امید به فاینانس در تولید واگن

مسافران قطار برای طی هرکدام از مسافت‌های درون‌شهری (مترو)، حومه شهر و برون‌شهری، نیاز به خدمات متفاوت و متنوعی دارند.

قابل‌رویت‌ترین تفاوت خدمات، در سفرهای ریلی مربوط به نوع واگن است. از این رو شرکت‌های واگن‌سازی در این ۳حوزه مختلف، فعالیت‌های تخصصی دارند. یعنی برخی واگن مترو می‌سازند و برخی دیگر واگن‌های مناسب سفر به حومه شهر و برخی دیگر واگن‌هایی برای سفرهای طولانی برون‌شهری تولید می‌کنند. شرکت‌های ایرانی نیز در سال‌های اخیر توانسته‌اند به طور تخصصی در این حوزه‌ها فعالیت کرده و خوش بدرخشند.

امید به فاینانس در تولید واگن

امید به فاینانس در تولید واگن

به گزارش ایدرونیوز به نقل از گسترش صنعت، کارشناسان بر این باورند که حمل‌ونقل ریلی در ایران نیاز به توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی دارد. در این میان، افزایش تعداد واگن‌های متروی شهری و واگن‌های باری اولویت دارد. با این حال شرکت‌های داخلی که با تشنگی بازار به واگن روبه‌رو هستند، تنها با درصدی از ظرفیت خود کار می‌کنند. این شرکت‌ها همچون فعالان بسیاری از صنایع از بودجه‌های ناکافی و کمبود منابع مالی رنج می‌برند. از این رو، یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی که از سوی مسئولان درنظر گرفته می‌شود، تولید مشترک با شرکت‌های خارجی و استفاده از فاینانس است.
قراردادهای فاینانس به این مفهوم هستند که یک بانک یا موسسه تجاری خارجی وامی را به منظور عملیات معینی به کشور یا شرکت مشخصی پرداخت کرده و در واقع کنترلی روی هزینه کردن آن ندارد و به همین جهت تعهدی هم برای به ثمر نشستن طرح نداشته و در سررسیدهای تعیین شده‌ای اصل و فرع آن را از طرف قرارداد یا بانک تضمین‌کننده قرارداد دریافت می‌کند.
مناقصه بین‌المللی ۲هزار واگن
نهادهای مسئول در حمل‌ونقل ریلی، این روزها تلاش دارند از فاینانس استفاده کنند. یکی از این پروژه‌ها، تامین دو هزار واگن متروی شهری است. وزارت کشور به عنوان کارفرما ایدرو را مدیر این پروژه اعلام کرده و قرار است ایدرو از فاینانس در این پروژه استفاده کند.
معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو در این باره به گسترش صنعت گفت: به منظور تعیین شریک خارجی مناقصه‌ای برگزار خواهد شد. در حال حاضر چندین شرکت ایرانی در حوزه واگن‌سازی فعالیت می‌کنند که به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند دو هزار واگن را به تنهایی تولید کنند. از این رو با توجه به قانون استفاده حداکثری از توان داخلی، شرکت‌های خارجی با تامین فاینانس می‌توانند منابع مالی تامین این تعداد واگن را مهیا کنند.
فرداد دلیری که از تاریخ دقیق این مناقصه خبر نداشت، گفت: ایدرو این مناقصه را برای وزارت کشور برگزار می‌کند.
وی به این پرسش که قرارداد احتمالی مدیرعامل راه‌آهن ایران با قزاقستان در زمینه واگن‌سازی چه تداخلی با پروژه تولید ۲هزار واگن ایدرو دارد، این‌گونه پاسخ داد: تولید دو هزار واگن برای متروهای داخل شهری است و اگر قراردادی با قزاقزستان منعقد شود مربوط به واگن قطارهای خارج از شهر است.
رایزنی برای تولید مشترک
