سفر ۶ وزیر و ۱۶ مدیر ارشد دولت یازدهم برای رسیدگی به طرح های اجرایی

امضا هفت تفاهم نامه برای جذب بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی با حضور معاون اول رئیس جمهوری در چابهار و سفر ۶ وزیر و ۱۶ مدیر ارشد دولت یازدهم به مناطق مختلف کشور به منظور نظارت و رسیدگی به روند اجرایی طرح های عمرانی کشور از مهمترین رویدادهای هفته قبل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، در هفته ای که گذشت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با همراهی وزیران بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و راه و شهرسازی برای شرکت در نخستین همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران به چابهار در استان سیستان و بلوچستان سفر کرد.

ایران توان تبدیل شدن به قدرت بزرگ جهانی را دارد
جهانگیری در سفر دو روزه به چابهار و در این همایش بین المللی ضمن بیان اینکه سواحل مکران به عنوان یکی از کانون های مهم و نقاط کلیدی توسعه کشور انتخاب شده است، گفت: رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید توجه زیادی به توسعه سواحل مکران دارند و سازمان حفاظت محیط زیست باید با تمام توان سواحل کشور را بررسی کند.
وی همچنین از توسعه منطقه محروم مانند سیستان و بلوچستان با حضورسرمایه گذاران داخلی و خارجی خبر داد و اظهار داشت: یکی از مهمترین مولفه های توسعه پایدار، توسعه دریا محور است و حمل و نقل دریایی نیز یکی از بهترین فرصت ها برای هر کشور محسوب می شود .
وی ادامه داد: اهمیت ایران به دلیل دسترسی به بخش های دریایی و آب های آزاد و قرار گرفتن در چهار راه بازرگانی و تجاری دنیاست.
جهانگیری با بیان اینکه سواحل مکران قابلیت های زیادی در زمینه سرمایه گذاری دارد گفت: کریدور شمال – جنوب موجب گشایش ارتباط با کشورهای منطقه می شود.
وی افزود: اهمیت توسعه سواحل مکران جایگاه ویژه ای در برنامه ششم توسعه دارد و به صورت ویژه ای به آن پرداخته شده است.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: مسئولان تمام تلاش خود را برای شتاب بخشی به روند توسعه سواحل مکران بکار گیرند.
جهانگیری بابیان اینکه فرایند توسعه سواحل مکران متکی بر نیروی انسانی، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار است، افزود: توسعه نباید در ابعاد گوناگون موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی شود و محوریت باید تجارت دریا محور، کسب و کار صنایع دریایی، پتروشیمی و معدنی باشد.
وی اظهارداشت: صادرات در صنایع دریایی می تواند سود کلانی برای تولید کنندگان داشته باشد.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: توسعه سواحل مکران، توسعه روابط و ظرفیت همسایگان و امنیت ترانزیت دریایی به همت نیروهای مسلح برقرار شده است و با تلاش مردم و مسئولان تحقق پیدا می کند.
وی با ابراز امیدواری به اینکه این همایش بتواند بخشی از توسعه منطقه را در پی داشته باشد تاکیدکرد : فرصت های سرمایه گذاری باید در این همایش به خوبی برای افراد علاقه مند داخلی و خارجی تشریح شود.
در ادامه سفر معاون اول رئیس جمهوری به چابهار نخستین محموله تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری مرحله یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با حضور وی رونمایی شد.
اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از تجهیزات استراتژیک بندر شهید بهشتی چابهار گفت: در بازدیدی که اردیبهشت امسال از این بندر داشتم تعداد زیادی پیمانکار درحال فعالیت بودند و امروز خوشبختانه بخش زیادی از کارهای اصلی انجام و تجهیزاتی وارد شده و بخش دیگر تجهیزات نیز در مسیر ورود به کشور است..
وی چابهار را فرصت بزرگی برای توسعه جنوب شرق کشور دانست واظهار امیدواری کرد که بندر شهید بهشتی چابهار به یکی از بزرگترین بنادر کشور تبدیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
** دولت جمهوری اسلامی ایران با رویکرد گفت و گو دیپلماسی فعالی را پایه گذاری کرد
اما درهفته گذشته وزیر ارشاد اسلامی به منظور شرکت در همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب و همچنین شرکت در افتتاحیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد ۲۰۱۷ روزهای پرکاری را در مشهد مقدس داشت.
