- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

تقویت صنعت بومی کشور در حوزه واگن سازی و رفع رکود داخلی

به گزارش ایدرونیوز وی در این گفتگو اظهار داشت : با عنایت به ساخت و توسعه متروها در کلان شهرهای کشور با هدف کاهش آلودگی هوا، یکی از مهمترین اقدامات جهت بهره برداری مؤثر، تأمین ناوگان خطوط در دست ساخت و افزایش ظرفیت خطوط فعلی در دست بهره برداری می باشد. با درنظر گرفتن قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی که دولت را مجاز به کمک به طرح های مترویی تا سقف ۵۰ درصد با اولویت سرمایه گذاری در ناوگان و تجهیزات می نماید، دولت تدبیر و امید طرح تأمین متمرکز ناوگان متروهای کشور را با هدف افزایش ظرفیت ساخت داخل، افزایش رقابت بین سازندگان واگن، کاهش قیمت واگن و انتقال تکنولوژی در اهم وظایف خود قرار داده است.

مدیرعامل شرکت توسعه مهندسی و ساخت واگن های مسافری (ره نورد) درباره مشخصات طرح گفت: عنوان قرارداد مدیریت طرح تأمین و خرید ۲۰۰۰ دستگاه واگن قطار شهری و حومه ای (مترو) – مصوبه شماره ۷۰۸۶۵۳ مورخ ۱۰/۶/۹۵ شورای اقتصاد و کارفرما سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور است و مدیر طرح سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (شرکت MC) است که مدت قرارداد ۶۰ ماه تعیین شده و روش تأمین مالی از طریق مناقصه بین المللی با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) به مبلغ قرارداد دو میلیارد یورو می باشد و میزان ساخت داخل حداقل ۵۵% خواهد بود.
مجری طرح تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو درباره تعداد واگن فعال در کشور و تعداد واگن مورد نیاز گفت: در حال حاضر ۲۳۰ کیلومتر خط ریلی در کشور در دست بهره برداری می باشد و حدود ۱۵۰۰ واگن در این خطوط موجود است که بخش عمده آن مربوط به متروی تهران می باشد. همچنین طول خطوط مترویی در دست ساخت ۳۵۰ کیلیومتر در کلانشهرهای کشور شامل تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه می باشد که برای رسیدن به ظرفیت کامل، نیازمند افزایش ۴۱۵۰ واگن در شبکه است. برای فاز اول و طی یک برنامه پنج ساله، طرح تأمین ۲۰۰۰ واگن مترویی برای کلانشهرهای مذکور مطرح و در شورای اقتصاد به تصویب رسیده است.

مهندس غفاری اهداف کمی طرح را بدین شرح تشریح کرد تحقق هدف پیش بینی شده در قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت سوخت و رسیدن سهم حمل و نقل عمومی از سفرهای درون شهری به ۷۵ درصد طبق قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت سوخت سهم حمل و نقل ریلی درون شهری در تهران ۳۰ درصدو در سایر کلانشهرها ۱۰ درصد از کل سفرهای حمل ونقل عمومی می باشد و بالاخره تلاش برای کاهش مصرف سوخت

وی درباره اهداف کیفی طرح گفت :کاهش آلایندگی محیط زیست ،ارتقای سطح کیفی خدمات برای شهروندان ،کاهش توده خودروهای تک سرنشین در کلانشهرها و شهرهای بزرگ ،کاهش زمان سفر ،
تقویت صنعت بومی کشور در حوزه واگن سازی و نیز صنایع مرتبط به منظور رفع رکود در تولید داخل اهم این اهداف می باشند.

مدیرعامل محترم شرکت توسعه مهندسی و ساخت واگن های مسافری (ره نورد) اهم اقدامات صورت گرفته را بشرح ذیل بیان کرد:

۱- مصوبه شورای محترم اقتصاد موضوع تأمین ۲۰۰۰ دستکاه واگن کترو از طریق مناقصه بین المللی با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) با سقف دو میلیارد یورو طی مدت پنج سال با داخلی سازی ۵۵% در تاریخ ۱۳/۶/۹۵ از طرف وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به سازمان گسترش ابلاغ شد.
۲- در این مصوبه وزارت کشور به عنوان کارفرما و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان مدیر طرح با حداکثر اختیارات مدیریتی (MC) تعیین شد.
۳- اخذ ردیف اعتباری قرارداد مرحله اول با مدیر طرح (MC)
۴- تخصیص مبلغ ۳۰ میلیارد ریال جهت عقد قرارداد مرحله اول با مدیر طرح (MC) توسط هیئت وزیران
۵- دریافت اصلاح مصوبه هیئت محترم دولت به شماره ۱۳۰۵۴۴/۵۳۷۸۷ مورخ ۲۰/۱۰/۹۵
۶- شروع فرآیند اخذ مجوز تولید ۴۰۶ دستگاه واگن توسط شهرداری تهران از شورای اقتصاد
۷- امضاء مرحله اول قرارداد بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در تاریخ ۱۶/۱۱/۹۵
۸- پیگیری ابلاغ اعتبار از طرف سازمان برنامه و بودجه به شماره ۱۳۴۸۱۳ مورخ ۱۴/۱۰/۹۵ و مبادله موافقت نامه
۹- تهیه برنامه زمانبندی تحصیلی، ساختار WBS و نمودار S طرح براساس برنامه نیاز ۹ کلان شهر با همکاری واگن سازی های اروپایی و چینی
۱۰- ارائه برنامه زمانبندی ساخت داخل ۲۱۵ دستگاه واگن مترو جهت شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز در شرکت ایریکو با همکاری شرکت چینی پوژن و ۴۰۶ دستگاه واگن جهت تهران در شرکت واگن سازی تهران با همکاری CRC چین
۱۱- از پنج سازنده داخلی جهت ساخت داخل و مونتاژ نهایی واگن مترو بازدید بعمل آمد.
۱۲- تهیه بخش فنی اسناد مناقصه
۱۳- تهیه نقشه راه جهت تحقق انتقال تکنولوژی
۱۴- شناسایی سرمایه گذاران خارجی جهت اجرای طرح
۱۵- شناسایی سازندگان داخلی تجهیزات
۱۶- برآورد ظرفیت مورد نیاز در ایران جهت دستیابی به ۵۵% ساخت داخل
۱۷- تکمیل استراتژی محصول:
تهیه پیش نویس اسناد مناقصه سازندگان
تعریف اولیه پلتفرم های A و B جهت تولید داخل واگنها