- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی در شرف بهره‌برداری

به گزارش ایدرونیوز به نقل از ایرنا، پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان است. برای بهره‌برداری از منابع موجود در این میدان علاوه بر سکوهای دریایی، نیاز است تا پالایشگاه‌هایی نیز برای پالایش گاز ساخته شود. از همین رو، در سال‌های گذشته، ساخت پالایشگاه و توسعه دریایی این میدان به موازات هم پیش رفته تا گاز تولیدی در جنوب کشور حبس نشود.

با این حال ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ در مقایسه با توسعه بخش دریایی آن با شتاب کمتری همراه بوده، زیرا این تصور وجود داشت که می‌توان گاز تولیدی از این فاز در بخش دریا را در سایر پالایشگاه‌های پارس جنوبی فراورش کرد.
با توجه به این مهم، در سایت ۲ پارس جنوبی که در منطقه کنگان قرار دارد، اغلب پالایشگاه‌ها با خط لوله به هم متصل هستند تا در صورت نیاز گاز در سایر پالایشگاه‌ها پالایش شود.
بر همین اساس اگرچه اولین ردیف از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی اسفند سال گذشته و در دولت سیزدهم وارد مدار تولید شد اما تولید گاز از بخش دریا در سال‌های قبل از آن آغاز شده بود.
حالا به فاصله چند ماه، ردیف دوم این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری رسیده و آن‌گونه که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده، ۲ ردیف باقیمانده نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت این پالایشگاه به ۵۶ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.
با این حال، بهره‌برداری از ردیف دوم این پالایشگاه آن هم در آستانه افزایش مصرف گاز، به پایداری بیشتر شبکه و تامین مستمر گاز کمک خواهد کرد.
تامین پایدار گاز برای مصارف کشور
در این رابطه اسماعیل امیری، سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه طبق برنامه تکلیفی شرکت ملی نفت برای تامین سوخت زمستانی و همترازی تولید و مصرف گاز در کشور تلاش کردیم، گفت: تکمیل و راه‌اندازی پالایشگاه فاز ۱۴ در همین راستا انجام شد و در مراحل ابتدایی یک ردیف اواخر سال گذشته به مدار تولید آمد و در هفته‌های اخیر نیز برای تامین پایدار گاز برای مصارف کشور ردیف دوم به بهره‌برداری رسید.
وی تاکید کرد: در ادامه برای همترازی گاز مصرفی در کشور به دنبال آن هستیم تا ردیف‌های بعدی شیرین سازی را تکمیل و گاز را فرآروش کرده و به شبکه تزریق کنیم.
امیری با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین گاز زمستان، افزود: برنامه‌های متعددی در این زمینه داشتیم که یکی از این برنامه‌ها بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی است.
وی ادامه داد: با راه‌اندازی ردیف جدید شیرین سازی مجموعاً در پالایشگاه فاز ۱۴، ۲۸ میلیون متر مکعب به ظرفیت فرآورش کشور اضافه شده که به خطوط انتقال گاز تزریق می‌شود و با راه‌اندازی ردیف‌های جدید شیرین سازی ظرفیت این پالایشگاه به ۵۶ میلیون متر مکعب خواهد رسید.
سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس گفت: با توجه به اینکه به زمستان نزدیک می‌شویم، تلاش بر این شد تا با راه‌اندازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به بحث فرآورش و همترازی کمک کنیم.
وی یکی دیگر از اقدامات را تولید زودهنگام گاز از فاز ۱۱ دانست و افزود: تولید زودهنگام از این فاز پارس جنوبی با ۴ چاه آغاز خواهد شد.
امیری تاکید کرد: بحث افزایش ظرفیت برداشت از چاه‌های موجود پارس جنوبی نیز در برنامه مدیریت عملیات نفت و گاز مطرح شده و در این زمینه برنامه‌هایی نیز آماده شده است.
استفاده از ظرفیت پالایشی با اجرای پروژه‌های فشارافزایی
با راه‌اندازی این پالایشگاه، تمام پالایشگاه‌های پارس جنوبی در مدار تولید خواهند بود و برای توسعه مرحله اول این میدان، تنها بهره‌برداری از فاز ۱۱ باقی خواهد ماند.
البته توسعه در این مرحله متوقف نمی‌شود و فشارافزایی از میدان مشترک پارس جنوبی در دستور کار قرار دارد.
در گام اول قرار است چاه‌های جدید حفاری شود تا با افت فشار در چاه‌های قبلی، تولید گاز از پارس جنوبی کاهش پیدا نکند.