صالحی امیری در مراسم پایانی همایش بین الملی گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در مشهد اظهار داشت : امروز مرزبندی های ایدئولوژیک گذشته رنگ باخته و گفت و گو در سطح جهانی به عنوان ضرورت انکارناپذیر برای رفع مشکلات و تشریک مساعی جمعی و همزیستی مسالمت آمیز انسانی رخ نموده است.
وی ضمن بیان این موضوع که نقش بی بدیل گفت و گو در ساحت های مختلف زندگی انسان امروز بر کسی پوشیده نیست و با ورود به ساحت گفت و گو، دستاوردها و نتایج آن یکی پس از دیگری آشکار می شود، افزود: برخی مذاکرات و گفت و گوهایی که در سطح جهانی انجام شد، در تاریخ سیاسی جهان کم سابقه بود و دستاوردهای نیکویی برای ایران و جامعه جهانی در بر داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دولت روحانی گفت و گوی ملی و جهانی را در راس فعالیت های سیاسی خود قرار داده و امروز مفتخریم که از مشهد صدای وحدت را در سراسر جهان اسلام طنین انداز کنیم.
وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ شرایط متفاوتی دارد، اظهار کرد: مسائل در این حوزه، چندلایه، دیرپا و بسیار فراگیرتر است و پرداختن به آنها باید در فضایی متفاوت صورت گیرد تا منشا اثر باشد و زمینه را برای همکاری و همدلی افزونتر فراهم نماید.
وی ادامه داد: آنچه به عنوان تمدن و فرهنگ جهان اسلام و مشرق زمین شناخته می شود، محصول تعامل فکری مردمی است که با حفظ همه تنوع های قومی، نژادی و زبانی، فرهنگ مشترک خلق کرده اند و میراث معنوی همه ما محسوب شده و نمی توان آن را به قومی خاص منتسب کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این تمدن، ترکیبی هوشمندانه و هماهنگ از مساعی مشترک همه کسانی است که در قلمرو وسیعی زندگی می‌ کنند و نمی توان آن را در حصارهای تنگ قومی، زبانی و جغرافیایی محدود کرد و اگر دوره ای طلایی و شکوهمند در تاریخ داشته ایم برآمده ازهمین سنت حسنه است.
** مشهد مقدس، پرچمدار صلح و آشتی در جهان اسلام است
صالحی امیری در حاشیه مراسم پایانی این همایش ضمن اعلام اینکه ایران و مشهد مقدس در این سال پرچمدار صلح، آشتی و همزیستی مسالمت آمیز در جهان اسلام خواهند بود، اضافه کرد: برای مقابله با کشورهایی که از جریان های تکفیری حمایت می کنند ۲ راه بیشتر پیش رو نیست، نخست مسیر گفت و گو و دوم حمایت از جریان های معتدل و عقلانی در جهان اسلام است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه راهبرد صحیحی را انتخاب کرده است چنانکه از یک سو در مبارزه همه جانبه با تروریسم به کشورهای اسلامی کمک کرده و ازطرف دیگر با تقویت جریان های اعتدالی در جهان اسلام به دنبال زدودن چهره خشن و بی منطق تروریسم از دنیای اسلام است.
وی همچنین گفت: جهان اسلام از سوی دشمنان آگاه خارجی، استکبار جهانی و صهیونیزم و از سوی دیگر در داخل از جانب افراطیون و کسانی که جز سلاح و خشونت منطقی ندارند، تهدید می شود.
صالحی امیری افزود: آنچه امروز در نشست بین المللی گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب مورد بحث قرار گرفت واکاوی و کنکاشی است تا بتوانیم در جهان اسلام صفی برای مقاومت در تقابل با دشمنان اسلام ایجاد کنیم و توان جهان اسلام را برای زدودن این تصویر خشن و غیر اسلامی و انسانی منسجم کنیم.
** وحدت راه حلی مناسب برای غلبه بر افراطی گری در جهان اسلام است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه سفر خود به مشهد مقدس در آئین افتتاحیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد ۲۰۱۷ ، ضمن بیان این موضوع که وحدت راه حلی مناسبی برای غلبه بر افراطی گری در جهان اسلام می باشد و فرهنگ رضوی زمینه ساز این امر است، گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام می تواند نوای وحدت را به گوش جهانیان برساند..
وی با اشاره به اینکه امروز مسئولان مختلف بر اساس شکل گیری وحدت در این مراسم شرکت کرده اند، اظهار کرد: از امروز گفتمان رضوی که همان گفتمان صلح و و انسانیت است در جهان اسلام دمیده می شود.
صالحی امیری با بیان اینکه در شرایط فعلی باید ندای وحدت و اخلاق در بین جوامع اسلامی سر داده شود، گفت: پیامبر اکرم هدف اصلی خود را مکارم اخلاق می داند و معیارهای آیسسکو نیز برای انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز بر همین اساس استوار است.
