- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

منشور نوسازی با هدف جلوگیری از تعطیلی صنایع فرسوده تدوین شد

به گزارش ایدرو نیوز ، سعید فائقی روز شنبه در گفت و گو با  ایرنا به سرنوشت برخی کارخانه ها و برندهای کشور همچون کارخانه «ارج» اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از بروز چنین رخدادهایی، ایدرو منشور نوسازی را تدوین و باهدف الحاق به برنامه ششم توسعه به مجلس و دولت ارایه کرده است.
وی ادامه داد: سرنوشت کارخانه هایی مانند ارج دل انسان را به درد می آورد؛ در این ارتباط رضا نیازمند (نخستین مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال ۱۳۴۶) نامه ای نوشته و درخواست کرده که اجازه ندهید واحدهای صنعتی و برندهای قدیمی یکی یکی خاموش شود؛ این مباحث، ما را بر آن داشت که ماموریتی در برنامه ششم توسعه برای خودمان تعریف کنیم.
معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو افزود: این منشور برای رئیس کمیسیون صنایع و معادن و رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.
وی اضافه کرد: در کشور ما آنقدر ظرفیت وجود دارد که اگر بتوانیم آن را نوسازی، بازسازی و بهسازی کنیم، می توانیم علاوه منطقه، نیاز بخشی از آسیا را هم پوشش دهیم.
فائقی گفت: براساس این منشور، پس از شناسایی صنایع هدف، تعدادی از واحدهای صنعتی نیازمندِ نوسازی و بازسازی در سطح کشور، با اعتبارات لازم برای نوسازی و بهسازی انتخاب می شود.
وی ادامه داد: باهدف شروع فرآیند نوسازی، فراخوانی توسط انجمن های صنفی، شرکت شهرک های صنعتی و سایر نهادهای ذیربط برای شناسایی متقاضیان دریافت خدمات ارایه خواهد شد و سپس فهرستی از شرکت های واجد شرایط تهیه می شود.
معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو افزود: براساس این مدل، شرکت های داوطلب به سه گروه عمده تقسیم می شوند؛ نخست شرکت هایی که بر اثر تغییرات تکنولوژیکی و فرسودگی ماشین آلات نیاز به بازسازی دارند؛ دوم شرکت هایی که به دلایل مدیریتی دارای رقابت پذیری پایین بوده و زیانده هستند؛ سوم شرکت هایی که در نقطه غیرقابل بازگشت قرار داشته و باید درباره انحلال یا تغییر کاربری تصمیم گیری شود.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران پیش از این به ایرنا گفته بود: از ابتدای مردادماه ۱۳۹۲ تا پایان تیرماه امسال، ۲ هزار و ۴۳۱ واحد تعطیل با اشتغال ۴۶ هزار نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی دوباره راه اندازی شده است.