اثبات برادری فرانسوی‌ها

وزیر خارجه فرانسه به همراه هیات اقتصادی متشکل از ۶۰ نفر از صاحبان صنایع بزرگ این کشور برای دومین سال متوالی به ایران سفر کرده‌اند.

نشست مشترک این هیات فرانسوی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ۱۱ بهمن در سالن آمفی‌تئاتر سازمان ایدرو برگزار شد. در این نشست منصور معظمی رییس هیات‌عامل ایدرو، ایوتیبو دوسیلگی رییس بین‌الملل سازمان کارفرمایان فرانسه و شرکت‌های بزرگ فرانسوی و مدیران ایدرو حضور داشتند.

نشست مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با هیات فرانسوی

نشست مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با هیات فرانسوی

محور صادراتی قرارداد با فرانسوی‌ها
منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سفر هیات فرانسوی به ایران را گامی موثر برای آسان‌سازی روابط اقتصادی ایران و فرانسه دانست و به گسترش صنعت گفت: هیات حاضر را شرکت‌های بزرگ فرانسوی تشکیل می‌دهند.

برجام فرصتی برای کشور فراهم کرده است تا بتوانیم این روابط را گسترش دهیم به گونه‌ای که موفق به عقد ۱۹ تفاهمنامه در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شدیم که ۷ مورد آن به قرارداد تبدیل شده است. امید می‌رود که تا پایان سال ۲ مورد دیگر به این قراردادها اضافه شود.

وی افزود: این تفاهمنامه‌ها و قراردادها در بخش‌های مختلف شامل انرژی، نفت و گاز، خودرو، راه‌آهن، واگن شهری و بالگرد است. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با برخی از این شرکت‌ها Head of Agreement امضا کرده و با برخی از این شرکت‌ها قرار داد منعقد کرده است، البته برای عقد این قراردادها در برخی مواقع ایدرو به‌طور مستقیم وارد نمی‌شود و عقد قرارداد را به شرکت‌هایی که ایدرو سهام‌دار آنها است، واگذار می‌کند مانند صنعت خودروسازی که با دو شرکت فرانسوی قرارداد منعقد کرده که تولید ایران‌خودرو در اسفند و سایپا اواسط سال آینده وارد بازار می‌شود.

همچنین ایدرو  Head of Agreement را با رنو به امضا رسانده است که ماه آینده نهایی خواهد شد.

به گفته معظمی، متاسفانه تحریم‌های تحمیلی امکان ارتباطات بین‌الملل برای کشور را از بین برده بود و این‌گونه فرصت‌ها از دست رفته بود هر چند که در کنار تحریم‌ها، ظرفیت‌های داخلی قوت گرفت اما باید توجه داشت که ترکیب ارتباطات بین‌الملل و ظرفیت‌های داخلی است که می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. تقویت این ارتباطات به سرمایه‌گذاری مشترک خارجی کمک خواهد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مهم‌ترین محور فعالیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روی سرمایه‌گذاری مشترک خارجی متمرکز است، افزود: زیرا ایدرو سازمان صنعتی است که مسئولیت آن توسعه صنعتی و افزایش توان داخلی در کشور است و برای قراردادهایی که با سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه خودرو منعقد کرده‌ایم خودروسازهای دارای نشان تجاری سرمایه‌گذاری می‌کنند و با نشان تجاری آنها خودروها تولید می‌شود.

معظمی عقد قرارداد برای ساخت بالگرد با خارجی‌ها با توجه به حادثه تاسف‌باری که برای آتش‌نشانان به وجود آمد را ضروری دانست و افزود: در این بخش تلاش داریم در قالب مشارکت و با تاکید بر فناوری و سرمایه بتوانیم نیازهای کشور را تامین کنیم.