وی مشهد را به عنوان محور وحدت در جهان اسلام معرفی و گفت : آنچه در اجلاس مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی اهمیت داشت این بود که مشهد مقدس در جوار ثامن الحجج(ع) به عنوان محور وحدت در جهان اسلام معرفی شد.
وی با بیان اینکه مشهد در شرایط فعلی محل اجتماع عالمان و هنرمندان است، تصریح کرد: این رویکرد گفت وگو در سیره حضرت رضا(ع) بوده است و چرا در شرایط فعلی نتوانیم جذب حداکثری داشته باشیم، مگر جز این است که ما دارای مبانی مشترک هستیم.
وی با تاکید بر اینکه همه مسلمانان دارای مبانی مشترک هستند، تصریح کرد: در شرایط فعلی مسلمانان با یک دشمن واحد روبه رو هستند و آن دشمن کسی است که چهره ای خشن از دین رحمانی اسلام را جلوه می دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دشمنان مسلمانان به افراط گری روی آورده اند و در این میان صهیونیست ها نقش موثری را در خصوص اختلاف افکنی و نفاق جهان اسلام ایفا می کنند.
وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) با طرح ایده هفته وحدت پرچمدار وحدت و همدلی مسملنان شد، یادآور شد: امروز جهان اسلام از سوی دو جبهه در تنگا قرار گرفته است و برای برون رفت از این وضعیت نیازمند وحدت و همگرایی است.
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: حضرت آیت الله خامنه ای نیز همواره بر ضرورت وحدت تاکید داشته اند و تنها راه حل از بین رفتن مشکلات جهان اسلام را وحدت عنوان کرده اند.
صالحی امیری گفت: ریاست جمهوری نیز از ابتدای تشکیل دولت، وحدت و همدلی را در بین جهان اسلام شروع کرده است.
وی یادآور شد: برای از بین بردن مشکلات موجود در جامعه از جمله حتی فقر باید وحدت مورد توجه قرار بگیرد و برگزاری چنین نشست هایی می تواند زمینه شکل گیری صلح و وحدت را در بین جهان اسلام تسریع کند.
صالحی امیری گفت وگو را مهمترین کلید درهای بسته وعامل اصلی منازعات، تخاصم فرهنگی دانست و گفت: گفت ‌وگو تنها راهبرد، ابزار، مهمترین کلید گشاینده قفل درهای بسته و تنها محصول عقل جمعی انسانها در طول تاریخ بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
**ایران آماده همکاری با کشورهای اسلامی در زمینه دانش پزشکی است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درهفته گذشته به مشهد مقدس سفر داشت و در مراسم افتتاحیه رسمی رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در حرم امام رضا (ع) گفت: ایران آماده هرگونه همکاری با کشورهای اسلامی در زمینه دانش پزشکی و تبادل تجربیات در این ارتباط است.
سیدحسن قاضی زاده هاشمی ادامه داد جمهوری اسلامی ایران در زمینه علوم از جمله پزشکی پیشرفت های خوبی داشته به طوری که در شاخصه رشد علمی رتبه ۱۶ جهان و در حوزه تعداد مقالات ثبت شده در پایگاه های بین المللی، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وی با تاکید بر ضرورت تولید ثروت از راههای علمی بیان کرد: امروز کشورهایی قدرتمند هستند که دانش غنی تری باشند .
وی با تاکید بر گسترش روابط بین کشورهای جهان اسلام بویژه تبادل تجربیات و یافته های علمی گفت : کشورهای مسلمان در سایه اتحاد و همبستگی می توانند پرچمدار تولید علم و پیشرفتهای علمی در حوزه های مختلف باشند.
وی با تاکید بر ارتباط کشورهای مسلمان با مجامع دانشگاهی و بهره مندی از ظرفیت دانشمندان اسلامی افزود : باید ارتباط موثرتری بین پژوهشگران اسلامی با موسسه علمی و فرهنگی آیسسکو وجود داشته باشد.
وی ضمن بیان این موضوع که کشورهای مسلمان باید در کنار فرهنگ که رکن اصلی در تعامل کشورهاست نسبت به آموزش علوم و ارتباطات و تبادل تجربیات در این زمینه تلاش کنند، اظهارکرد کشورهای اسلامی با هدف دستیابی به صلح جهانی در سایه آموزه های اسلام،‌ باید الگویی برای صلح جهانی باشند.
وی با بیان اینکه از ظرفیت مشهد ۲۰۱۷ باید به خوبی استفاده کرد، افزود : گردشگری مذهبی از شاخه های اصلی گردشگری است که مشهد جایگاه ویژه ای در این زمینه دارد و سال گذشته بیش از ۲۵ میلیون زائر به این شهر سفر کردند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این کلانشهر در زمینه گردشگری سلامت نیز تجربه ارزشمندی دارد و هر ساله جمع قابل توجهی از مردم کشورهای همسایه برای دریافت خدمات سلامت به این شهر سفر می کنند.
همچنین وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در روزهای پایانی هفته به همراه معاون اول رئیس جمهوری سفری به چابهار داشت.

