- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

در ۶ ماهه نخست ۹۵ به رشد ۶.۵ درصد با نفت و ۴.۵ درصد بدون نفت رسیدیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری سخنگوی دولت که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: ما توانستیم از طریق اعطای تسهیلات به بخش خصوصی و سرمایه گذاری از طریق اعطای اعتبارات به طرح های تملک دارایی سرمایه ای (طرح های عمرانی) در ۶ ماهه نخست سال جاری براساس آمار، مرکز آمار ایران به رشد حدود ۶.۵ درصدی با نفت و ۴.۵ درصدی بدون نفت دست یابیم.

وی ادامه داد: توزیع این رشد ۶ درصد در گروه کشاورزی، ۹.۱ درصد در گروه صنعت، ۵ درصد در گروه خدمات بوده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: سهم نفت در تولید ناخالص داخلی ۴.۷ درصد است، سهم کشاورزی حدود ۱۳ درصد و سهم صنعت حدود ۲۰ درصد است و بقیه هم مربوط به خدمات می شود.

نوبخت تاکید کرد: البته به این موضوع باید سرمایه گذاری خارجی هم اضافه کنیم، بر اساس گزارشی که از سازمان سرمایه گذاری خارجی دریافت شده نحوه سرمایه گذاری خارجی با روندی که از مهرماه سال ۹۲ یعنی شروع کار دولت تا اول دی ماه سال ۹۴(به دلیل اجرایی شدن برجام) برای ۱۰۸ طرح تولیدی ۵ میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت.

وی ادامه داد: از اول دی ماه سال گذشته تا اول دی ماه امسال برای ۱۱۳ طرح بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: قطعا این سرمایه گذاری به اضافه سرمایه گذاری که از طریق اعطای تسهیلات به بخش خصوصی انجام داده ایم به علاوه ۳۳ هزار میلیارد تومان دیگری که توانستیم به طرح‌های عمرانی اعتبار تخصیص دهیم رشد ۵/۶ درصدی بدست آوردیم .

نوبخت اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال افزایش و استمرار آن را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد خروج از رکود و رشد اقتصادی از برنامه‌های مقطعی دولت از آغاز سال ۹۵ بود که از سال گذشته ادامه و استمرار داشته است، این رشد اقتصادی از دو مسیر دنبال می شد.

وی ادامه داد: نخست کمک به سرمایه گذاری بخش خصوصی در واحدهای تولیدی نیمه فعال که مقرر بود حدود هفت هزار و ۵۰۰ واحد، در حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شود تا فعال شوند و بخش دیگر هم مقرر بود به طرح‌های عمرانی دولتی که اکنون در حال اجراست، اعتبار تخصیص داده شود تا فعال شوند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: سرمایه گذاری از دو مسیر اعطای تسهیلات به بخش خصوصی و پرداخت تخصیص اعتبار به طرح های دولتی دنبال می شد.

نوبخت ادامه داد: همچنین برای طرح‌های عمرانی مقرر شده است که تا پایان سال ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های نیمه تمام اختصاص دهیم، براساس گزارشی که به من ارائه شده ما موفق شدیم از طریق نظام بانکی تا ۶ دی ماه به ۱۹ هزار و ۵۰۹ واحد تولیدی حدود ۱۳ هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان تسهیلات بدهیم که آنها بتوانند از حالت نیمه رکود به فعال تبدیل شوند.

وی افزود: بخش دیگر مربوط به طرح‌های عمرانی است که براساس آخرین گزارش ۳۳ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص داده شده است که بتوانیم با اتمام ۲۴۶ طرح تا قبل از پایان دولت یازدهم آنها را آماده این بهره برداری کنیم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها اظهارداشت: براساس قانون هدفمندی، دولت موظف است با اصلاح برخی قیمت ها و حامل های سوخت و انرژی درآمدهایی را کسب کند و مصارف آن نیز براساس قانون مشخص شده و بر این اساس از محل اصلاح قیمت برخی و فرآورده ها و حامل های انرژی مصارف روشن شده است و مصادیق آن نیز روشن است.

نوبخت با تاکید بر این که تا ۵۰ درصد از این درآمدها باید به عنوان یارانه نقدی پرداخت شود، تصریح کرد: بخش دیگری تا حدودی ۳۰ درصد باید به عنوان کمک به تولید هزینه شود و ۲۰ درصد نیز با عنوان درآمدهای دولت به خزانه عمومی واریز شود تا دولت آن را برای هزینه های جاری و بودجه های عمرانی مطرح کند و نیازی به توضیح نیست که بگوییم چه فرآیندی در این خصوص وجود دارد.

