دکتر معظمی در سمینار آشنایی با دستاوردهای طراحی و مهندسی ساخت کشتی :

تا پایان ماه میلادی جاری شرکت مشترک چهارجانبه (ایدرو،کشتیرانی،نفنتکش و دوو ) تاسیس می شود

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به تدوین برنامه راهبردی توسعه صنایع دریایی گفت : تا سال ۱۴۰۴ بر اساس یک برآورد واقع گرایانه به ۳۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ساخت انواع شناور مورد نیاز کشور لازم است .

 به گزارش ایدرونیوز ، رئیس هیات عامل ایدرو در سمینار آشنایی با دستاوردهای طراحی و مهندسی ساخت کشتی با اشاره به اینکه ایدرو در تلاش است هر ماهه یک کنفرانس علمی مرتبط با زمینه های فعالیت های سازمان گسترش با مشارکت شرکای معتبر خود برگزار کند ،تصریح کرد : ایدرو به دنبال برگشت به هویت خویش است و با توجه به اوضاع اقتصادی امروز کشور ، سازمان های توسعه ای چون ایدرو نقش شتاب دهنده ای در تحولات صنعتی دارند.

دکتر معظمی در سمینار آشنایی با دستاوردهای طراحی و مهندسی ساخت کشتی

دکتر معظمی در سمینار آشنایی با دستاوردهای طراحی و مهندسی ساخت کشتی

دکتر معظمی با بیان اینکه بعد از برجام ۱۹  توافق نامه مشترک به امضاء رسیده تصریح کرد: از این تعداد توافق نامه امضاء شده تا پایان سال  هفت الی هشت مورد تبدیل به قرارداد می شوند و سهم ایدرو در تمام این قراردادها و مشارکت با طرف های خارجی زیر ۴۹ درصد است.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به تدوین برنامه راهبردی توسعه صنایع دریایی گفت : تا سال  ۱۴۰۴ بر اساس یک برآورد واقع گرایانه به ۳۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ساخت انواع شناور مورد نیاز کشور لازم است .

رئیس ایدرو تصریح کرد : برای پاسخ به این نیاز محتاج به سرمایه گذاری خارجی هستیم. البته ما در این بخش دارای قابلیت ها و توانمندیهایی نیز هستیم و در ایدرو به این نتیجه رسیدیم برای فعال شدن این توانمندیها و قابلیت ها به سمت مشارکت بین المللی با شرکت های بین المللی برویم.

دکتر معظمی با اشاره به قرارداد اخیر شرکت کشتیرانی با هیوندایی که مربوط به سال ۲۰۰۸ است ، گفت : این مورد نظر وزارت صنعت نبود و وزیر صنعت به ساخت داخل و استفاده از توانمندیهای داخلی تاکید داشته و دارد و پیامد این بود که در مذاکره با شرکت هیوندایی توافق شده که ۵۰ نفر در بخش طراحی توسط آن شرکت آموزش ببینند.

وی افزود : هم چنین در تفاهمی دیگر مقرر شد ، فهرستی از توانمندیهای تجهیزات ساخت کشتی در ایران به هیوندایی ارائه شود و هیاتی از کره هفته دیگر ، سفری در این خصوص به ایران خواهند داشت.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یک مشکلی در بخش صنعت وجود دارد ، فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده است  و اگر فهم مشترک بین اینها بوجود نیاید فعالیتی صورت نمی پذیرد.

وی تصریح کرد : برای اینکه این اتفاق بیفتد مشارکت سه جانبه بین ایدرو ، شرکت نفتکش و کشتیرانی صورت پذیرفته تا دست تولیدکننده و مصرف کننده به هم برسد و از حداکثر توان داخلی استفاده شود و به دنبال آن در ۸ دی ماه تفاهمنامه مشارکتی بین ایدرو و شرکت کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو (DSME ) به امضاء رسید که تا پایان ماه جاری میلادی شرکت مشترک با سهم شرکت کره ای ۲۰% ، شرکت کشتیرانی ۲۰% ، شرکت نفتکش ۲۵% و سهم ۳۰درصدی ایدرو تاسیس می شود.

دکتر معظمی در پایان با اشاره به پیشنهادهای ایدرو در برنامه ششم برای توسعه صنایع دریایی ابزار امیدواری کرد با تصویب این پیشنهادها ،فرصت برای توسعه صنعت کشتی سازی کشور فراهم شود و برای اینکه توسعه صنایع دریایی اتفاق بیفتد ، چاره ای نداریم که به یک زبان و فهم مشترک برسیم .

نشست یکروزه آشنایی با آخرین دستاوردهای طراحی و مهندسی ساخت کشتی با همکاری شرکت نپتون آلمان و شرکت ایزوایکو در موسسه مطالعات و بهره وری و منابع انسانی برگزار شد.