوپک، عرضه جهانی در سال ۲۰۱۶ با ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش، نسبت به سال ۲۰۱۵ به ۹۵/۷ میلیون بشکه در روز رسید. پیش بینی می شود عرضه جهانی در سال ۲۰۱۷ نیز روندی صعودی داشته باشد.

تقاضا و ذخیره سازی های نفت

براساس گزارش ماه ژانویه ۲۰۱۶ اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۶ با رشد ۴/۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سال ۲۰۱۵ به حدود ۶/۹۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

نتیجه گیری
هدف کسب سود بیشتر با قبول ریسک های متعدد برای به دست آوردن ثروت بیشتر اکنون هدف اصلی دولت فعلی آمریکاست. در این زمینه، همه موضوعات از جمله سیاست، دیپلماسی و … در خدمت کسب سود بیشتر است.
سیاستمداران آمریکا بدنبال کسب استقلال انرژی بوده اند اما با توجه به شرایط بخش نفت آمریکا و بازار جهانی نفت خام، نمیتوان به دستیابی به این امر امیدوار بود.