وی ادامه داد: سوال این است که اساسا از اصلاح قیمت حامل های انرژی منابع چقدر در اختیار دولت قرار گرفته است و دولت این منابع را در چه راستایی هزینه می کند؟

سخنگوی دولت گفت: برای سال ۹۶ پیش بینی ما این است که بنزین معمولی روزانه ۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر و هر لیتر هزار تومان به فروش برسد که ۲۴ هزارو ۹۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد کسب خواهد شد.

نوبخت یادآور شد: از بنزین سوپر نیز ۱۸۰۷میلیارد تومان درآمد و همچنین برای نفت گاز، نفت سفید و گاز مجموعا درآمدی حدود ۳۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان کسب خواهد شد.

وی همچنین گفت: در این راستا دولت حق ندارد همه این درآمدها را مصرف کند و بخشی از آنها را قانون حکم کرده که باید برای امور خاصی استفاده شود، قانون صراحت دارد که ۷۶۰۰ میلیارد تومان از این رقم باید صرف مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری ها و ۵ درصد نیز از این درآمدها صرف اصلاح و ترمیم خطوط لوله نفت و گاز شود.

وی ادامه داد: مجلس براساس قانون بودجه ۹۵ کل کشور به دولت حکم کرده مقداری قیر رایگان از سوی شرکت نفت در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت جاده ها قرار بگیرد که این موضوع نیز حدود هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و ۲۰ درصد از درآمدهای هدفمندی که حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان هست نیز باید به صندوق توسعه ملی واریز شود.

سخنگوی دولت افزود: ۵/۱۴ درصد نیز براساس قانون از محل درآمدهای شرکت نفت باید توسط این وزارتخانه، صرف سرمایه گذاری های مرتبط شود و برای توزیع، انتقال و فروش فرآورده های نفتی نیز ۵۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شود.

نوبخت ادامه داد: برای بهینه سازی مصرف انرژی نیز ۷۰۰۰ میلیارد تومان باید هزینه شود که جمع همه این هزینه کردها ۲۱ هزار و دویست میلیارد تومان است، از یک طرف ۳۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های سوخت درآمد کسب می شود و ۲۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان طبق مصوبات قانونی هزینه پیش بینی شده و باقیمانده این رقم باید صرف هدفمندی شود.

وی تاکید کرد: به رقم ۳۶ هزار میلیارد تومانی ۱۳۸۰۰ میلیارد تومان از بابت صادرات فرآورده های نفتی و ۸۰۰۰ میلیارد تومان از بابت فروش گاز اضافه می شود که جمع آنها و موارد دیگر که به نوعی در اختیار دولت و سازمان هدفمندی قرار دارد ۳۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که اسناد آن شفاف و روشن است.

وی تصریح کرد: این نوعی القای شبهه است که بگوییم دولت ۸۰ هزار میلیارد تومان پول دریافت کرده است، در حالی که دستگاه های نظارتی کشور به همه این منابع و مصارف نظارت دارند و اگر تخلفی شده باشد با آن برخورد می کنند، اگر کسی سوالی دارد به جای القای شبهه باید به صورت علمی مطرح شود تا پاسخ ها را دریافت کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: براساس لایحه دولت همه دستگاه های اجرایی موظفند منابع و مصارف بودجه ای خود را به خزانه کل کشور واریز کنند که به این ترتیب درآمد دستگاه ها روشن می شود و همه افراد نیز موظفند از یک سامانه واحد حقوق دریافت کنند، تا همه چیز شفاف باشد و این اقدام گام محکمی برای مقابله با فساد خواهد بود و دیگر کسی جرات نمی کند پول های بی ربط دریافت کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: براساس برجام درخصوص موضوع تحریم ها مقرر شد که تحریم هایی که علیه ملت ایران در موضوع هسته ای وضع شده، لغو شود که پیش از آن در دو حوزه اساسی تشکیل شده بود، نخست میزان صادرات نفت بود که براساس تحریم ها صادرات نفت ما به یک میلیون بشکه رسیده بود که این میزان نیز در هر فصل تا رسیدن به صفر کاهش پیدا می کرد.

نوبخت با یادآوری این که نقل و انتقالات پولی و ارزی نیز با مشکلاتی مواجه بود، گفت: امروز با برداشته شدن تحریم ها ابتکار عمل برای صادرات نفت و محصولات نفتی در اختیار ایران قرار گرفته است، به طوری که در ماه قبل بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر و منابع حاصل از آن نیز برای توسعه همه جانبه کشور استفاده شد.

