در گفتگو بامعاون تولیدوبهره برداری مطرح شد:

مجتمع صنعتی اسفراین با تولید ۴۰ هزار تن محصولات ،‌ نیاز صنایع مختلف را تامین می کند

عضو هیات مدیره ومعاون تولیدوبهره برداری مجتمع صنعتی اسفراین گفت علیرغم رکود بازارهای فولادی که عمدتاً حاکم بر فولادهای ساختمانی است مجتمع اسفراین فعالیت خود را در بازار فولاد آلیاژی در روند ثابت گذشته و حتی با روند صعودی حفظ نموده و برای رسیدن به آینده ای بهتر امیدوار هستیم.

مهندس احمدی که با خبرنگار ایدرو نیوز گفتگو می کرد ،‌در پاسخ به این سوال که روند رو به رشد کمی و کیفی محصولات مجتمع صنعتی اسفراین را در سالهای اخیر چگونه ارزیابی می کنید اظهار داشت :در سالهای اخیر علیرغم تأثیر تحریم های ظالمانه و رکود حاکم بر کسب و کار ، مجتمع صنعتی اسفراین سعی نموده میزان تولید خود را در یک روند ثابت حفظ نماید.

مجتمع صنعتی اسفراین با تولید 40 هزار تن محصولات ،‌ نیاز صنایع مختلف را تامین می کند

مجتمع صنعتی اسفراین با تولید ۴۰ هزار تن محصولات ،‌ نیاز صنایع مختلف را تامین می کند

از سویی اگرچه میزان حداکثری صادرات مجتمع در سالهای ۸۵ و ۸۶ به حداقل در سالهای جاری رسیده اما سعی شده است با جایگزینی تولید و فروش محصولات داخلی روند تولید خود را حفظ نماییم و از شش ماهه دوم سال ۹۴ نیز روند تولید خود را افزایش داده و با رشد ۴۰ درصدی برنامه سال ۹۵ روند ثابت سالیان گذشته را روندی صعودی داده و خوشبختانه در نه ماهه اول سال هدف را تأمین نموده و بعضاً نیز از برنامه جلو می باشیم. با توکل به خدا و با یاری همکاران زحمتکش امیدواریم بتوانیم در پایان سال بیشتر از هدف سال تولید نماییم.

در زمینه کیفیت محصولات نیز حفظ بازار و مشتریان و افزایش روند تولید خود دال بر رضایت مشتریان از کیفیت محصولات می باشد. از سویی با حذف تدریجی تحریم ها هم اکنون مشتریان اروپایی مجدداًٌ خواستار محصولات مجتمع می باشند که این موضوع نیز مبین اطمینان ایشان به کیفیت محصولات همچون گذشته می باشد.

اخذ استاندارد IDS برای محصول H690 ، تداوم پویای استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001 و مدیریت آزمایشگاهها ISO/IEC 17025 و نتایج ارزیابی تیم های مختلف داخلی و خارجی برای همکاری های مشترک یا همکاری مشتری، تأمین کننده نیز مبین روند مناسب حاکمیت سیستم های مدیریت کیفیت و کیفیت مطلوب محصولات در مجتمع می باشد.

مهندس احمدی در خصوص سرمایه گذاری و مشارکت در راستای تکمیل زنجیره تولید با هدف دستیابی به محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالا را به شرایط فعلی پسابرجام در کشور، گفت با توجه به تغییرات حاصله ناشی از پسابرجام روند اجرا و تحویل دهی تجهیزات طرح تکمیلی توسط کنسرسیوم مربوطه و طرفهای خارجی آن با سرعت بیشتری دنبال گشته و امیدواریم تجهیزات ذوب قطره ای (ESR) ، عملیات حرارتی سنگین و تجهیزات آزمایشگاهی تا پایان سال جاری و خط تولید ریخته گری مداوم (CCM) و تجهیزات تابگیری و پوسته کنی در سال آینده به بهره برداری برسند.

این تجهیزات هم به تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر منجر شده و هم قابلیت تولید محصول نهایی را در مجتمع تقویت می نماید. حضور تیمهای متعدد خارجی در سال جاری فرصت همکاری های دوجانبه برای تولید مشترک و کسب دانش فنی و بروز آوری تجهیزات را نیز تقویت نموده است.

