- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

خصوصی سازی در صنعت خودرو را جدی بگیریم

به گزارش ایدرونیوز ، در ۲۴ و ۲۵ بهمن سال جاری سالن همایش های برج میلاد شاهد برگزاری بزرگترین گردهمایی صنعت خودرو ایران خواهد بود همایشی که بر خلاف سه دوره گذشته، امسال با هدف جلب رضایت مشتریان و ارتقاء کیفیت خدمات در صنعت خودرو به دنبال توسعه و توانمندسازی فرایند فروش و خدمات پس از فروش است.

خصوصی سازی در صنعت خودرو را جدی بگیریم

خصوصی سازی در صنعت خودرو را جدی بگیریم

تاکنون سه همایش بین المللی خودرو با رویکرد معرفی صنعت خودرو ، تبیین استراتژی و همچنین رقابت پذیری و همکاری های بین المللی در ایران برگزار شده است اما چهارمین همایش صنعت خودرو در حالی به موضوع فروش و خدمات پس از فروش اختصاص یافته که به گفته بسیاری از کارشناسان امروز رضایتمندی مشتریان صنعت خودرو تنها در محیطی رقابتی حاصل می شود، محیطی که به کیفیت ، قیمت و خدمات پس از فروش توجه ویژه داشته باشد از این رو انتظار می رود در سایه برگزاری این دوره از همایش صنعت خودرو و بواسطه تعامل و هم اندیشی و استفاده از تجربیات شرکت های بین المللی خودروسازی به این موضوع مهم پرداخته و صنعت خودرو ایران ارتقا یابد.
در شرایطی برگزار کنندگان چهارمین همایش صنعت خودرو ، محور این دوره از همایش را خدمات فروش و پس از فروش انتخاب کردند که به نظر می رسد با وجود برخی اقدامات صورت گرفته در عرصه فرآیندهای فروش و خدمات پس از فروش ، همچنان این مساله جزء چالش های اصلی مشتریان و خودروسازان است اما؛ در این میان نگاه کارشناسان و نمایندگان ملت نسبت به رویکرد این دوره از همایش صنعت خودرو و طرح دیدگاه ها و چالش های مطرح در این زمینه از موضوعات مهمی است که قطعا می تواند در برگزاری این همایش نقش موثری داشته باشد.

آغاز جریان ارتقاء و توسعه خدمات پس از فروش در صنعت خودرو ایران
در همین راستا رضا انصاری یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس ضمن دفاع از رویکرد چهارمین همایش صنعت خودرو عنوان می کند: قطعا نگاهی که یکسوی آن توانمندی های داخلی و سوی دیگر تجربه کشورهای موفق جهانی در صنعت خودرو باشد می تواند خودروسازی ایران را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت نماید.
انصاری چهارمین همایش صنعت خودرو را بستر مناسبی برای رشد کیفی خدمات در خودروسازی ایران می داند و معتقد است ایدرو و وزارت صنعت و معدن بواسطه سیاست گذاری ها ، باید در خدمت توسعه صنعت کشور باشند.
وی ضمن اینکه بر اهمیت موضوع فروش و خدمات پس از فروش به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مشتریان داخلی صحه گذاری می کند می گوید : باید بر این اصل پایبند باشیم که برای بهره گیری هز چه بیشتر از دستاوردها و نتایج این گونه همایش ها، باید برخی از مشکلات بنیادین و پایه صنعت خودرو را نیز اصلاح کنیم.
به گفته وی راهکار اصلی شکوفایی و رفع مشکلات امروز صنعت خودرو ایران خصوصی سازی واقعی است و باید بسته سیاستی برای رقابت پذیری این صنعت طراحی شود.

بستری برای تحول در کیفیت ، قیمت و خدمات در صنعت خودرو ایران
حسینی کیا دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن ضمن اینکه همایش های تخصصی را فرصت خوبی برای ارزیابی توانمندی های داخلی ، انتقال تجارب و استفاده از الگو های موفق دنیا می داند اما معتقد است صرف برگزاری این نوع همایش ها ، تحولی در صنعت خودرو ایجاد نخواهد شد.
به گفته وی این خود شرکتهای داخلی هستند که باید در این راستا حرکت های درست و منطقی را آغاز نمایند تا تحولی جدی در خودروسازی ایران بوجود آید .
وی یکی از اصلی ترین مشکلات صنعت خودرو ایران را عدم تولید محصولات رقابتی می داند و می گوید : تا زمانی که اعضای هیات مدیره شرکتها ، سهام داران صنعت خودرو هستند موانع مشکلات توسعه در خودروسازی ایران ادامه خواهد داشت.
حسینی کیا همچنین با توجه به نقدهای مطرح به برگزاری این گونه همایش ها در کشور ، اظهار امیدواری می کند : برگزاری چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو ، مقدمه ای برای تحول در کیفیت ، خدمات و قیمت در صنعت خودرو ایران باشد.
در شرایطی نمایندگان ملت بر نقش موثر همایش امسال بر صنعت خودرو ایران صحه گذاری می کنند که اغلب اعضا ،اجرای کامل اصل ۴۴ قانون اساسی را مقدمه رفع بسیاری از مشکلات دانسته و خصوصی سازی را راهکار توسعه خودروسازی ایران عنوان می کنند.

وی که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم است در آستانه برگزاری چهارمین همایش صنعت خودرو می گوید : تا زمانی که صنعت خودرو ایران دولتی است برگزاری این گونه همایش ها و سمینارها در سطح بین المللی ، نمی تواند برگزار کنندگان این همایش را در تحقق کامل اهداف مورد نظر یاری کند.
منصوری معتقد است باید در بخش تکنولوژی و مکانیزم های موجود در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان تحولی اساسی ایجاد شود، و البته از نگاه وی چهارمین همایش بین الممللی صنعت خودرو ایران نیز می تواند گام مهمی در مسیر تحول در جریان فروش و خدمات پس از فروش باشد.

وی عنوان می کند : برگزاری این گونه همایش های تخصصی بی شک آثار و نتایج مناسبی را در صنعت خودرو ایران خواهند داشت.

در همین حال مهدی مقدسی، با تایید آثار مثبت برگزاری چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو مطرح می کند : با سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه ، اهداف صنعت خودرو در حوزه رضایت مشتریان ، تولید ، فروش و خدمات پس از فروش محقق خواهد شد.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن امروز تنها خواست مردم، کیفیت خودروهای داخلی است و همچنان مشتریان رضایت کاملی از صنعت خودرو ایران ندارند از این رو نیاز است تا در حوزه تولید و کیفیت خودرو و قطعات تلاش بیشتری صورت گیرد.

مقدسی معتقد است به هر میزان نسبت به برگزاری این نوع همایش ها اهتمام بیشتری شود و از توان و تخصص نیروهای کارآمد و متخصصان خارجی استفاده گردد قطعا می توان به ارتقاء تولید و خدمات پس از فروش در صنعت خودرو ایران دست یافت.

وی همچنین بر لزوم عملکرد سیستمی در حوزه خدمات پس از فروش خودروسازان تاکید می کند و می گوید: برگزاری همایش صنعت خودرو در صورتی موجب تحول در کیفیت و بکارگیری الگو ها و تجارب موفق می شود که تبادل اطلاعات صرفا در حد ارائه مباحث تئوری نبوده و اقدامات عملی در این راستا صورت گیرد.