تامین انرژی در دوراهی گاز و تجدیدپذیرها

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بهترین راه‌حل ممکن برای تامین انرژی به شمار می‌رود.

ازاین‌رو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حوزه پانل خورشیدی، اردیبهشت امسال تفاهمنامه‌ای با شرکت اشمیت آلمان برای تولید ۲۰۰ مگاوات پانل خورشیدی امضا کرده، علاوه‌بر این، با شرکت هندی(Adani Group) مذاکراتی برای تولید نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی انجام داده است. با وجود این، برخی عزم خود را جزم کرده‌اند تا با سرعت هر چه تمام، بخشی از انرژی روستاها را از طریق گازرسانی تامین کنند. این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که هزینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به لوله‌کشی گاز ارزان‌تر است و بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر به‌طور همزمان می‌تواند برق و انرژی گرمایی را تامین کند.

تامین انرژی در دوراهی گاز و تجدیدپذیرها

تامین انرژی در دوراهی گاز و تجدیدپذیرها

به گزارش ایدرونیوز به نقل از گسترش صنعت، محمدرضا خباز، استاندار سمنان به تازگی اعلام کرده که براساس تعهد شرکت ملی گاز تا پایان سال۹۶ همه روستاهای استان ازجمله طرود گازرسانی
می‌شود.
همچنین اسماعیل مفرد بوشهری، مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین اعلام کرده با گازرسانی به ۵۹ روستای استان قزوین در امسال، به‌طور میانگین هر هفته بیش از یک روستای استان در سال گازدار شده‌اند. سیامک حیدری، مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری نیز اعلام کرده که ۹۴ درصد از جمعیت چهارمحال و بختیاری زیرپوشش گاز طبیعی است.
نمایندگان مجلس با الحاق تبصره‌ای به لایحه بودجه وزارت نفت را مکلف کردند که اعتبارات موردنیاز برای گازرسانی به روستاها و مناطق سردسیر را دراختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهد. نمایندگان مجلس ۲هزار میلیارد ریال برای گازرسانی به روستاها و مناطق محروم در سال آینده اختصاص دادند.
مشارکت با کشورهای صاحب فناوری
محمدرضا فیروزمنش، مدیر توسعه صنایع نوین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به گسترش صنعت گفت: این سازمان مطالعات مختلفی در زمینه چگونگی تولید پانل‌های خورشیدی، سیلیس، ویفر، توربین بادی، جاذب‌های خورشیدی، نیروگاه‌های فتوولتائیک، پانل‌های خورشیدی فوتوولتائیک پیشرفته و نوظهور پروسکایت انجام داده است.
مدیر توسعه صنایع نوین ایدرو با اعلام اینکه این سازمان در حوزه پانل خورشیدی تفاهمنامه‌ای در اردیبهشت امسال با شرکت اشمیت آلمان برای تولید ۲۰۰ مگاوات پانل خورشیدی امضا کرده است، افزود: علاوه بر این، با شرکت هندی(Adani Group) مذاکراتی برای تولید نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی شده است.
به گفته فیروزمنش، با توجه به اهداف برنامه ششم توسعه مبنی‌بر تولید ۵۰۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر که می‌تواند به کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و بهبود وضعیت محیط‌زیست منجر شود، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درنظر دارد اهداف و برنامه‌های خود را برای مطالعه و برنامه‌ریزی و همچنین سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف ازجمله خط تولید پانل خورشیدی، توربین بادی، پیل‌های سوختی و هیدروژنی، تولید و ذخیره‌سازی سوخت زیستی از ضایعات و درنهایت تولید برق از طریق انرژی زمین‌گرمایی با همکاری و مشارکت کشورهای صاحب فناوری از قبیل آلمان و دانمارک متمرکز کند.
