در گفت‌وگو با مدیر توسعه صنایع دریایی ایدرو بررسی شد

تسهیل ورود کره‌ای‌ها به تعمیر شناورها

صنایع دریایی در ایران دارای ظرفیت سودآوری بالایی است. به‌طوری که اگر در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مربوط به این صنایع و همچنین مدیریت و اجرای آن برنامه‌ها همت گماریم، تاثیر چشم‌گیری در رشد تولید ناخالص داخلی رقم‌زده خواهد شد.

به گزارش ایدرونیوز ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان یک سازمان دولتی تلاش دارد تا این صنایع را به سوددهی برساند. گسترش صنعت از سعید جعفری کرهرودی، مدیر توسعه صنایع دریایی ایدرو از زیرساخت‌های صنایع دریایی پرسید. شرح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم.

سعید جعفری کرهرودی، مدیر توسعه صنایع دریایی ایدرو

سعید جعفری کرهرودی، مدیر توسعه صنایع دریایی ایدرو

ایدرو چه برنامه‌هایی برای توسعه زیرساخت‌های کشتی‌سازی دارد؟
درحال‌حاضر برنامه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های کشتی‌سازی نداریم چراکه زیرساخت‌های موجود نیز بدون استفاده مانده‌اند. ایدرو در حوزه توسعه صنایع دریایی شرکت ایزوایکو را دارد که به‌طور ۱۰۰درصد متعلق به ایدرو است. ایزوایکو دو حوض خشک در ایران ساخته است که مشابه آن را در کشور نداشتیم. بسیاری از کشورها این زیرساخت را ندارند اما ایران توانسته این حوض‌های خشک را احداث کند.

یکی از این حوض‌های خشک ۴۷۵ متر طول، ۸۰ متر عرض و ۱۴/۵ متر عمق دارد و حوض کوچک ۳۷۵ متر طول دارد و با همان عرض و عمق است. این حوض‌ها ساخته شده و آماده بهره‌برداری است. جرثقیل‌های آن موجود بوده و زیرساخت‌های تامین انرژی آن ایجاد شده است.

این حوض‌ها برای تعمیر و ساخت شناورهای بزرگ به کار می‌رود. شناورهای بزرگ بیش از ۷۵هزار تن توان باربری دارند. این شناورها هم ابعاد بزرگتری از شناورهای متوسط و کوچک و هم نیاز به امکانات بیشتری دارند، ما هنوز کارگاه‌های ساخت و تعمیر کامل نیست و نیاز به تجهیزاتی داریم که با کمک یک شرکت مجرب خارجی و حتی ایرانی باید هرچه سریع‌تر آنها را به بهره‌برداری برسانیم.

تعمیر شناورها در حوض‌های خشک چگونه پیش می‌رود؟
اجازه دهید اینطور توضیح دهم. اگر تعمیر شناور به زمان ۲۱ روزه‌ای نیاز داشته باشد، در شرایط ایده‌آل تمامی مراحل تعمیر را در حوض خشک انجام می‌دهیم اما درحال‌حاضر ما امکان چنین کاری را نداریم و تنها یک‌سوم زمان تعمیر را از حوض‌های خشک استفاده می‌کنیم. چراکه هزینه داک زیاد است از این رو تعمیرات بدنه و بیرون کشتی در حوض‌های خشک انجام می‌شود.

به تکمیل نبودن تجهیزات حوض‌های خشک اشاره کردید. برای تامین این تجهیزات با شرکتی قرارداد بسته‌اید؟
ایدرو برای بهره‌برداری از این حوض‌های خشک، تفاهمنامه‌ای با شرکت دوو (کره) دارد که این تفاهمنامه هنوز به قرارداد منجر نشده است.

چه مشکلی در امضای قرارداد با کره وجود دارد؟
از آنجایی که موارد بسیاری باید در یک قرارداد در نظر گرفته شود، با فرآیندی پیچیده روبه‌رو هستیم. در واقع در یک قرارداد باید همه موارد حقوقی، مالی و… لحاظ شود. از این‌رو متن قرار داد در چندین مرحله موردبررسی ایران و کره قرار می‌گیرد.

با این تفاهمنامه اجرایی می‌شود. اگر ایران بخواهد، همین امروز کار آغاز می‌شود با این حال ما برای هماهنگی‌های داخلی نیاز به زمان داریم. به عنوان نمونه باید منطقه‌ای را برای استقرار تجهیزات اجاره کنیم. در این مسیر با کشتیرانان ایرانی نیز مشارکت خواهیم داشت.

آیا همکاری با کشتیرانان در تعمیرات شناورها برای نخستین بار انجام می‌شود؟
خیر! تجربه‌های مشابهی داشته‌ایم. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز با ایزوایکو در تعمیرات شناورها همکاری کرده‌اند. سال ۸۶ ایزوایکو با سهمی ۴۹ درصدی با آنها در تعمیر شناورهای متوسط زیر ۸۰ هزار تن مشارکت داشته است.

اگر سرمایه‌گذاران خارجی بخواهند از ظرفیت‌های همکاری با ایزوایکو با خبر شوند آیا اطلاعات مکتوبی در اختیارشان قرار می‌گیرد؟
بله. ترجمه انگلیسی برنامه راهبردی صنایع دریایی می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار دهد. حدود دو سال پیش مطالعاتی را آغاز کردیم تا بدانیم برای توسعه صنعت دریایی چه کاری می‌توان انجام داد.

در این راستا از مشاوران مختلفی استفاده کردیم و نظر عمده خبرگان این صنعت را جویا شدیم و توانستیم با تمرکز بر موضوع کشتی‌سازی، برنامه توسعه ۱۰ساله صنعت دریایی را استخراج کنیم و این برنامه اکنون به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است.

برنامه راهبردی صنایع دریایی افق ۱۴۰۴ با ارزیابی روند توسعه آینده، بازار آینده و اهدف کمی تدوین شده است. آگاهی از جزییات این برنامه برای صنعتگران داخلی سودمند است و به توصیه وزیر صنعت، معدن و تجارت، نسخه انگلیسی آن در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار خواهد گرفت تا آنها نیز برای سرمایه‌گذاری و همکاری در این عرصه به اطلاعات موردنیازشان دست یابند.