به گزارش گسترش صنعت، دو روز پیش، رییس راه‌آهن قزاقستان و مدیرعامل راه‌آهن ایران به منظور افزایش تعامل و همکاری‌های دوجانبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرد. سعید محمدزاده با اشاره به روابط خوب بین ایران و قزاقستان گفته بود: راه‌آهن ایران ظرفیت و آمادگی زیادی برای ارتقای سطح روابط با راه‌آهن قزاقستان دارد. راه‌آهن ایران آمادگی لازم برای حمایت و ایجاد تسهیلات برای صاحبان بار در بندر امیرآباد و اینچه‌برون را دارد.
با توجه به حمایت مسئولان نظام و دولتمردان از توسعه ریلی و سیاست حمایت از تولید داخلی، چنانچه تولید واگن ازسوی شرکتی از کشور قزاقستان و ایران به‌صورت مشترک انجام شود، بعد از تایید فنی و قیمت واگن ازسوی کارشناسان راه‌آهن، حمایت لازم از این امر خواهد
شد.
در این دیدار آل پیسبایف، رییس راه‌آهن قزاقستان نیز با ابراز تمایل برای توسعه همکاری‌ها گفت: در مناسبات بین‌المللی بین دو کشور روابط نزدیکی وجود دارد. سال گذشته حدود ۲/۲ میلیون تن بار از طریق قزاقستان به ایران حمل شد که نسبت به سال قبل از آن ۱۶ درصد رشد داشته است و امیدواریم با افزایش سطح همکاری بین راه‌آهن دوکشور و افزایش سهم راه‌آهن در حمل بار، این میزان در سال جدید میلادی به ۳/۳ میلیون تن برسد.
در این دیدار مقرر شد هیاتی از راه‌آهن قزاقستان در دوهفته آینده با کارشناسان ایرانی حوزه‌های مختلف ریلی، در نشستی درباره مسائل مشترک از جمله تعرفه حمل بار، شرایط فنی و قیمت واگن‌های باری و مسافری و فاینانس به توافق‌هایی دست یابند.
درخواست همکاری
درخواست مدیرعامل مترو از دولت برای تامین فاینانس هزار واگن مترو به صراحت این کلام می‌افزاید که تحقق فاینانس نیازمند چاره اندیشی‌های دولتی است.
در گزارشی از ایسنا در دی ماه گذشته می‌خوانیم که هابیل درویشی، مدیرعامل مترو تهران اعلام کرده بود: در حال حاضر فاینانس خرید هزار دستگاه واگن به امضا رسیده و مدارک و مستندات را به دولت تحویل داده و انتظار داریم دولت محترم حداقل نیاز متروی تهران که هزار دستگاه است را حمایت و اجرایی
کند.
وی در مراسم بهره‌برداری از ۶۵ دستگاه واگن و لکوموتیو برقی مترو تهران گفت: با ورود واگن‌های جدید به مترو تهران ۲۵۰ هزار ظرفیت به سفرهای روزانه مترو اضافه می‌شود.
تولید واگن در شرکت واگن‌سازی تهران دو برابر شده است. در عین حال که اکنون افزون بر ۸۰ درصد در تجهیزات ثابت و ۶۰ درصد در بخش واگن‌سازی به خودکفایی رسیده‌ایم.
به گفته درویشی اتمام خطوط در دست ساخت مترو کار بزرگی بوده که نیازمند حمایت دولت نیز است و با بهره‌برداری از ۱۰۰ کیلومتر خطوط متروی جدید در چند ماه آینده، ۹۰ دستگاه واگن از طریق وام خریداری شده که به خطوط در دست بهره‌برداری وارد می‌شود اما واقعیت این است که وقتی خطوط مترو تهران به ۳۰۰ کیلومتر برسد، ۳هزار دستگاه واگن نیاز است که نیازمند حمایت دولت در این بخش
هستیم.
مدیرعامل شرکت متروی تهران معتقد است که اگر به دولت بگوییم ۳هزار دستگاه واگن نیازداریم حمایتی نمی‌کند اما در حال حاضر فاینانس خرید هزار دستگاه واگن به امضا رسیده و مدارک و مستندات به دولت تحویل داده شده و درخواست دارد دولت حداقل نیاز متروی تهران -هزار دستگاه- را حمایت و اجرایی کند چرا که دولت وظیفه دارد ۵۰ درصد در بخش حمل‌ونقل عمومی مشارکت کند.