معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران :

منشور نوسازی با هدف جلوگیری از تعطیلی صنایع فرسوده تدوین شد

معاون نوسازی و بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از تدوین منشور نوسازی با هدف جلوگیری از تعطیلی صنایع فرسوده خبر داد و گفت: فرسودگی صنعت داخلی، رشد در دنیای صنعتی و عقب افتادگی فناوری صنعت کشور ایجاب می کند نوسازی صنعت در حداکثر سرعت ممکن در دستور کار قرار گیرد.

منشور نوسازی با هدف جلوگیری از تعطیلی صنایع فرسوده تدوین شد

به گزارش ایدرو نیوز ، سعید فائقی روز شنبه در گفت و گو با  ایرنا به سرنوشت برخی کارخانه ها و برندهای کشور همچون کارخانه «ارج» اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از بروز چنین رخدادهایی، ایدرو منشور نوسازی را تدوین و باهدف الحاق به برنامه ششم توسعه به مجلس و دولت ارایه کرده است.
وی ادامه داد: سرنوشت کارخانه هایی مانند ارج دل انسان را به درد می آورد؛ در این ارتباط رضا نیازمند (نخستین مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال ۱۳۴۶) نامه ای نوشته و درخواست کرده که اجازه ندهید واحدهای صنعتی و برندهای قدیمی یکی یکی خاموش شود؛ این مباحث، ما را بر آن داشت که ماموریتی در برنامه ششم توسعه برای خودمان تعریف کنیم.
معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو افزود: این منشور برای رئیس کمیسیون صنایع و معادن و رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.
وی اضافه کرد: در کشور ما آنقدر ظرفیت وجود دارد که اگر بتوانیم آن را نوسازی، بازسازی و بهسازی کنیم، می توانیم علاوه منطقه، نیاز بخشی از آسیا را هم پوشش دهیم.
فائقی گفت: براساس این منشور، پس از شناسایی صنایع هدف، تعدادی از واحدهای صنعتی نیازمندِ نوسازی و بازسازی در سطح کشور، با اعتبارات لازم برای نوسازی و بهسازی انتخاب می شود.
وی ادامه داد: باهدف شروع فرآیند نوسازی، فراخوانی توسط انجمن های صنفی، شرکت شهرک های صنعتی و سایر نهادهای ذیربط برای شناسایی متقاضیان دریافت خدمات ارایه خواهد شد و سپس فهرستی از شرکت های واجد شرایط تهیه می شود.
معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو افزود: براساس این مدل، شرکت های داوطلب به سه گروه عمده تقسیم می شوند؛ نخست شرکت هایی که بر اثر تغییرات تکنولوژیکی و فرسودگی ماشین آلات نیاز به بازسازی دارند؛ دوم شرکت هایی که به دلایل مدیریتی دارای رقابت پذیری پایین بوده و زیانده هستند؛ سوم شرکت هایی که در نقطه غیرقابل بازگشت قرار داشته و باید درباره انحلال یا تغییر کاربری تصمیم گیری شود.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران پیش از این به ایرنا گفته بود: از ابتدای مردادماه ۱۳۹۲ تا پایان تیرماه امسال، ۲ هزار و ۴۳۱ واحد تعطیل با اشتغال ۴۶ هزار نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی دوباره راه اندازی شده است.