عضو هیات مدیره ومعاون تولیدوبهره برداری مجتمع صنعتی اسفراین با اشاره به بازنشستگی زودرس و حجیم کارکنان بواسطه تعلق سختی کار به ایشان و محدودیتهای موجود از طرف سازمان گسترش و سازمان خصوصی برای جذب نیروی جایگزین اظهار داشت این موضوع را به یکی از دغدغه های اصلی مدیریت مجتمع تبدیل نموده، لذا سعی می نماییم با اخذ موافقت سازمان گسترش درخصوص جذب نیروی کارشناسی، این نقیصه را در سطوح کارشناسی و بالاتر با جذب مستقیم رفع نموده و در سطوح غیرکارشناسی با کاهش تصدی گری و پیمان سپاری کمبود نیروی مورد نیاز را رفع نماییم.

همچنین سعی داریم از طریق کمک به ایجاد شرکتهای پیمانکار به وظیفه ایجاد اشتغال به صورت غیرمستقیم توجه نموده و فرصت را برای استفاده از تجربه همکاران با تجربه بازنشسته در این مسیر نیز ایجاد نماییم.

استفاده از نیروهای دانشجویی پاره وقت در برخی از فعالیتهای مورد نیاز با دوره تناوب مشخص از جمله انبارگردانی، PM و … نیز جزو برنامه های مجتمع می باشد.

وی در خصوص نقش توسعه این مجتمع اظهار داشت مجتمع صنعتی اسفراین از دیرباز به عنوان یکی از طرحهای اصلی برنامه پنج ساله اول توسعه کشور نقش عمده ای در توسعه منطقه داشته و خیلی از زیرساختهای منطقه از قبیل جاده ها، برق، گاز، دانشگاه و … از نتایج شکل گیری این مجتمع می باشد. شکل گیری صنایع پایین دستی متعدد، شرکتهای پیمانکاری و خدماتی و … نیز از تأثیرات این مجتمع در منطقه می باشد.

انجام بخشی از خریدهای مجتمع در بازار شهرستان ، ایجاد بیش از ۱۰۰۰ شغل مستقیم و هزینه شدن حقوق این پرسنل در شهر موجب رونق اقتصادی منطقه نیز گردیده است.

از سویی مجتمع صنعتی اسفراین با تولید حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن محصول مورد نیاز صنعت به صورت سالیانه در سالهای اخیر در حوزه های مختلف نفت و گاز، نیروگاهی، صنعت فولاد و معدن، صنایع ریلی، صنایع خودرو و قالب سازی و … توانسته سهم عمده ای در تأمین نیازهای این صنایع بازی نموده و در خیلی از موارد به استقلال کشور در زمینه های مختلف کمک نماید.

مهندس احمدی درباره تاثیر وضعیت رکود بازار محصولات فولادی بر عملکرد شرکت و برنامه های شرکت جهت گذر از این شرایط گفت : رکود بازار و رکود حاکم بر فضای کسب و کار موجب گردیده گردش نقدینگی شرکت به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و شرکت با حجم زیادی طلب و به تبع آن با حجم زیادی بدهی مواجه گردد.

این موضوع وقتی بیشتر روشن می شود که بدانیم طلب های مجتمع عمدتاً از شرکتهای دولتی بوده و دوره وصول طولانی آن در فضای تورمی با گذشت زمان ارزش واقعی آن را با کاهش مواجه می نماید، درصورتیکه بدهی های مجتمع عمدتاً به بخش خصوصی بوده که سهم طولانی شدن باز پرداخت آن ، خود را درخرید گرانتر مواد نشان داده و موجب کاهش حاشیه سود حداقلی مجتمع می گردد.

در این شرایط سعی نموده ایم با مدیریت هزینه، افزایش تولید، استفاده از تسهیلات بانکی و خرید اعتباری علیرغم رکود بازارهای فولادی که عمدتاً حاکم بر فولادهای ساختمانی است فعالیت خود را در بازار فولاد آلیاژی در روند ثابت گذشته و حتی با روند صعودی حفظ نموده و به رسیدن به آینده ای بهتر امیدوار باشیم.