وزیر راه و شهرسازی
**نوسازی ناوگان فرسوده زمینی،هوایی و دریایی
وزیر راه و شهرسازی نیز در هفته گذشته روزهای پرکاری را پشت سر گذاشت و علاوه بر سفری که به استان البرز داشت در روزهای پایانی هفته به همراه معاون اول رئیس جمهوری به چابهار سفرکرد. عباس آخوندی در مراسم انعقاد قرارداد سازمان حمل و نقل و راهداری و شرکت ماموت در استان البرز گفت : بحث نوسازی تنها مختص به جاده ها و حمل و نقل جاده ای نیست و قرار است ناوگان فرسوده، زمینی و هوایی و دریایی نوسازی شود و دولت این موضوع را با جدیت دنبال می کند.
عباس آخوندی ادامه داد :‌ امروز قرارداد جایگزینی ۵ هزار ناوگان فرسوده با شرکت ماموت منعقد شد و قرارداد ۱۱ هزار ناوگان فرسوده با دیگر شرکت ها بسته شده و ۵ هزار دستگاه هم در دست مذاکره است و مابقی هم سال آینده اجرا خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: باید بنادر ایران و حاشیه ایران را به کانون تولید به جهان معرفی کرده و آن را به محیطی مناسب برای کسب و کار و رونق اقتصادی کشور تبدیل کنیم.
وی گفت: باتوجه به اینکه ما ظرفیت بزرگی در بندر عباس و بندر شهید رجایی داریم و ظرفیت بنادر هر روز روبه گسترش است، تا چند روز آینده با طرح توسعه بندر شهید بهشتی و چابهار ظرفیت صادرات به ۲ و نیم میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.
آخوندی در ادامه از سرمایه گذاران خواست که برای همکاری با طرح توسعه بنادر اهتمام ورزیده و از این طریق در جهت افزایش صادرات به کشورهای منطقه مشارکت کنند.
وزیر راه وشهرسازی علت حضور خود در شرکت ماموت را نوسازی ناوگان جاده ای کشور دانست و گفت:‌ اهتمام وی‍ژه ای در این خصوص وجود دارد.
آخوندی تصریح کرد: یکی از اساسی ترین مسایل ایران بحث بهره وری است که از یک طرف از ثروت و انرژی چه بهره ای می گیریم‌ و از طرف دیگر جلوگیری از اسراف و دور ریز منابع ملی است.