مدیر توسعه صنایع نوین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران معتقد است: زیرساخت چندانی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی لازم نیست. ازاین‌رو، امکان بکارگیری پنل خورشیدی در روستاها به‌جای بهره‌گیری از گاز و سوخت‌های فسیلی وجود دارد و بهتر است برای روستاهایی که به دور از شبکه برق سراسر کشور هستند از پانل‌های خورشیدی استفاده شود چراکه با بکارگیری این پانل‌ها می‌توان همزمان برق و انرژی گرمایی را تامین کرد. فیروزمنش تاکید کرد: نکته مهم در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری کلان کشور است. البته درحال‌حاضر بخش خصوصی با حمایت سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) برای نصب حدود ۱۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی ۶۶/۰ مگاوات در ملارد، ۲۲/۰مگاوات در قم و به‌تازگی ۱۴ مگاوات در روستاهای همدان اقدام کرده است.
هزینه بسیار لوله‌کشی گاز
آرش نجفی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر اینکه باید بکارگیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در روستاها را جایگزین شبکه‌های گازرسانی کنیم، به گسترش صنعت گفت: اکنون انتقال گاز به روستاها با توجه به خطر زلزله هزینه‌های هنگفتی را به دنبال خواهد
داشت. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌صرفه‌تر است و دولت باید بهره‌گیری از سایر مولدهای انرژی مانند آبگرمکن و مولدهای برق خورشیدی را در دستور کار خود قرار دهد.
به گفته نجفی، برای فراهم کردن زیرساخت‌های آبگرم‌کن خورشیدی (سولار) به‌راحتی می‌توان فناوری آن را به کشور وارد کرد و هزینه آن نسبت به لوله‌کشی گاز کمتر است. متاسفانه، هزینه‌های لوله‌کشی گاز تنها به هزینه اولیه ختم نمی‌شود و از گذشته تاکنون همواره شاهد هستیم که پیاده‌روها را به دلیل وجود لوله‌های گاز خراب می‌کنند و از نو می‌سازند.
ترغیب بخش خصوصی
سیدحسین سجادی، مدیرعامل سازمان بهره‌وری مصرف انرژی ایران (سابا) با بیان اینکه هزینه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در حال کاهش است، به گسترش صنعت گفت: با کاهش هزینه‌های تولید برق به‌وسیله انرژی‌های تجدیدپذیر این انرژی‌ها در آینده‌ای نزدیک تولید بیشتری را نسبت به سایر نمونه‌های تامین انرژی به خود اختصاص خواهند داد. ازاین‌رو، سرمایه‌گذاری برای تامین انرژی با توجه به بازده بالایی که دارند، می‌تواند برای روستاها کارآمدتر باشد.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از نقاط دنیا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در حاشیه شهرها رونق بیشتری نسبت به دیگر حامل‌های انرژی دارد، افزود: اکنون زیرساخت‌های استفاده از این‌گونه انرژی‌ها در کشور وجود دارد و بسیاری از تجهیزات در داخل تولید می‌شود و می‌توان با ترغیب بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در این حوزه را برای ورود برخی از تجهیزات از خارج کشور به وجود آورد که نیاز دارد ظرفیت‌های قانونی را برای بکارگیری این انرژی به وجود آورد.
آمار بالای آتش‌سوزی در روستا
محمدرضا دانشور، کارشناس طراحی مهندسی شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران با تاکید بر اینکه برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دولت باید الزاماتی را به وجود آورد، به گسترش صنعت گفت: از این الزامات می‌توان به دریافت استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی اشاره کرد. به‌عنوان نمونه، نصب کپسول اطفای حریق در ساختمان‌ها نوعی الزام است.
به گفته دانشور، قبل از اینکه به فکر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و گاز در روستا باشیم باید زیرساخت‌های ایمنی را به وجود آوریم زیرا درحال‌حاضر آمار آتش‌سوزی در روستا بالا است. همچنین باید به میزان تولید ناخالص داخلی که این‌گونه سرمایه‌گذاری در مناطق به دنبال دارد، توجه شود.
بنابراین گزارش، انتظار می‌رود با توجه به مزیت‌هایی که انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سایر منابع فسیلی دارند، با به وجود آوردن الزامات قانونی لوله‌کشی برای گاز رسانی به روستاها متوقف و انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین آن شود تا از این طریق بتوان سهمی از دررسیدن به رشد ۸ درصد که در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌شده است، به‌دست آورد.