معظمی در گردهمایی مدیران ایدرو مطرح کرد

افزایش سهم صنایع غیرنفتی در رشد اقتصادی ۹۶

در گردهمایی مدیران و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های زیرپوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، گزارش عملکرد ایدرو در سال ۹۵ تشریح و اولویت‌های کاری سال ۹۶ تبیین شد.

به گزارش ایدرونیوز، رئیس هیات عامل ایدرو در این نشست با اشاره به شرایط اجتماعی و فرهنگی سال ۹۵ گفت: با وجود رفتارها و بی‌اخلاقی‌هایی که در سال ۹۵ شاهد بودیم، درنهایت این سال برای ایران با ثمرات زیادی به پایان رسید.

چراکه شاخص‌های اقتصادی نشان‌دهنده مسیری به سمت ثبات بوده و روال عقل‌گرایی و خردگرایی به جریان افتاده است. ما هیچ وقت نمی‌گوییم که انتقادها وجود نداشته باشد و افراد نظرات خود را مطرح نکنند اما باید رعایت انصاف شود. رشد اقتصادی را چه ۱۱/۴ در نظر بگیریم و چه ۹درصد، این مقدار از رشد اقتصادی را درهیچ کدام از سال‌های گذشته شاهد نبودیم.

گردهمایی مدیران و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های زیرپوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)

گردهمایی مدیران و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های زیرپوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)

منصور معظمی افزود: در زمانی که سایه شوم تحریم‌ها بر سر کشور ایران بود، بنگاه‌های اقتصادی برای تبادل یک دلار به خفت می‌افتند اما امروز با ۳۰۰ بانک در جهان دارای مراودات مالی هستیم. به دلیل تحریم‌ها نرخ تمام شده فاز ۱۷ و ۱۸ بیش از حد معمول بود.

در این فازها ۶۳۰هزار شغل خالص و ۷۴۰هزار شغل نا خالص ایجاد شد که این امر ناشی از تدبیرها بوده است. فازهای ۱۷و ۱۸ در شرایط تحریم و در منطقه محروم عسلویه انجام شد که به‌طور حتم کار سختی بوده است. اینکه ما چشم‌های‌مان را به اقدامات خوبی که انجام شده ببندیم، نهایت بی‌انصافی و بی‌عدالتی است.

به بهانه انتخابات مردم را نا امید از آینده نکنیم
رئیس هیات عامل ایدرو به مسئله انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: رقابت‌های انتخاباتی به نوبه خود خوب است اما نباید به بهانه رقابت، مردم را نسبت به انقلاب، کشور و آینده نا امید کنیم. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر مشکلات باشد اما وظیفه ما به‌عنوان مجریان در دستگاه‌های اجرایی این است که این مشکلات را رفع کنیم.

مدیران نیازمند خوراک فکری هستند
معظمی افزود: گزارشی از سال ۹۵ نشان می‌دهد که در همه بخش‌های اقتصادی به جز مسکن به رشد رسیده‌ایم و تنها در بخش مسکن با رشد منفی مواجه شده‌ایم. بالاترین میزان رشد در این گزارش به نفت اختصاص داشت و در میان صنایع غیرنفتی، خودرو بالاترین سهم را داشت. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال سهم صنایع غیرنفتی بالاتر خواهد رفت و از تمرکز بر نفت خارج می‌شود.

در این مسیر، انتظار می‌رود که سازمان مدیریت صنعتی نه‌تنها به ایدرو بلکه به تمام کشور خوراک دهد. مدیران ما نیازمند خوراک فکری هستند. وی با اشاره به ماموریت‌های سازمان ایدرو و با تقدیر از همکارانش گفت: آنچه انجام شده حاصل کار جمعی است و همه شما در این دستاوردها سهیم هستید.

ایدرو برای سال ۹۶، ۳۷ پروژه با میزان سرمایه ۲ هزار میلیارد تومان تعریف کرده است. مقامات عالی نظام و مردم از ایدرو انتظار دارند که مجری بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب باشد.

امروز که بخش خصوصی توان پروژه‌های توسعه‌ای را ندارد، سازمان‌های توسعه‌ای باید کمک کنند. سازمان‌های توسعه‌ای را نباید دولتی دانست چرا که در تعاریف این سازمان‌ها بر نقش حمایتی تاکید شده است. امروز ۹۰درصد پروژه‌های ایدرو با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی اجرا می‌شود و همواره در صنایع بزرگ، رد پای ایدرو مشهود است.

رئیس هیات‌عامل ایدرو افزود: انتظار مردم از ما تولید محصولاتی باکیفیت‌تر از گذشته است. این تقاضا در صنعت خودرو به وضوح مشخص است. به‌طوری که تقاضای خرید خودروهای خارجی، ۱۱ برابر واردات آن است.