وزیر نیرو
** تا ۲ سال آینده هیچ روستایی در کشور بدون آب نخواهد ماند
وزیر نیرو نیز هفته گذشته به منظور بهره برداری از طرح آبرسانی ۴۷ روستای استان لرستان و ایستگاه برق فشار قوی پلدختر به این استان سفرکرد و در حاشیه بهره برداری از مجتمع آبرسانی کهمان گفت: با مجموع اقدامات صورت گرفته و پروژه های در دست اجرا این پیش بینی وجود دارد که تا ۲ سال آینده هیچ روستایی در کشور بی بهره از آب آشامیدنی مطلوب باقی نخواهد ماند.
حمید چیت چیان افزود: همزمان و همراه با مجتمع آبرسانی کهمان تعداد ۱۳ مجتمع دیگر به بهره برداری رسید که در مجموع ۴۷ روستای لرستان از آب آشامیدنی سالم برخوردار می شوند.
وی با اظهار امیدواری از تداوم فعالیت های آبرسانی روستایی با سرعت و پشتیبانی دولت و مجلس گفت: در آستانه دهه فجر سه طرح در لرستان بهره برداری و عملیات احداث یک طرح عظیم صنعتی و نیروگاه آغاز می شود.
وزیر نیرو گفت: در لرستان در یک سطح بسیار وسیعی فعالیت آب و برق در جریان است بطوریکه در این استان چندین سد از جمله سد مروک، سد ایوشان و سد حوزیان در دولت جدید به بهره بردای رسیده و سد رودبار نیز آبگیری شده است.
وی افزود: روند کارها و اقدامات انجام شده در حوزه آب و خاک در لرستان نسبت به گذشته چندین برابر شده است که این امر بیش از از هر چیزی نشان دهنده توجه دولت یازدهم به استان لرستان در حوزه آب و اهمیت این موضوع در این استان است.
چیت چیان یادآور شد: سدهای دیگری نیز در لرستان در دست احداث است به این صورت که سد کمندان با پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد تا سال آینده به بهره بردای می رسد.
وی افزود: سد شهید بروجردی ۹ درصد، سد آبسرده حدود ۲۸ درصد و سد بختیاری با سرمایه گذاری عظیم افزون بر ۶۵ هزار میلیارد ریال با حدود ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث می باشند.
وزیر نیرو گفت: سد معشوره یکی دیگر از سدهای مهم لرستان به عنوان یکی از خواسته های مهم مردم لرستان مورد توجه دولت قرار گرفته است و مراحل انجام آن به سرعت ادامه دارد.
وی یادآور شد : علاوه بر این تعداد ۱۱ طرح آبیاری و زهکشی در لرستان در جریان است و همچنین آبرسانی شهری، کانال های مهندسی و در مجموع تعداد ۳۸ طرح زود بازده در دست انجام است و تعداد ۱۵ طرح کوچک دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.
چیت چیان گفت: همچنین در ۹ شهر استان لرستان همزمان ایجاد تاسیسات فاضلاب اجرا و نیروگاهی با ظرفیت هزار مگاوات نیز به زودی شروع می شود.
** در برنامه ششم باید ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شود
حمید چیت چیان وزیر نیرو در آئین کلنگ زنی نیروگاه ۸۹۰ مگاواتی سیکل ترکیبی خرم آباد این نیروگاه را طرح بزرگی دانست گفت: ۲۵ هزار مگاوات در برنامه ششم باید به ظرفیت برق کشور افزوده شود که با این حساب هر سال باید پنج هزار مگاوات افزایش یابد.
وی افزود: باید برق را با کاهش مصرف و جابه جایی مصارف به ساعات غیر پیک مصرف کنترل و مدیریت کرد.
** رشد پنج درصدی مصرف برق در کشور
وی رشد میزان مصرف برق در سال های اخیر در کشور را پنج درصد اعلام و اظهار کرد: به دلیل رکود اقتصادی رشد مصرف برق بالا نرفته و قرار است طبق برنامه ششم توسعه رشد تولید ملی در کشور هشت درصد شود.
** نیروگاه ۸۹۰ مگاواتی خرم آباد باعث افزایش راندمان برق می شود
وی با اشاره به کلنگ زنی احداث نیروگاه ۸۹۰ مگاواتی خرم آباد گفت: این نیروگاه با فناوری روز و پیشرفته دنیا با راندمان ۵۸ درصد در کلاس اف در خرم آباد کلنگ زنی شد که یکی از نیروگاه های پیش رو در تحقق هدف و راندمان برق خواهد بود.
به گفته چیت چیان در بروجرد یک نیروگاه دیگر با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد.
** طرح خط انتقال آب رودخانه کاکارضا به شهر خرم آباد مرکز استان لرستان با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
عملیات اجرایی طرح خط انتقال آب رودخانه کاکارضا به خرم آباد از سال ۱۳۸۲ آغاز و امروز با حضور وزیر نیرو بهره برداری شد.

