مدیریت ریسک در چارچوب‌های حاکمیتی مناسب نیست

مدیر مشاوره مدیریت سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه در مدیریت ریسک و استانداردسازی، چارچوب‌های حاکمتی در بلند مدت کارائی ندارد، گفت: باید نگاه به هزینه کرد در زمینه مدیریت ریسک و جلوگیری از حوادث جای خود را به سرمایه گذاری و سودآوری بدهد.

مدیریت ریسک در چارچوب‌های حاکمیتی مناسب نیست

به گزارش ایدرونیوز ، کامبیز جلالی‌فراهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، در رابطه با برگزاری سمینار مدیریت ریسک سازمان مدیریت صنعتی، گفت: همایش مدیریت ریسکی که فردا برگزار می‌شود به دنبال آگاهی بخشی به سازمان‌ها برای مقابله با مشکلات پیش بینی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش و تاکید بر مدیریت ریسک، شرکت‌ها توانایی آن را خواهند داشت تا از حوادثی که آثار مخربی به همراه دارد، جلوگیری کند.

مدیر مشاوره مدیریت سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه پیشگیری در بحث حوادث نقطه کلیدی و جدی همایش محسوب می‌شود، افزود: اتفاقات و حوادثی که در سالجاری رخ داده در سطح بین المللی، ایران را کشوری پیشگیرانه معرفی نکرده، از این رو سازمان مدیریت صنعتی وظیفه خود دید تا حرکت و فعالیت جدید در زمینه پیشگیری از حوادث و مدیریت ریسک را در بین شرکت‌ها نهادینه کند.

جلالی‌فراهانی تاکید کرد: در برنامه فردا، بنگاه‌ها و شرکت‌های بسیاری در حوزه نفت و پتروشیمی، مسکن و … حضور دارند و مدل و روش‌های نوین مدیریت ریسک در کنار آگاهی رسانی تجزیه و تحلیل خواهد شد زیرا به نظر می‌رسد با برگزاری چنین همایش‌هایی در تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های سال آینده بنگاه‌ها و سازمان‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال میزان مبنی بر اینکه مدیریت ریسک موضوع جدی برای بنگاه‌ها و سازمان‌ها به حساب می‌آید، آیا با یک همایش یک روزه می‌توان این موضوع جدی را در کالبد سازمان‌ها نهادینه کرد یا نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت احساس می‌شود؟، خاطرنشان کرد: موضوعاتی با این وسعت با برگزاری تنها همایش راه گشا نخواهد بود و باید به صورت متوالی و بلند مدت فعالیت‌های قابل توجهی صورت گیرد.

مدیر مشاوره مدیریت سازمان مدیریت صنعتی، یادآور شد: اتفاقات و حوادث اخیر موضوع اصلی برای تلاش بیشتر سازمان مدیریت صنعتی بوده است و پیش بینی بر آن است با برگزاری چنین همایش‌هایی در کنار بررسی روش‌های نوین، آغازی بر حوزه مدیریت ریسک به صورت جدی در سال آینده باشد.

جلالی‌فراهانی در پاسخ به این سوال که در تحلیل‌های رویکرد سازمانی، در سطح بین المللی الگوهای بسیار مناسبی با توجه به شرایط زمانی ارائه می‌شود، در پایه ریزی مدیریت ریسک از سوی سازمان مدریت صنعتی چه الگویی مد نظر قرار گرفته است، گفت: در زمینه پیاده سازی روش‌ها در ایران فعالیت‌های مناسبی رخ داده اما به نظر می‌رسد باید به روز رسانی مدل‌های داخلی و پیاده شده را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه باید از تجارب جهانی استفاده کرد، یادآور شد: اشاعه دانش روز جهان بسیار اهمیت دارد و این موارد در حالی بیان می‌شود که ساختمان پلاسکو با وجود آنکه برای ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال خدمات رسانی بنا شده است با گذر از ۵۰ سالگی خود فرو می‌ریزد و در کنار این مورد اتفاقات مشابه در حوزه دیگر رخ می‌دهد و تنها با نگاه به داخل جلوگیری از این اتفاقات میسر نیست.

مدیر مشاوره مدیریت سازمان مدیریت صنعتی گفت: صنایعی که به خطر و حادثه نزدیکتر هستند، باید از روش‌ها و الگوهای مدون مدیریت ریسک استفاده کنند و هر زمان که از مدیریت ریسک و استاندارها فاصله گرفته شده اتفاق ناگواری رخ داد که در زمینه ساختمان به دلیل پراکندگی این حوزه و عدم آگاهی شرایط مناسبی از آن این حوزه در مدیریت ریسک نیست.

وی در پاسخ به این سوال که در بخش نیمه خصوصی و خصولتی، هزینه‌های استاندارد سازی و کاهش ریسک بنگاه‌ها، نگاهی هزینه گرا است و کمتر کسی این چنین هزینه‌ها را سرمایه گذاری می‌داند، آیا برای تغییر این نگاه برنامه‌ای تعریف شده است؟، گفت: در سال‌های اخیر حوادث تا حدودی کاهش یافته اما حجم حوادث به گونه‌ای بوده است که افراد وزرا را مقصر اصلی می‌دانند و به دنبال آن هستند تا برای جلوگیری از این حوادث چارچوب حاکمیتی تعریف کرد.

جلالی‌فراهانی تاکید کرد: در کانون توجه مدیران بنگاه‌ها هزینه کرد برای استانداردسازی و کاهش میزان ریسک باید جای خود را به سرمایه‌گذاری و بازگشت سود بدهد و از سوی دیگر تعریف چارچوب حاکمیتی برای مدیریت ریسک در کوتاه مدت مناسب است اما در بلند مدت کارایی نداشته و سرانجام مناسبی ندارد.

مدیر مشاوره مدیریت سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های آینده توجه شرکت‌ها به موضوعات ریسک، حوادث و محیط زیست مد نظر قرار داده خواهد شد و با توجه به این موارد رقابت سازنده از سوی سازمان مدیریت صنعتی ایجاد خواهد شد.