رئیس هیأت عامل ایدرودر چهارمین همایش بین المللی خودرو:

۶ قرارداد در صنعت خودرو با خودروسازان خارجی نهایی می شود

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: ۶ قرارداد در صنعت خودرو با خودروسازان خارجی امسال نهایی خواهد شد و شرکت بنز تا پایان امسال جاری قرارداد خود را با شریک داخلی امضا می کند.

به گزارش شاتا منصور معظمی در چهارمین همایش بین‌المللی خودرو تأکید کرد: در صنعت خودرو کشور بنا نداریم تولید کننده صرف باشیم بلکه می‌خواهیم خودروساز باشیم و تلاش بر این است که بتوانیم خودمان طراحی کنیم و در همه قراردادهای بسته شده این یکی از مهمترین بحث‌ها است.

چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو

چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو

وی با تأکید بر اینکه R&D یکی ازشروط ما برای همکاری با شرکای خارجی است اضافه کرد: بازار ایران به روی همه باز است اما اجازه نمی‌دهیم شرکت های بزرگ به واردات بسنده کنند و شرط این است که باید مشارکت داشته باشند که البته چهارچوبی دارد.

رییس هیات عامل ایدرو افزود: از ملزومات مشارکت شرکت‌های ایرانی با شرکای خارجی تولید برای صادرات است.

معظمی شرط استفاده حداکثری از توان داخلی را سومین شرط مشارکت اعلام کرد و افزود: این شرط برای این است که سهم ساخت داخل افزایش یابد و در کلیه قراردادها حداقل ۴۰ درصد منظور شده است که باید به ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد.

وی خدمات پس از فروش را در قراردادهای خودرویی چهارمین شرط مشارکت با شرکت‌های خارجی عنوان کرد و افزود: ما هنوز نتوانستیم رضایت مشتریان را جلب کنیم و تأکید کرد رضایتمندی بیشتر مشتریان را مدنظر داریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نهایی شدن ۶ قرارداد خودرویی با شرکای خارجی در سال ۹۵ تصریح کرد: از جمله اتفاقات خوب و مهم بعد از برجام در صنعت خودرو این است که شرکت ایران خودرو با پژو فرانسه قراردادی امضا کردند و اولین محصول مشترکشان نیز اسفند ماه به بازار می‌آید و همچنین شرکت سایپا با سیتروئن قرارداد بستند که در نیمه اول سال آینده محصول مشترک این دو نیز به بازار می‌آید.

به گفته وی سازمان ایدرو نیز با رنوی فرانسه قراردادی امضا کرد که تا پایان سال ۲۰۱۷ یا ۳ ماهه اول ۲۰۱۷ محصول این دو وارد بازار می‌شود.

معظمی در ادامه اعلام کرد سازمان ایدرو پروژه مشترکی را برای تولید گیربکس اتوماتیک با شرکت پانچ بلژیک شروع کرده است و شرکت فولکس واگن نیز با یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی به تفاهم نهایی رسیده‌اند و در آستانه انعقاد قراداد هستند.

وی ادامه داد براساس عقد قرارداد یک شرکت خودروساز داخلی با شرکت هیوندایی محصول مشترک این دو نیز به زودی عرضه می‌شود. همچنین شرکت بنز آلمان با یکی از خودروسازان به تفاهم نهایی رسیده‌اند که تا پایان سالجاری قراردادشان منعقد می‌شود.

معظمی تأکید کرد خودرو برقی یکی از دستورات جدی وزارتخانه است که در حال پیگیری آن هستیم و در زمینه قطعه‌سازی هم قراردادهای خوبی با شرکای خارجی بسته شده است.
معظمی اظهار کرد سیاست ما در سال ۲۰۱۷ رضایتمندی بیشتر مشتریان در صنعت خودرو خواهد بود.

رئیس هیأت عامل ایدرو با اشاره به رشد ۷ درصدی اقتصادی کشور در ۶ ماهه اول امسال یادآور شد: در این رشد ۲ بخش به عنوان پیشران عمل کرده‌اند که یکی بخش نفت و گاز و دیگری صنعت کشور است و وقتی صنعت را نگاه می‌کنیم در میابیم که صنعت خودرو در این رشد و جهش نقش بسیار بالایی داشته است و این به معنای احتمام خاص دولت برای توسعه صنعت خودرو است چرا که خودرو دیگر وسیله لوکس و تشریفاتی نیست و جزو ملزومات زندگی فردی ما است.

معظمی ادامه داد : در سال ۹۵ علیرغم همه تنگناها و مشکلات، صنعت خودرو کشور سال خوبی را پیش سر گذاشت و توفیقات خوبی برای مردم به ارمغان آورد.

وی یادآور شد در سال ۲۰۱۶ در جهان ۹۳ میلیون خودرو تولید شد و گردش مالی ۲هزار میلیارد دلاری را در پی داشت و از این مقدار ۵۰۰ میلیارد دلار صنعت خودرو سازی به دولت مالیات پرداخت و در رنکینگ اقتصاد جهان صنعت خودرو جایگاه خاصی دارد و طور میانگین به ازای هر ۱۲۰ نفر یک خودرو و در ایران به ازای هر ۲۲۰ نفر یک خودرو وجود دارد و این بدان معنا است که ظرفیت و بازار برای این صنعت فراوان و بازار کاملا رقابتی و جذاب است.

وی خطاب به صاحبان برند جهانی عنوان کرد: من این نوید را به شما می‌دهم که سیاست دولت در بخش خودرو توسعه بخش خصوصی و فراهم کردن تسهیلات برای کسانی است که در این بخش مشغول به فعالیت اند.

به گفته معظمی در سال جاری تولید خودرو ۴۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و تا پایان سالجاری میزان تولید به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد در پایان سالجاری و بعد از برجام فرصتی طلایی برای تعامل بین شرکت‌های ایرانی و شرکای خارجی آنها پیش‌آمد و این صنعت با تلاش گسترده و قابل ستایش توفیقات خوبی را هم برای خودروسازان و هم قطعه‌سازان فراهم آورد.