در ادامه نیز فشار افزایی در خشکی و دریا انجام خواهد شد تا تولید فعلی ایران از این میدان مشترک حفظ شود و در گام بعد به دنبال افزایش برداشت باشیم.
با بهره‌برداری از این طرح‌ها، استفاده از ظرفیت موجود پالایشی در پارس جنوبی به استمرار تولید کمک خواهد کرد.
بهره‌برداری از آخرین پالایشگاه پارس جنوبی
محمدمهدی توسلی پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه فاز ۱۴ طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در فراساحل با تکمیل ساخت ۴ سکوی دریایی با ظرفیت ۱۴.۲ میلیون متر مکعب در روز در هر سکو و در مجموع با حدود ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی کار خود را به سرانجام رسانده، گفت: گاز تولیدی از این ۴ سکو از طریق ۲ خط لوله ۳۲ اینچ وارد پالایشگاه خشکی فاز ۱۴ می‌شود.
وی ادامه داد: در بخش پالایشگاه با تکمیل واحدهای یوتولیتی و تاسیسات جانبی شامل آب، برق، بخار، نیتروژن، هوا، ابزار دقیق، آبگیر و آب شیرین کن این بخش‌ها تکمیل شد و در انتهای سال ۱۴۰۰ اولین ردیف شیرین سازی که ردیف ۴ پالایشگاه بود، وارد مدار تولید شد و در آبان ماه، دومین ردیف شیرین سازی با ظرفیت ۱۴ میلیون متر مکعب و در مجموع ۲۸ میلیون متر مکعب، گاز شیرین را به خط لوله سراسری تزریق می‌کنیم.
توسلی پور با بیان اینکه این اقداماتی بوده که اخیراً انجام شده و تمام تلاش بر این است ۲ ردیف باقیمانده تا انتهای سال جاری به سرانجام برسانیم، افزود: فاز ۱۴ پارس جنوبی و پالایشگاه آن آخرین پالایشگاه پارس جنوبی است و ایرانی‌ترین فاز و پالایشگاه را نسبت به سایر طرح‌های پارس جنوبی داریم که نزدیک ۷۰ درصد سهم ساخت داخل بوده است.
سرمایه گذاری ۵.۲ میلیارد دلاری برای توسعه فاز ۱۴
وی با تاکید بر اینکه کالای سفارش گذاری شده برای تکمیل فعالیت‌های پالایشگاه نداریم و تمامی کالاهای مورد نیاز تامین شده است، گفت: بخشی توسط سازندگان داخلی با اولویت ۲ ردیف اول ارسال شده و برای ۲ ردیف بعدی پالایشگاه هم یا تجهیزات مورد نیاز ارسال شدند و یا در حال ارسال هستند و با برنامه‌ریزی انجام شده خدشه‌ای برای تکمیل ۲ ردیف باقیمانده وجود ندارد.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تاکید کرد: اقداماتی که انجام شده برای انعطاف پذیری بین پالایشگاه‌ها زیاد بود. فازهایی که در منطقه کنگان هستند از طریق خطوط انتقالی به صورت رابط مرتبط هستند و از ظرفیت فرآورشی آزاد این فازها استفاده کردیم.
وی با اشاره به اینکه تا پیش از بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴، گاز تولیدی از این فاز به پالایشگاه فاز ۱۲ در مجاورت فاز ۱۴ و فاز ۱۹ ارسال می‌شد و شیرین سازی انجام می‌گرفت، افزود: این اقدام باعث شد تا تولید گاز غنی به صورت حداکثری از میدان مشترک پارس جنوبی ادامه داشته باشد.
توسلی پور ادامه داد: به صورت میانگین در شرایط ساخت پالایشگاه ۷۵۰۰ تا ۸ هزار نفر از کارگران، متخصصین و مهندسین مشغول به فعالیت بودند و با تکمیل عملیات ساخت در زمان عملیات اجرایی این تعداد نفرات به یک هزار تا ۱۱۰۰ نفر می‌رسد.
وی گفت: سرمایه گذاری در فاز ۱۴ حدود ۵.۲ میلیارد دلار بوده که سهم فراساحل ۲.۶ میلیارد دلار و پالایشگاه نیز ۲.۶ میلیارد دلار بوده است.
به گزارش ایرنا، پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی آخرین مجتمع پالایشگاهی در حال توسعه پارس جنوبی است که مراحل ساخت و راه‌اندازی آن از سوی شرکت نفت و گاز پارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران از سوی مجموعه‌ای از پیمانکاران داخلی به رهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حال اجراست و با تکمیل ساخت این پالایشگاه تا پایان امسال، پرونده توسعه بخش خشکی پارس جنوبی به طور کامل بسته می‌شود.