این نشان‌دهنده آن است که تولیدات ما با انتظار خریداران فاصله زیادی دارد. با این حال در سال گذشته در تولید خودرو، موفقیت‌های بزرگی کسب کردیم و در سال ۹۶، ۱/۵میلیون سواری تولید خواهد شد. بر اساس گزارش‌های روزانه خودروسازان بزرگ، در سال گذشته، روزانه بیش از دوهزار خودرو تولید شد. به گفته معظمی، مردم در سال ۹۶ تاثیر برجام بر اقتصاد را بیشتر احساس می‌کنند. بازار در اردیبهشت، شاهد تاثیر برجام بر صنعت خودرو خواهد بود.

مراکز دولتی و صنعتی آغشته به سیاست نشوند
رئیس هیات عامل ایدرو که در جمع مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌های زیرپوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سخن می‌گفت: ۳ نکته را یادآور شد که از آن می‌توان به دستورهای شفاهی منصور معظمی تعبیر کرد. نخستین نکته‌ای که وی بر آن تاکید کرد، مربوط به انتخابات پیش‌رو بود. معظمی گفت: ۲۹ اردیبهشت انتخابات را در پیش داریم. با وجود اینکه هر کدام از ما براساس تکالیف اخلاقی، ملی و سیاسی و مذهبی باید در این انتخابات شرکت کنیم اما در هیچ کدام از مجموعه‌های ایدرو نباید علیه نامزدان انتخاباتی فعالیتی انجام شود. مراکز دولتی، صنعتی و دانشگاهی نمی‌توانند آغشته به مسائل سیاسی شوند. از مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره انتظار می‌رود به این مسئله توجه کنند که این‌دست از فعالیت نباید در ساعت‌های اداری انجام شود.

انتظار سودهای معقول داریم
رئیس هیات عامل ایدرو در ادامه به ماهیت وجودی ایدرو اشاره کرد و افزود: به عنوان دومین نکته باید یادآور شوم، ما بنگاهی اقتصادی هستیم و نه کمیته امداد یا موسسه غیرانتفاعی و… از این‌رو باید همچون سایر بنگاه‌های اقتصادی هزینه‌ها را کاهش داده و سوددهی را افزایش دهیم.

این بدان معنا نیست که از تعداد و حقوق کارکنان بزنیم. ما باید برای رضایتمندی کارکنان‌مان تلاش کنیم و از سوی دیگر، آنها نیز باید انتظاراتی از ما داشته باشند که اجرای آن مقدور باشد.

به گفته رئیس هیات عامل ایدرو، با توجه به اینکه در سال گذشته شرکت‌های زیانده از شرایط زیاندهی خارج شدند ما از شرکت‌های زیرمجموعه انتظار سودهای معقول داریم. در قراردادهای‌مان باید استفاده حداکثری از توان داخلی داشته باشیم.

رهبر معظم انقلاب نیز در این‌باره تاکید فرموده‌اند. در فازهای ۱۷ و ۱۸ نیز ۶۵درصد از تولیدات داخلی استفاده شد اما معتقد هستم که تولیدات داخلی می‌توانست سهم بیشتری در این پروژه‌ها داشته باشد. در این مقطع که یکی از بزرگترین دغذغه‌ها ایجاد اشتغال است باید به این امر توجه داشت چراکه اشتغال در وضعیت بسیار بدی وجود دارد.

جرات تصمیم‌گیری در مدیران کافی نیست
معظمی افزود: نکته سومی که باید بر آن تاکید کنم، برون‌سپاری است. سازمان‌های ایدرو نباید به دنبال انجام کارهایی باشند که بخش خصوصی توان و تمایل انجام آن را دارد. امروز مشکل ایدرو منابع مالی نیست چراکه می‌توان از طریق فاینانس منابع مالی را تامین کرد.

نداشتن جرات و جسارت تصمیم‌گیری در مدیران و وابستگی آنها به کسب اجازه و مجوز موردانتقاد ماست. شما مدیران شرکت‌ها شده‌اید تا در مواقع موردنیاز تصمیم بگیرید و البته باید پاسخگوی انتقادهای بحق و ناحق نیز باشید. این جزئی از مدیریت است. مدیرانی که نمی‌توانند تصمیم بگیرند از ایدرو خارج شوند.

به گزارش گسترش صنعت، در این گردهمایی معاون برنامه‌ریزی سازمان ایدرو، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مدیرعامل شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس و مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران به ارائه گزارش عملکرد سال ۹۵ پرداخته و بخشی از اهداف ۹۶ را تشریح کردند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان ایدرو در این نشست، از افزوده شدن صنایع هوایی غیرنظامی به صنایع هدف ایدرو و تفاهمنامه‌ای برای تولید هلی‌کوپتر خبر داد. افتتاح فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی نیز یکی از محورهای موردتاکید این نشست بود.

منبع : روزنامه گسترش صنعت