وزیر صنعت،معدن و تجارت در نشست خبری:

عزم جدی دولت برای توسعه اشتغال در سال جدید/ افزایش ۳۵ درصدی صادرات غیر نفتی فراتر از پیش بینی

وزیر صنعت ،معدن و تجارت با بیان اینکه اثرات مثبت طرح رونق تولید و اشتغال که حاصل دولت تدبیر و امید برای حمایت از واحدهای صنعتی در سال گذشته بود درشش ماهه اول امسال در صنعت ومعدن کشور احساس خواهد شد گفت: دستور العمل توسعه تولید و اشتغال در سال جاری از سوی معاون اول رییس جمهور در ۴۴ بند و ۵ سرفصل ابلاغ شده و دولت عزم خود را برای تولید و اشتغال پایدار در کشور به کار خواهد بست.

به گزارش ایدرونیوز به نقل از شاتا ،مهندس محمدرضا نعمت زاده امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی افزود: در سال گذشته بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی بخش صنعت و معدن شاهد رشد خوبی بوده است.

وی با اشاره به انتشار آمارمنفی از رشد معدن تصریح کرد: به دلیل اطلاعات ناقصی که از این بخش دریافت شده بود آمار رشد معدن منفی شد که با هماهنگی مرکز آمار ایران این آمار به زودی اصلاح می شود چراکه در بخش معدن هم از نظر تولید و هم از نظر صادرات رشد داشته ایم و در نتیجه رشد ارزش افزوده معدن نیز مثبت است.

به گفته وزیر صنعت،معدن و تجارت آمار بانک مرکزی و مرکز آماراز سال گذشته مربوط به ۹ ماهه اول است و در این مدت در بخش صنعت و معدن شاهد رشد ۵ درصدی بوده ایم که با توجه به اینکه در سه ماهه آخر سال نیز در زمینه تولید خودرو،فلزات اساسی و لوازم خانگی شاهد افزایش بوده ایم بدون شک این رقم بیشتر خواهد شد.

مهندس نعمت زاده با تاکید بر اینکه وزارت صنعت،معدن و تجارت در سال گذشته به تمام اهداف از پیش تعیین شده در زمینه اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل دست یافته یادآور شد:قرار بود در سال گذشته به ۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط که مشکل نقدینگی برای بقا و تولید و اشتغال داشتند تسهیلات پرداخت شود که در این راستا به بیش ز ۱۲هزار واحد صنعتی ۱۷هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شد.

این مقام ارشد بخش صنعت،معدن و تجارت کشور در زمینه پرداخت این تسهیلات تاکید کرد:برخلاف سال های گذشته که وام ها بدون حساب و کتاب پرداخت می شد و برای اولین بار پرداخت تسهیلات رونق تولید با نظارت و کنترل کامل قبل و بعد از پرداخت همراه بود و تاکنون بیش از۴ هزار واحد صنعتی دریافت کننده تسهیلات رونق تولید مورد نظارت قرار گرفته اند.

مهندس نعمت زاده افزود:تسهیلات پرداختی دولت منجر به رونق تولید و اشتغال در بنگاه های اقتصادی شده و ثمرات این رونق در شش ماهه اول امسال کاملا ملموس خواهد بود.

وی راه اندازی ۵ هزار طرح نیمه تمام و اجرای ۳۱ طرح ملی در سال ۹۵ را دستاورد ارزشمند دولت تدبیر و امید در بخش صنعت و معدن عنوان کرد و با اشاره به برخی از انتقادها درباره افتتاح این طرح ها گفت:این پروژه ها حاصل زحمات دولت بوده و بسیاری از مدیران طرح های بزرگ انتظار دارند مقامات ارشد کشور برای بهره برداری از این پروژه های مهم و ارزشمند حضور داشته باشند.

وزیر صنعت،معدن و تجارت با ارائه آمار از دستاوردهای دولت در بخش های مختلف ادامه داد:در زمینه صادرات هر چند به دلیل رکود بازارهای جهانی و کاهش قیمت ها از نظر مبلغ  شاهد رشد ۳ درصدی بوده ایم اما در سال گذشته از نظر مقدار بیش از ۳۵ درصد رشد داشته ایم.این در حالی است که پیش بینی ما از رشد صادرات ۲۵ درصد بوده است.

مهندس نعمت زاده تاکید کرد:در زمینه اقتصاد دانش بنیان اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته و درحالی که ۱۳ درصد از کل شرکت های دانش بنیان در ایران شرکت های صنعتی هستند و این شرکت ها از نظر میزان و حجم فروش سهم قابل توجهی دربین ۳ هزارشرکت دانش بنیان دارند.

این مقام مسوول افزود:در تلاشیم با ارتقای فناوری در واحدهای صنعتی موجود در زمینه تبدیل این واحدها به واحد های دانش بنیان در سال جاری قدم های مهمی برداریم.

پیشی گرفتن صادرات از واردات در سال گذشته
مهندس نعمت زاده با اشاره به اینکه در سال گذشته صادرات از واردات پیشی گرفت اظهار کرد: میزان صادرات کشورمان در سال گذشته ۴۴ میلیارد دلار بود و در این مدت ۴۳ میلیارد دلار واردات نیز ثبت شده است.

وزیر صنعت،معدن و تجارت  با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید کالاهای رقابت پذیر در سال گذشته یادآور شد:بخشهای زیادی از این قانون اجرایی شده و تنها برخی از نفاد آن هنوز اجرا نشده که عزم وزارت صنعت،معدن و تجارت اجرای کامل مفاد این قانون است.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات تولید کنندگان در زمینه قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی است گفت:با نشست های متعددی که با وزیر اقتصاد و دارایی و رییس سازمان امور مالیاتی برگزار کرده ایم توانسته به دو جمع بندی برسیم .یکی اینکه توافق شد اظهار نامه های صنایع و واحدهای کوچک و متوسط که حدود ۹۰ درصد صنایع کشور را تشکیل می دهند توسط سازمان امور مالیاتی پذیرفته شود و دیگر اینکه سازمان امور مالیاتی مالیات بر ازش افزوده اقلام صادراتی را مسترد کند که این موارد تا یک ماه آینده به طور کامل اجرایی می شود.

مهندس نعمت زاده ادامه داد:هر چند بانک ها با کمبود منابع مواجهند اما در سال گذشته ۱۶۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل تر از آن ۳۲ درصد افزایش دارد.همچنین ۷۲ هزار میلیارد تومان وام  توسط بانک ها به بخش تجارت کشور پرداخت شده که در مقایسه با مدت مشابه ۲۶ درصد رشد داشته است.

وزیر صنعت،معدن و تجارت از ابلاغ دستورالعمل و تکالیف سال جاری در حوزه اشتغال و تولید توسط معاون رییس جمهور و فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی در سی ام فروردین ماه سال جاری خبر داد و افزود:این ابلاغ در ۴۴ بند و ۵ سرفصل ابلاغ شده و دولت با برنامه و هدفمند عزم خود را برای افزایش تولید و اشتغال در سال جدید به کار می گیرد.