- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

تهدید سهم ۵۰ درصدی کره‌ای‌ها از بازار خودروی ایران

به گزارش ایدرونیوز ، سهم حدود۵۰ درصدی خودروسازان کره‌ای از بازار خودروهای وارداتی کشورمان طی سال‌های اخیر، بی‌رغبتی این خودروسازان به سرمایه‌گذاری برای تولید مشترک خودرو در ایران یا ارائه مجوز فعالیت رسمی به نمایندگی‌ها برای ارائه خدمات پس از فروش مناسب موجب شد تا وزارت صنعت که پیش از این پیشنهاد محدودکردن فعالیت اینگونه برندها در بازار خودروی ایران را با ارائه طرح ساماندهی واردات خودرو به هیأت وزیران دنبال می‌کرد، با ابلاغیه اخیر اسحاق جهانگیری و با استناد به مصوبه مرکز امور اصناف و بازرگانان کشور مبنی بر اتمام مهلت دریافت نمایندگی رسمی برندهای خارجی خودرو(۱۸آذر‌ماه امسال)، نسبت به حذف نام این دو برند کره‌ای از سامانه ثبت سفارش اقدام کند.

براساس اطلاعات این سامانه، نام برخی برندهای مشهور خودروسازی خارجی مانند اوپل، هوندا، اشکودا، ب.‌ام. و، سئات، کیا، آئودی و هیوندایی از فهرست خودروهای مجاز برای ثبت سفارش حذف‌شده و تنها نام یک مدل خودروی کره‌ای هیوندایی سوناتا هیبریدی توسط شرکت پاکرو سبز قشم و نه آسان موتور به‌عنوان مدعی اصلی نمایندگی این برند در فهرست مذکور به چشم می‌خورد و خبری از اسامی خودروهای وارداتی کیا نیست.

گرچه فهرست اسامی خودروهای مجاز وارداتی نسبت به هفته گذشته طولانی‌تر شده و این احتمال وجود دارد تا با ارائه مجوز نمایندگی توسط برخی شرکت‌ها اسامی تازه‌ای به این فهرست وارد شود، اما با توجه به سهم حدود ۶۰درصدی ۲برند مذکور کره‌ای از بازار خودروهای وارداتی به کشورمان، این اقدام وزارت صنعت نوید پایان سیطره برندهای کره‌ای در این بازار را می‌دهد.

آمار گمرک ایران از میزان واردات خودرو طی ۸ماهه منتهی به پایان آبان‌ماه امسال نیز نشان می‌دهد که طی مدت مذکور در مجموع ۴۱ هزار و ۵۹۷ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به‌مدت مشابه سال پیش، افزایش ۵۶ درصدی داشته است. همچنین سهم واردات خودرو نسبت به کل واردات کشور حدود ۳٫۹درصد بوده و ارزش دلاری خودروهای وارد‌شده طی این مدت یک میلیارد و ۸۶میلیون و ۴۰۳هزار دلار بوده که رشد ۶۸درصدی را نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

در فهرست برترین برندهای صادر‌کننده خودرو به ایران نیز به‌ترتیب هیوندایی، کیا، تویوتا و رنو قرار گرفته‌اند. براساس این آمار همچون سال‌های گذشته، بازهم بیشترین سهم واردات خودرو به ایران طی هشت‌ماهه امسال متعلق به برند هیوندایی با ۱۲هزار و ۷۹۶دستگاه انواع خودرو، رشد ۲۱٫۳۸درصدی و سهم ۳۰٫۷درصدی از کل واردات خودرو به کشورمان بوده و پس از آن نیز کیا موتور دیگر برند خودروساز کره‌ای با ۶هزار و ۹۸۴دستگاه، رشد بیش از ۵۸درصدی و سهم بازار ۱۶٫۷درصدی از کل واردات خودرو به کشورمان قرار دارد.

به گفته یدالله صادقی، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران نیز گرچه هنوز گواهی (مجوز) برخی از این شرکت‌ها اعتبار دارد اما شرکت‌های مذکور به‌دلیل اینکه تاکنون نتوانسته‌اند نسبت به اخذ مجوز نمایندگی مستقیم از خودروسازان خارجی اقدام کنند، دیگر مجاز به فعالیت ثبت سفارش و واردات خودرو نخواهند بود.

سهم برندها از بازار خودروهای وارداتی ایران

سهم برندها از بازار خودروهای وارداتی ایران

منبع : همشهری آنلاین