تاکنون در تمامی تفاهمنامه و قراردادها در کنار سرمایه‌گذاری بحث صادرات مدنظر قرار گرفته است، به‌عنوان نمونه در بخش خودرو مسئولیت صادرات برعهده شرکت‌های سرمایه‌گذار است و خودروسازان خارجی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، موظف هستند با نشان تجاری خود محصولاتی که در ایران تولید می‌شود را صادر کنند.
رییس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران معتقد است که نمی‌توان انتظار داشت اثرات این قراردادها را به زودی مشاهده کرد و برای به نتیجه رسیدن به زمان نیاز داریم و برآورد می‌کنیم تا پایان سال آینده شرایط بهتری برای لمس آثار این قرار دادها بر اقتصاد جامعه باشیم.

اکنون نیاز داریم توانمندی داخلی را با سرمایه‌گذاری خارجی ارتقا دهیم. رییس هیات‌عامل ایمیدرو با اشاره به سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران گفت: از منظر سیاسی سفر وزیر خارجه با سفر یک وزیر اقتصادی متفاوت است و پیام دارد همان‌طور که فرانسوی‌ها اعلام کردند سفر وزیر خارجه ما به معنی پذیرش و ادامه برجام است، مقامات سیاسی فرانسه به طور رسمی اعلام کرده‌اند حرف‌های بی‌پایه‌ای که امریکایی‌ها به‌ویژه رییس‌جمهوری جدید آنها می‌زند، قابل اعتنا نیست چراکه برجام چیزی نیست که یک کشور بتواند آن را نادیده بگیرد، این یک کار مشترک ۶ کشور بوده که اروپایی‌ها دنبال می‌کنند و در قبال آن موضع‌گیری کرده‌اند.
معظمی با ابراز امیدواری از اینکه عقل و درایت به هیات حاکمه جدید امریکا برگردد و براساس واقعیات سخن بگویند و تصمیم بگیرند، تاکید کرد: ترکیب هیات بلندپایه سیاسی که در آن بسیاری از شرکت‌های معتبر و بین‌المللی فرانسه حضور دارند این پیام را دارد که فرانسه می‌خواهد با ایران هم در بعد سیاسی و هم در بعد اقتصادی همکاری کند. این اتفاق خوبی است و ما نیز تلاش داریم توانمندی داخلی خود را ارتقا بخشیم.

عقد قرارداد در روزهای آینده
ایوتیبو دوسیلگی، رییس بین‌الملل سازمان کارفرمایان فرانسه که سرپرستی هیات ۶۰ نفره فرانسوی را عهده‌دار بود، به گسترش صنعت گفت: این هیات فرانسوی را ۵۷ شرکت بزرگ تشکیل می‌دهند و این شرکت‌ها هم‌اکنون ارتباط تنگاتنگی با شرکت‌های ایرانی دارند.

وی با بیان اینکه سال ۲۰۱۵میلادی هیات «مدف بین‌الملل» فرانسه از ایران بازدید کردند، گفت: همچنین سال گذشته این هیات پذیرای رییس‌جمهوری ایران در محل سازمان مدف پاریس بودند.

اکنون به همراه وزیر امور خارجه فرانسه به ایران آمده‌ایم. شرکت‌های حاضر در این همایش در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، حمل‌ونقل و زیست‌محیطی فعالیت دارند.
رییس بین‌الملل سازمان کارفرمایان فرانسه، مهم‌ترین هدف از این سفر را عقد تفاهمنامه با شرکت‌های ایرانی دانست و افزود: در روزهای آینده این تفاهمنامه‌ها منعقد خواهد شد که بعد از به نتیجه رسیدن درباره جزییات این تفاهمنامه‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. به گفته دوسیلگی، تامین مالی برای سرمایه‌گذاری در ایران از طریق بانک‌های بین‌الملل مهم‌ترین موضوع برای همکاری با شرکت‌های ایرانی است. اکنون بانک‌های غربی آمادگی لازم را برای تامین مالی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری در ایران ندارند.

استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت
ابوالفضل کیانی‌بختیاری، معاون برنامه‌ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شرایطی که بعد از تحریم‌ها برای کشور به وجود آمده است، اشاره کرد و به گسترش صنعت گفت: بعد از تحریم‌هایی که به ایران تحمیل شد بسیاری از سرمایه‌گذاران ازجمله فرانسه در نیمه راه کشور را رها کردند.

در این شرایط کشورمان به بازار مصرف برخی از کشورها تبدیل شد و در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله فناوری، تامین منابع مالی برای پروژه‌ها با مشکل جدی روبه‌رو شدیم.

به گفته کیانی‌بختیاری، حال که در شرایط پسابرجام قرار گرفته‌ایم، تلاش می‌کنیم تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات مشترک با دیگر کشورها را توسعه دهیم. براساس استراتژی جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران به هیچ وجه به بازار مصرف دیگر کشورها تبدیل نخواهد شد.

در صورتی با دیگر کشورها همکاری خواهیم کرد که توسعه فناوری، سرمایه‌گذاری خارجی و اشتغال مولد داخلی را برای کشور درپی داشته باشد. علاوه‌بر این، از ظرفیت‌های بازار هدف این کشورها برخوردار شویم.

بنا بر این گزارش، فرانسه چهارمین کشور عضو اتحادیه اروپاست که بیشترین میزان صادرات را به ایران داشته و سومین شریک تجاری ایران در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. این کشور روزانه ۱۰۰هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد.

خیابان‌های تهران و شهرهای بزرگ کشورمان از خودروهای تحت لیسانس خودروسازان فرانسوی پر شده است. این روزها قرارداد شرکت رنو برای تامین قطعه خودروهای تندر (ال۹۰) نیز به بحث روز تبدیل شده است. از سوی دیگر، شرکت هواپیمایی ایرفرانس هم که از ۹ سال قبل هیچ پروازی به مقصد تهران نداشت از حدود یک سال قبل پروازهای عادی خود را به سوی پایتخت ایران آغاز کرده است.

تعداد دفاتر نمایندگی شرکت‌های فرانسوی در ایران نیز از ۴ سال گذشته به این سو به ۴۰ شرکت افزایش یافته است. با تمام این احوال فرانسوی‌ها سرمایه‌گذاری هنگفتی در صنایع، خودرو، نفت و مخابرات کرده‌اند.

آلکاتل، شرکتی فرانسوی است که به تازگی یک قرارداد به ارزش حداقل ۳میلیون دلار برای راه‌اندازی خدمات اینترنتی پرسرعت و نصب خطوط ارتباطی در میدان‌های نفت و گاز ایران امضا کرده است.
توتال نیز یک شرکت نام‌آشنای فرانسوی است که در صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده است. این شرکت سال‌هاست که در صنایع نفت و گاز فعالیت می‌کند اما امسال قراردادی مشترک با شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفتی پتروناس مالزی به ارزش ۲ میلیارد دلار برای ساخت یک پالایشگاه گاز مایع در میدان نفتی پارس جنوبی امضا کرده که پس از بهره‌برداری از آن، سالانه ۸میلیون مترمکعب گاز طبیعی مایع، فرآوری خواهد شد.

درباره این پروژه همین بس که ارزش آن ۸میلیون مترمکعب گاز طبیعی مایع برابر با ۱۵درصد از کل تولید فعلی گاز جهان است. در حال حاضر مجموعه سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی فرانسه در صنعت نفت و گاز به بیش از ۶ میلیارد دلار می‌رسد.

در این میان، سرمایه‌گذاری رنو برای تولید تندر (ال۹۰) در ایران را می‌توان نخستین سرمایه‌گذاری مستقیم، قابل توجه و بلندمدت این کشور پس از انقلاب اسلامی در ایران نام برد که ارزش تقریبی آن در فاز نخست ۶۰۰میلیون دلار  است.