وی خاطرنشان کرد: مجامع جهانی شاهد لغو قطعنامه های ظالمانه علیه کشور ما بودند و شورای امنیت نیز قطعنامه های لازم الاجرا را در این بخش لغو کرد و می توان گفت پس از برجام ما در عرصه بین المللی دست بالا را داریم و سرمایه گذاری های بین المللی در کشور ما نیز نشان دهنده همین موضوع است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: براساس برجام در بخش بانکی باید همکاری های بیشتری با ایران انجام و برخی نگاه های خصمانه اصلاح شود و اگر این اتفاق نیفتد برخورد لازم با آن صورت خواهد گرفت، اما برای دنیا ثابت شده که ملت ایران ملتی صلح دوست و متعهد و معتقد است و برای آمریکا از سوی مجامع جهانی نگرانی هایی ایجاد شده که اگر بخواهد با بی منطقی پیش برود در مقابل ایران منزوی خواهد شد.

نوبخت گفت: در برنامه ششم توسعه چهار اولویت اعلام شده که یکی از آنها اشتغال ۹۵۰هزار نفری در سال نخست است و اولین اقدام در این حوزه نیز اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار در سال اول برای اشتغال جوانان است که این مسیر قطعا براساس برنامه ادامه پیدا خواهد کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: من هفته گذشته در مسیر عبور از کمیسیون به سازمان برنامه و بودجه با درخواست تعدادی از خبرنگاران پارلمانی برای مصاحبه مواجه شدم، اما به هر حال پاسخگویی نیاز به زمان مناسب دارد. همچنین به ویژه این که سخنان من به عنوان سخنگوی دولت می‌تواند حساسیت زیادی داشته باشد بنابراین باید از سنجیدگی لازم بر خوردار باشد.

وی با بیان این که از این رو بنا شد نشست خبری این هفته در مجلس برگزار شود.

اظهار داشت: من به عنوان فرزند مجلس بیش از آن که دولتی باشم سوابق و خاطرات زیادی از مجلس دارم، ۲۸ سال پیش نماینده جوان سی وچند ساله‌ای بودم که وارد مجلس شدم و به عنوان سخنگوی کمیسیون و هیات رییسه فعالیت می کردم.

انتظار جامعه همدلی، همراهی و هماهنگی بین سران قوا است

سخنگوی دولت گفت: امروز یکی از ضروری ترین انتظاری که جامعه و مردم از مسوولان دارند، داشتن یک نوع همدلی، همراهی و هماهنگی است؛ البته اگر اختلاف نظری نیز در خصوص یک موضوع وجود دارد اساسا جلسه سران قوا برای همین گذاشته می شود که مطالبشان را آنجا بیان کنند.

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در تریبون عمومی به جای تعامل سران قوا شاهد تقابل هستیم، تعامل سران قوا چقدر ضرورت داد، اظهار داشت: امروز یکی از ضروری ترین انتظاری که جامعه و مردم از مسوولان داشتن یک نوع همدلی،همراهی و هماهنگی است البته اگر اختلاف نظری نیز در خصوص یک موضوع وجود دارد اساسا جلسه سران قوا برای همین گذاشته می شود که مطالبشان را آنجا بیان کنند.

وی ادامه داد: من هم معتقدم که مطالب شبهه ناک را در تریبون ها مطرح نکنند، ولی به این معنی نیست که اگر نظری دارند مطرح نکنند؛ منتهی اعمال نظر در جایی که در حال نظرخواهی و تصمیم گیری است باشد نه رسانه های عمومی.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پرونده صندوق فرهنگیان گفت: هم این پرونده توسط ضابطین قوه قضاییه در حال رسیدگی است و به صورت کامل باید اطلاعات لازم را به قوه قضاییه بدهند و هم در قوه قضاییه در محاکم قضایی این در حال بررسی است و این انتظار را داریم که بدون هیچ اغماض در جهت حفظ حقوق فرهنگیان با هر کسی که تخلف انجام داد برخورد قانونی داشته باشند و همه آن هایی که کشف کردند در این پرونده و دیگر پرونده ها اطلاع رسانی کنند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این جلسه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که منتقدان بیان می کنند که منشور حقوق شهروندی تنها وجهه انتخاباتی دارد، آیا این منشور خارج از حقوق شهروندی گفت: طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، رییس جمهور دومین مقام رسمی کشور و یا اولین مقام بعد از رهبری به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی است.

وی افزود: در بحث قانون اساسی حقوق شهروندان مورد توجه قرار گرفته و از وظایف رئیس جمهور نیز به رسمیت شناختن حقوق شهروندی است.

