با حضور رئیس ایدرو انجام گرفت

امضای توافقنامه (MOU) طرح احداث مجتمع Plus GTO با طرف های خارجی

توافقنامه (MOU) طرح احداث مجتمع Plus GTO به منظور تولید محصولات نهایی اتوکسیلات، اتانول آمین،‌ گلایکل اتر،‌ پلی ال و پروپیلن گلایکل در حضور رئیس هیات عامل ایدرو و شماری از نمایندگان شرکت های خارجی و نمایندگان بخش خصوصی به امضا رسید.

به گزارش ایدرو نیوز اجرای این طرح با حجم سرمایه گذاری تقریبی ۱۳۰۰ میلیون دلار با مشارکت ۲۰درصدی سازمان گسترش و هشتاد درصدی کنسرسیوم بخش خصوصی (شرکت صنعت و تجارت ظریفان، گروه توسعه کیمیاگران امروز، شرکت مهندسین مشاور ناموران) در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر هدفگذاری شده است.

امضای توافقنامه (MOU) طرح احداث مجتمع Plus GTO با طرف های خارجی

امضای توافقنامه (MOU) طرح احداث مجتمع Plus GTO با طرف های خارجی

با احداث این واحد به عنوان اولین واحد GTO که منجر به تولید محصولات استراتژیک پلی ال، MPG، اتوکسیلاتها، گلایکل اتر و اتانول آمین می گردد ، گام بزرگی در راستای اعتلای صنعت پتروشیمی کشور برداشته خواهد شد و نیاز کشور به واردات این محصولات را مرتفع خواهد نمود.

در حال حاضر با ابزار تمایل یک شرکت از آلمان و SKC از کره جنوبی به عنوان سهامداران جدید در کنسرسیوم متشکل از چهار شرکت ایرانی، تفاهم نامه جدیدی امضاء و مبادله گردید.

این خبر می افزاید صادرات گاز طبیعی با هدف ارزآوری از اولویت های کشور به شمار می رود، لیکن به دلیل خواص ویژه گاز طبیعی، ‌انتقال آن به صورت گازی یا مایع و فروش آن با خط لوله و کشتی های مخصوص با مشکل روبروست و نوعی خام فروشی محسوب میگردد.

بنابراین تبدیل گاز طبیعی به مواد شیمیایی و جایگزین کردن صادرات این مواد به جای صادرات گاز طبیعی، علاوه بر اینکه بازار فروش مناسب و مطمئنی دارد، ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشور صادر کننده می کند و مشکلات صادرات گاز را نیز به همراه ندارد.

یک مجتمع تولیدی شامل واحدهای متانول، MTO و واحدهای پایین دستی را Plus GTO می نامند که گاز طبیعی ابتدا در واحد متانول به متانول و در واحد MTO به محصولات الفینی مانند اتیلن و پروپیلن و در واحدهای پایین دستی به فرآورده های پتروشیمی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می شود که احداث این مجتمع از حاشیه سود بالاتر و قابل توجهی برخوردار است.

بحران انرژی فسیلی و بخصوص نفت خام، باعث تلاش محققان در جایگزین‌کردن ماده دیگری به جای نفت شده تا بتواند به عنوان سوخت و مهمتر از آن به عنوان ماده اولیه تولید محصولات پتروشیمی، ایفای نقش کند.

منابع عظیم گاز طبیعی که قادر است نیاز صدها سال جهان را برآورده کند، انتخاب مناسبی برای این جایگزینی به نظر می رسد.گاز طبیعی شامل مقادیر زیادی متان است. متان بین ۸۳ تا ۹۷ درصد از حجم گاز طبیعی را تشکیل می دهد.

بنابراین تبدیل متان به هیدروکربنهای با ارزش بخصوص اتیلن، به عنوان ترکیب کلیدی محصولات پتروشیمی، جایگاه بسیار مهمی از لحاظ اقتصادی و علمی دارد.

تبدیل متان از اجزای عمده گاز طبیعی، به متانول که به الکل متیلیک یا الکل چوب هم معروف است نخستین گام در شیمی تولید بنزین از گاز طبیعی است.

مرحله دوم، فرآیندهای تبدیل متانول به بنزین (MTG)، پروپیلن (MTP) و الفین (MTO) که در سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته، متانول تولید شده از گاز سنتز را به فرآورده های با ارزشی همچون الفین‌های سبک ( اتیلن و پروپیلن) و آروماتیک‌های بنزینی که از ارزش افزوده بالایی برخوردارند تبدیل می کند.