وزیر ارتباطات
**دولت یازدهم به رویکرد تبلیغاتی در اقتصاد مقاومتی اعتقاد ندارد
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست توسعه صادرات غیرنفتی استان ایلام گفت: دولت یازدهم مقوله اقتصاد مقاومتی را بسیار جدی می گیرد و به رویکرد تبلیغاتی و شعاری در این زمینه اعتقادی ندارد.

وی افزود: اعتقاد داریم اقتصاد مقاومتی تنها نباید محدود به امسال باشد بلکه در سال های آینده نیز باید این موضوع را در عمل دنبال و اجرا کنیم چون اساس رویکرد و سیاست های دولت توجه به اقتصاد مقاومتی است که آن را با جدیت پیگیری می کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمایت های مردمی از دولت و نظام تاکید کرد: باید قدر سرمایه مردمی را بدانیم تا زمانی که کشور و نظام با حمایت و همبستگی ملت رو به جلو حرکت می کند هیچ مشکلی نیست که راهکار نداشته باشد.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری
**ایران از نظر شتاب رشد علمی جزو دو کشور نخست جهان است
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران در استان زنجان گفت: بر اساس آخرین ارزیابی، ایران از نظر شتاب رشد علمی جزو ۲ کشور نخست جهان است و با ۲۵ کشوری که رشد علمی مستمری دارند، رقابت می کند.
روز پنجشنبه افزود: هم اکنون سهم ایران در تولید مقالات پر استناد جهان ۲.۲ درصد است در حالیکه سهم آن از تولید علم دنیا به ۱.۸ درصد می رسد.
وی یادآورشد: ایران در تولید مقالات کیفی جهان رتبه ۱۶ را به خود اختصاص داده است و این مسیر را با شتاب بالایی طی می کند.
** توسعه آموزش های علمی کاربردی و مهارتی در دستور کار دولت است
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع شماری از اساتید دانشگاه زنجان گفت: توسعه آموزش های علمی کاربردی و مهارتی برای تربیت نیروهای کارآمد و مورد نیاز کشور به طور جدی در دستور کار حوزه آموزش عالی دولت قرار گرفته است.
وی افزود: در ستاد اقتصاد مقاومتی چهار ماموریت شامل ارتقای سطح دانشگاه ها در سطح بین المللی، توسعه دانشگاه های نسل سوم، تهیه برنامه آمایش آموزش عالی و ساماندهی تمام بخش های این حوزه، برای حوزه آموزش عالی کشور تعریف و پیش بینی شده است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده
**نقش و جایگاه زنان در رویداد مشهد ۲۰۱۷ مورد توجه قرارگیرد
شهیندخت مولاوردی نیز در هفته گذشته جهت شرکت در افتتاحیه رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام عازم مشهد مقدس شد و در حاشیه این مراسم گفت: جایگاه زنان در سطح جوامع اسلامی باید تبیین شود و در کنفرانس ها و جلسات مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
وی با یادآوری تدارک و تدوین برنامه های مختلف در طول ۵۲ هفته سال ۲۰۱۷ اظهارکرد: یکی از هفته های این سال به زنان اختصاص یافته و این امر به طور یقین می تواند دستاوردهای بسیار ارزشمندی را در اعتلای جایگاه زنان در بین کشورهای اسلامی داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود:‌ مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ می تواند نقش موثری در شکل گیری و گفتمان سازی میان فرقه های اسلامی ایفا کند.
وی با بیان اینکه مشهد، هم چنین می تواند نقش مهمی در شکل گیری وحدت میان جوامع اسلامی داشته باشد، اظهار کرد: این شهر به دلیل ظرفیت های بسیار زیادی که در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و علمی در اختیار دارد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تعیین و معرفی شده است.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست
**تغییر اقلیم خطری جدی برای محیط زیست ایران است
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز هفته گذشته سفری به ایلام داشت و در نشست شورای اداری استان با اشاره به افزایش ۱،۸ درجه ای دما در ایران طی ۳۰ سال اخیر، گفت: تغییر اقلیم به خطری جدی برای عرصه های طبیعی و محیط زیست کشور تبدیل شده است.
معصومه ابتکار اظهار کرد: مسئله تغییر اقلیم امروز به شدت مناسبات آب و هوایی را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است و همه انسان ها از این موضوع تاثیر می پذیرند.
وی افزود: این مسئله در سال های اخیر به شکل افزایش آتش سوزی ها ، بروز سیلاب های مخرب ، کاهش بارندگی و خشکیدگی درختان بویژه در رشته کوه های زاگرس خود را نشان می دهد ، ضمن اینکه بر اساس ارزیابی ها میزان دما در ۳۰ سال اخیر به نسبت دوره های مشابه ۱،۸ درجه افزایش یافته و کاهش ۲۰ درصدی بارندگی را در ایران به دنبال داشته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: تغییر اقلیم امروز بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده که همین عامل باعث شد در کنفرانس پاریس توافقی ازسوی کشورهای مختلف به منظور مقابله با آثار و خطرهای آن امضا شود، دولت تدبیر و امید نیز با توجه به اهمیتی که به حفظ محیط زیست و حراست از عرصه های طبیعی می دهد یکی از مهم ترین اولویت های کاری خود را در سال ۹۶ به این موضوع اختصاص داده و در برنامه ششم توسعه نیز حفاظت از محیط زیست از اولویت های کاری است.
ابتکار ادامه داد: تغییر الگوی مصرف انرژی و زمینه سازی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با تغییر اقلیم است که در این راستا باید شاهد تغییر ۵۰ درصدی الگوی مصرف انرژی و مصرف سوخت در کشور باشیم.

** دولت اجرای برنامه های زیست محیطی را در اولویت قرار داده است
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سفر خود در استان ایلام در دیدار با مسئولان، نمایندگان اقشار مختلف و سازمان های مردم نهاد استان ایلام با عنوان مشارکت در حفظ و بهبود محیط زیست اظهار کرد: از جمله سیاست های زیست محیطی دولت افزایش همگرایی و تعامل بین مردم، سازمان ها و تشکل های دولتی و غیردولتی است.
وی افزود: از جمله این برنامه ها استفاده از ظرفیت و اختیارهای اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در مدیریت مناطق با لحاظ کردن پیوست های زیست محیطی و مدیریت درست پسماند است همچنین حمایت و تقدیر از صنایع حامی محیط زیست به عنوان صنایع سبز از دیگر فعالیت ها و برنامه های دولت است.
ابتکار یادآور شد: از دیگر سیاست های دولت یازدهم در حوزه حفاظت محیط زیست، استفاده از توان دانشگاهیان و حرکت به سوی برنامه ها و فعالیت های دانش بنیان با محوریت پژوهش و مطالعه علمی است که به مسائل زیست محیطی در بستر علم و پژوهش نگاه شود.
به گفته وی، بکارگیری ظرفیت آموزش و پرورش از پیش دبستانی تا دبیرستان با هدف آشنایی و انس عمیق دانش آموزان با محیط زیست و طبیعت از کودکی تا بزرگسالی از دیگر برنامه های دولت در این حوزه است.