وی تاکید کرد: آقای روحانی این موضوع را به همه دستگاه‌های دولتی اعلام و مطالبه کرده که همه همت خود را صرف اجرای این منشور و احقاق حقوق شهروندان کند به رسمیت شناختن این حقوق که برگرفته از اسلام ناب و قانون اساسی است سند افتخاری برای نظام محسوب می‌شود و باید همه مطالبه‌گر آن باشیم، زیرا اکنون در جهان گروه‌های تروریستی و تکفیری، وهابی‌ و داعش چهره خشن و نادرستی را از اسلام معرفی می‌کنند.

نوبخت افزود: با توجه به اقداماتی که در کشورهای همسایه و اروپا به نام اسلام انجام می‌شود و این تصور به وجود می‌آید که این اقدامات قرائتی از اسلام است در حالی که این موضوع هیچ ربطی به اسلام ندارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در این شرایط همه باید کمک کنیم که چهره دوست داشتنی و اصیل اسلام ناب برگرفته از موازین دینی و قانون اساسی را گسترش داده و تلاش نشود که این موضوع مطرود شود.

نوبخت همچنین در خصوص بحث ساماندهی تعطیلات آخر هفته افزود: این بحث را یکی کمیسیون های دولت در دست بررسی دارد اما اینکه چه جمع بندی صورت گرفته اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که روحانی پیروز انتخابات آینده باشد برنامه های دولت آینده چه خواهد بود و آیا معتقد به عدالت جنسیتی است؟ گفت: حتما عدالت جنسیتی باید باشد. برنامه های آقای روحانی نیز به وقت خودش اعلام خواهد شد.

نوبخت همچنین در خصوص اختلافات ترکمنستان و ایران برای انتقال گاز اظهارداشت: ما سرمایه گذاری وسیعی در طرح های گازی داریم و از آن محل همه نیازهای داخلی را در آینده نزدیک نه تنها کامل می توانیم پوشش دهیم بلکه برحجم صادرات خواهیم افزود.

سخنگوی دولت گفت: با توجه به اقدامی که ترکمنستان انجام داد بیشتر باید شرکت ملی گاز جمهوری اسلامی ایران با شرکت گاز ترکمنستان موضوع را حل کنند و با به نتیجه رسیدن این طرح ها در آینده نزدیک اصلا نیازی به واردات گاز نیست؛ هر چند واردات گاز سهم کوچکی دارد.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در اصلاحیه لایحه بودجه سال ۹۵ تبصره ای تصویب شد مبنی بر اینکه جرایم دیرکرد و سود وام های تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون بخشیده شود اما تا کنون آیین نامه اجرایی آن ابلاغ نشده است این آیین نامه چه زمانی ابلاغ می شود؟ افزود: این موضوع از سوی نمایندگان مطرح و تصویب شد که در آنجا شرطی بود که این اقدام نباید موجب افزایش پولی شود، بانک مرکزی ملاحظاتی در این خصوص دارد منتهی قطعا برای احترام به قانون در خصوص اجرایی کردن این تبصره اقدام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه ای برای کنترل نوسانات ارز دارد؟ اظهارداشت: با سازو کاری که طراحی شد مقرر است ما دو موضوع را از هم تفکیک کنیم که اولین موضوع حوزه نقل و انتقالات تجاری ارزی و بخش دیگر عرضه و تقاضای خرد است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نقل و انتقالات و معاملات بزرگ ارزی و تجاری باید در بانک ها انجام شود که این ابلاغ به بانک ها صورت گرفت که این کار را انجام دهند. این قطعا به بازار ارز ثبات خواهد داد.

نوبخت افزود: یک مجموعه کاملی به غیر از دستورالعملی که از سوی معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد در حال طرح ریزی است و مسوولیت های تقسیم شده بین دستگاه های مختلف دولتی را شامل می شود که ثبات قطعا به بازار ارز باز خواهد گشت.

وی همچنین در خصوص تمهیدات دولت در برنامه ششم برای زیرساخت های ریلی و ایمنی راه ها افزود: یکی از اولویت های برنامه ششم موضوع حمل و نقل ریلی است؛ به همین جهت در بودجه سال ۱۳۹۶ دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای چهار اولویت که یکی از آن توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است اختصاص داده و قبل از پایان این دوره حداقل پنج استان کشور را در سال ۹۶ به شبکه سراسری و بین المللی وصل کنیم و این جزو سیاست های دولت است.

سخنگوی دولت یادآور شد: در خصوص ایمنی راه ها نیز یک ردیف ویژه گذاشته شده است به ویژه اینکه نقاط پرمخاطره در جاده و ترمیم و بهبود شبکه حمل و نقل نیز در دستور کار است.

