به گزارش ایدور نیوز ،مدیر رتبه بندی شرکت های برتر ایران در همایش IMI100 گفت : از مجموع ۳۳ شاخص این رتبه بندی ، چهار شاخص: بهره وری کل، بهره وری کل عوامل، بهره وری نیروی انسانی و بهره وری سرمایه، شاخص های جدیدی هستند که در سال ۹۵ اضافه شده اند.
مجید درویش افزود : ۵۰۰ شرکت، ابتدا براساس شاخص میزان فروش (درآمد) مشخص میشوند، پس از آن، بر اساس ۳۲ شاخص دیگر باهم مقایسه و رتبه بندی شدند.
وی افزود : در همایش شرکتهای برتر ایران “۱۰ شرکت پیشرو” و “شرکتهای برتر از نظر رشد سریع” نیز معرفی شدند. معیار اصلی در انتخاب این شرکتها، تغییر رتبه فروش شرکتهای برتر ، طی چهار سال اخیر است، یعنی شرکتهایی که بیشترین ارتقای رتبه را از نظر شاخص میزان فروش داشته اند انتخاب شده و تحت این عناوین معرفی شدند.
مجری طرح رتبه بندی ضمن معرفی شرکت های برتر اظهار داشت : در سال ۹۴، شرکت اول بانک ملی ایران که فروش آن تقریباً ۳۶ هزار میلیارد تومان بود و شرکت دوم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که سال گذشته شرکت اول بود.
بگفته درویش شرکت سوم بانک ملت ،شرکت چهارم شرکت سرمایه گذاری غدیر،شرکت پنجم شرکت ایران خودرو ،شرکت ششم بانک پارسیان ،شرکت هفتم بانک تجارت ،شرکت هشتم گروه گسترش نفت و گاز پارسیان ،شرکت نهم سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت،شرکت دهم پالایش نفت بندرعباس
وی همچنین گفت : از نظر صادرات، شرکت پتروشیمی خلیج فارس بالاترین صادرات را با عدد ۳ میلیارد دلار در سال ۹۴ داشته است.
از نظر ارزش بازار برای آن دسته از شرکتهایی که در بورس هستند، شرکت پتروشیمی خلیج فارس بالاترین ارزش را دارد و ارتباطات سیار، پتروشیمی هامون، شرکت مخابرات و نفت و گاز و پتروشیمی تبریز در مرحله بعدی قرار دارند.
وی افزود : بانک ها ثروتمندترین بنگاه های اقتصادی کشور هستند و بالاترین اشتغالزایی را بانک ملی، ایران خودرو، سایپا، سرمایه گذاری پارسیان، و بانک ملت دارند و سودآورترین شرکت هم ، شرکت سرمایه گذاری خلیج فارس بوده و شرکت ارتباطات سیار، شرکت سرمایه گذاری غدیر شرکت سرمایه گذاری غدیر شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت مخابرات ایران در رتبه بندی بعدی قرار دارند .
وی همچنین خاطر نشان ساخت جمع فروش صد شرکت ۵۶۰ هزار میلیارد تومان که نسبت به سال قبل ۴ دهم درصد افزایش یافته و افت شدیدی را در سال ۹۴ تجربه کردند. بعبارتی شاخص “رشد فروش” شرکتها در سال مالی ۹۴ در مقایسه با شاخص رشد فروش در سال ۹۳ افت زیادی داشته است. به بیان دقیق تر، رشد فروش ۵۰۰ شرکت در سال ۹۳ به قیمتهای جاری ۱۹ درصد بوده است، در حالی که رشد فروش ۵۰۰ شرکت در سال مالی ۹۴ برابر با ۱ درصد بوده است.
مدیر رتبه بندی شرکت های برتر ایران کفت : هم چنین در این همایش، با توجه به اهمیت صادرات غیر نفتی برای کشور، ” ۱۰ شرکت برتر صادرات گرا ” بر اساس شاخص ترکیبی صادرات، مشخص و معرفی شدند . این شاخص، ترکیبی از سه شاخص: میزان صادرات شرکت ،رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش است.
درویش افزود: در رتبه بندی سال جاری که عملکرد شرکتها در سال مالی ۹۴ ارزیابی شده است، شرکت های حوزه خدمات مالی مانند بانکها و شرکتهای بیمه ای در مقایسه با شرکتهای تولیدی، از نظر رشد فروش وضعیت بهتری دارند. یعنی در حالی که شرکت های حوزه خدمات مالی از نظر شاخص فروش (درآمد) نسبت به سال مالی ۹۳ رشد داشته اند، بسیاری از شرکتهای تولیدی افت فروش داشته اند.
بنا به این گزارش، رتبه بندی شرکت های برتر ایران از سال ۱۳۷۷ با معرفی ۱۰۰ شرکت برتر و با رتبه بندی شرکتها براساس شاخص “میزان فروش” آغاز و طی سالهای بعد به تعداد شرکت های مورد ارزیابی افزوده شد و در حال حاضر نیز سالانه ۵۰۰ شرکت به عنوان شرکت های برتر معرفی می شوند.