**بیشتر آسیب های حوزه محیط زیست ناشی از ضعف فرهنگ عمومی است
معصومه ابتکار در نشست حمایت قضایی از برنامه عمل حفاظت محیط زیست استان ایلام ضمن بیان اینکه محیط زیست به عنوان یک ثروت طبیعی و عمومی محسوب می شود، اظهار کرد: ضعف فرهنگ عمومی در حوزه های زیست محیطی از مهمترین موارد آسیب زا به طبیعت است درحالی که باید سلامت و حفظ محیط زیست به عنوان یک فرهنگ و مطالبه عمومی و مردمی در جامعه نهادینه شو.
به گفته وی، مراجع قضایی نقشی کلیدی و اساسی برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی و ایجاد فضای ناامن برای متخلفان و متجاوزان زیست محیطی و امنیت مطمئن برای فعالان و دوستداران محیط زیست به ویژه محیط بانان و ضابطان قضایی محیط زیست دارند.
وی افزود: مراجع قضایی باید از مجازات های آموزشی و فرهنگی برای افزایش فرهنگ زیست محیطی در صدور حکم متخلفان و متجاوزان استفاده کنند تا متجاوزان به جای تنبیه های قهری مجبور به انجام فعالیت های زیست محیطی چون کاشت درخت و نهال، پاکسازی محیط زیست شوند.
ابتکار یادآور شد: یکی از سیاست های مهم سازمان حفاظت محیط زیست جلب مشارکت جوامع محلی و بومی و افزایش و ترغیب آنها برای حفاظت از عرصه های زیست محیطی و اراضی طبیعی چون مراتع و جنگل ها همراه با بهره برداری مشارکتی از این عرصه ها است.
به گفته ابتکار، محیط زیست به عنوان یک میراث همگانی در جهان در معرض خطر است و یک جریان جهانی برای حفظ سلامت کره زمین در برابر آسیب های زیست محیطی بسیج شده اند و در ایران نیز با تکیه بر پشتوانه های مذهبی، دینی، فرهنگی، قانونی و قضایی این مقوله باید جدی گرفته شود.

** استفاده از انرژی خورشیدی مزیت استان کویری است
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح گازرسانی به منطقه خبر از توابع شهرستان بافت گفت: بهترین مزیت استان کرمان، مانند دیگر مناطق کویری کشور امکان استفاده از انرژی خورشیدی است.
** ابتکار : طرح گردشگری خبر الگویی از طبیعت گردی پایدار است
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پنجشنبه در آیین آغاز عملیات مرحله نخست طرح مدیریت پارک ملی خبر در شهرستان بافت استان کرمان گفت: طرح گردشگری خبر بافت کرمان ، الگویی از طبیعت گردی پایدار و اجرای طرح های مدیریت با مشارکت جوامع محلی است.
وی افزود: طرح گردشگری خبر در ادامه طرح های بزرگ دولت یازدهم برای ارتقای وضعیت کشور در ابعاد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی صورت می گیرد و اولین بار طرحی برای نحوه مدیریت و اجرای مناطق حفاظت شده در دولت اصلاحات مشخص شد و در این طرح چگونگی حفظ پارک های ملی، آثار حیات وحش و منابع طبیعی در مناطق حفاظت شده بحث شد.
پارک ملی خبر یکی از مناطق حفاظت‌شده در شهرستان بافت استان کرمان است که ۱۴۹ هزار و ۹۸۳ هکتار وسعت دارد. این پارک به دلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت های متعدد و حوزه‌های آبخیز متنوع در استان و کشور کم نظیر است.
پارک ملی خبر یازدهمین منطقه ایران است که عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است. این پارک سال ۱۳۵۰ با عنوان منطقه حفاظت شده و سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت، سال ۱۳۷۰ به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و سال ۱۳۷۸ قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقا یافت.
تصویب طرح گردشگری هنزاء در شهرستان رابر و پارک ملی خبر در شهرستان بافت از اقدامات شاخص دولت تدبیر و امید برای استان کرمان بوده است.
** آغاز عملیات اجرایی گازرسانی در بافت کرمان
عملیات اجرایی طرح گازرسانی به بخش خبر بافت با حضور ابتکار معاون رئیس جمهوری و استاندار کرمان در این شهرستان آغاز شد.
با این طرح گازرسانی در مجموع حدود ۲۸۰ خانوار در ۱۸ روستای منطقه خبر از نعمت گاز طی یک سال آینده برخوردار می شوند.
در این طرح ۷۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز، یک ایستگاه تقلیل فشار با ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم، سه ایستگاه تقلیل فشار در مجموع با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار راه اندازی می شود.

معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران
**اهتمام ویژه دولت یازدهم برای حل مشکلات جانبازان
معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز هفته گذشته سفری به استان البرز داشت و در همایش جانبازان ۷۰ درصد درمجتمع ایثارگران در شهرستان ساوجبلاغ، گفت : با تاسیس صندوق سلامت قصد داریم تا مابقی مبلغی که بیمه ها نسبت به پرداخت آن اقدامی نمی کنند، از طریق این صندوق پرداخت کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته، حدود ۸۰ درصد جانبازان دراین مورد رضایت دارند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه در این همایش مسائل مربوط به معیشت و اشتغال و درمان جانبازان مورد بحث وبررسی قرار گرفت، اظهار داشت: سن بالا و بیکاری بسیاری از جانبازان در معیشت آنان تاثیر زیادی داشته و مشکلات بی شماری ایجادکرده است.
وی گفت: جلسه ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص بسیاری از این موارد داریم که درباره تک تک آنها بحث و بررسی صورت می گیرد.
شهیدی اشتغال را مشکل کشور و حتی جهان دانست وگفت:به دنبال ایجاد کار در کشور هستیم که با کمک سرمایه گذاری هایی این کار صورت خواهد گرفت.
وی از نشست قریب الوقوع نمایندگان جانبازان و معاونت های بنیاد شهید خبر داد وافزود:دراین جلسات کلیه موارد ومشکلات مطرح و راهکارهای لازم برای حل آن برنامه ریزی واتخاذ خواهد شد.
وی گفت:موادی در برنامه ششم تصویب شده که بعد از تایید شورای نگهبان وتامین ردیف مالی آن، مشکل حقوقی جانبازان تا حدود زیادی حل خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه
** نوبخت : توسعه جزایر هرمزگان از اولویت های دولت است
محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جمع مردم جزیره هرمز در استان هرمزگان گفت : توسعه جزایر از اولویت های دولت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و توسعه دریا محور است.
نوبخت با اشاره به برنامه های دولت برای توسعه جزایر هرمزگان و رفع مشکلات آنها، بیان داشت: در بازدید امروز از جزیره هرمز مقرر شد برای مرمت و احیای قلعه پرتغالی ها به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره بودجه مورد نیاز را اختصاص دهیم.

همچنین در هفته گذشته معاون تعاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به ساری سفر داشت ، معاون بهبود تولیدهای دامی وزارت جهاد کشاورزی به بندرعباس ، معاون وزیر راه و شهرسازی به زاهدان و معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه به ارومیه ، معاون وزیر کشور به خراسان رضوی ، معاون وزیر بهداشت به قم سفر کرد.

** ظرفیت قانونی تشکیل یک هیات اجرایی برای دو انتخابات وجود دارد
محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور در حاشیه نهمین دوره آموزشی منطقه ای ویژه اعضای ستاد انتخابات، فرمانداران و بخشداران استانهای تهران، اصفهان، البرز و قم در مشهد گفت: ظرفیت قانونی به منظور معرفی یک هیات اجرایی برای دو انتخابات وجود دارد اما این امر نیازمند هماهنگی و تعامل بین هیاتهای نظارت دو انتخابات است.
وی افزود: این ظرفیت در قانون موجود انتخابات وجود دارد ضمن آنکه در قانون جدید هم که اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی می باشد بطور مشخص دیده شده است.

** ارتقای سطح آگاهی مردم در حوزه سلامت نیازمند نهضت ملی است
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پژشکی در همایش «فرزندان حوزه در عرصه سلامت» در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در قم، با اشاره به نقش مهم روحانیت برای بالا بردن سطح دانش مردم در مورد اصول بهداشتی و یادآوری این نکته که سطح آگاهی مردم درخصوص مسائل بهداشتی و سلامتی زیاد نیست، گفت: امروز در کشور به ایجاد یک نهضت ملی برای ارتقای میزان دانش مردم نسبت به مباحث بهداشتی نیازمند هستیم.
وی افزود: مهمترین اقدامی که روحانیت در این زمینه می تواند انجام دهد این است که خود به الگوی سلامت برای جامعه تبدیل شود.

** صندوق سرمایه گذاری مشترک سلامت در کشور راه انداری می شود
رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زاهدان گفت: صندوق سرمایه گذاری مشترک سلامت با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور راه اندازی می شود.
وی افزود: به محض اعلام آمادگی هر یک از دانشگاه ها این صندوق راه اندازی خواهد شد و سرمایه های این صندوق از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی تامین می شود.
این صندوق تسهیلاتی را در اختیار فن آوران و پژوهشگران قرار می دهد تا بتوانند نتایج پژوهش های خود را به یک محصول تبدیل کنند.

درهمین راستا در هفته گذشته مردم کرج پذیرای معاون وزیر جهاد کشاوری بودند، مشهدی ها نیز از معاون قرآن و عترت و معاون هنری و سینمائی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون توسعه و مدیریت نیروی انسانی وزارت جهاد کشاورزی میزبانی کردند ، مسئولین خرم آباد از معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی استقبال کردند و مردم زاهدان نیز میزبان معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بودند.