نوبخت همچنین در خصوص گزارش واگذاری املاک شهرداری تهران گفت: تا آخرین جلسه هیات دولت وزیر کشور در این زمینه گزارشی نداد اما مطالبه می کنم اگر آماده باشد اطلاع رسانی می کنم.

وی در پاسخ به این سوال که در جریان بررسی برنامه ششم توسعه ماده ای در خصوص پاداش های بازنشستگی حذف شد، برخی از قضات و مدیران نفتی گفته بودند اگر تصویب شود درخواست بازنشستگی می کنند، حداکثر پاداش بازنشستگی چقدر است که قضات و هیات علمی و مدیران نفتی تهدید به بازنشستگی کرده بودند؟ افزود: قانون یک ضابطه ای برای پرداخت پاداش بازنشستگی تعریف کرده است و سقف حقوق ها برای مقام های سیاسی زیر ۱۰ میلیون تومان و برای مقام های بنگاه ها نیز در حد ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، به میزان اینکه هر سال یک ماه یا هر ماه یک روز قابل محاسبه است، ممکن است برخی افراد که سابقه زیادی دارند و مشاغل خاصی داشتند رقم آنان بیشتر از این باشد و عدد ثابتی نیست.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی مینی بر اینکه برخی خبرها حاکی از آن است که دولت فعالیت های انتخاباتی خود را شروع کرده و ستاد انتخابات به ریاست نجفی و واعظی در وزارت ارتباطات تشکیل می شود، آیا دولت فعالیت انتخاباتی را شروع کرده است؟ گفت: هنوز دکتر روحانی اعلام نامزدی نکردند که ستاد انتخابات شروع بکار کرده باشد، آقای واعظی نیز این موضوع را تکذیب کرده است.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی به اینکه آقای روحانی در گفت و گوی تلویزیونی گفتند آخرین قسمت تعهدات برجام در سالروز آن اجرایی می شود، آیا بهتر نیست نیست موضوع نقض عهد برجام دنبال و سپس تعهدات اجرایی شود و آن بخش که در فردو قرار است اجرایی شود چیست؟ افزود: اینکه در فردو چه تعهداتی است قطعا سخنگوی سازمان انرژی اتمی آن را توضیح خواهد داد.

وی ادامه داد: صحبت آقای روحانی یک صحبت درستی بود چرا که طرفین باید به تعهدات خودشان وفا کنند و آن ها را انجام دهد، این توافق نامه پیش بینی کرده که اگر یکی از طرفین به تعهد خود عمل نکند به چه ترتیبی با او برخورد شود، کارگروهی مشخص شده که آن کارگروه بررسی می کند و با کشوری که نقض تعهدات کند برخورد خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت: در چارچوب همین موافقت نامه بود که رییس جمهوری به وزیر امورخاجه ماموریت دادند که نقض عهد آمریکایی ها را طبق توافق برجام پیگیری کند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به این سوال که خبری مبنی بر دعوت عربستان از ایران برای شرکت در اجلاس حج منتشر شد که جمهوری اسلامی ایران آن را تکذیب کرد، با توجه به اینکه زمان تصمیم گیری برای حج سال ۹۶ است برنامه کشور برای حج سال آینده چیست؟ افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران روشن است، ما برای از سرگیری این فریضه با توجه به شرایطی که طبیعی است ایرانیان مطالبه کنند ما همچنان آن ها را دنبال می کنیم و هر زمان احساس کنیم زمینه برای تحقق آن ها فراهم است قطعا اقدام مناسب را انجام خواهیم داد.

وی همچنین درپاسخ به این سوال که هفته گذشته مطالبی در مورد جلسه خصوصی آقای دکتر ظریف مطرح شد و در ادامه برجام پارلمانی و صحبت هایی همچون کمک آقای حسین فریدون برای عبور از خطوط قرمز مدنظر رهبر معظم انقلاب در برجام مطرح شد موضع دولت در این زمینه چیست؟ گفت: برخی از مسایل که گفتید من بی اطلاع هستم. علی لاریجانی و آیت الله آملی لاریجانی در جایگاه حقوقی عضو شورای عالی امنیت ملی هستند و من هم عضو این شوراها هستم که هر دو شخصیت کمک شایسته ای در جهت بررسی و تصویب برجام انجام دادند، طبیعی است چون منافع ملی ما است این همکاری صورت گرفته است.

نوبخت افزود: مدیریت علی لاریجانی در خصوص برجام قابل تقدیر است و انشاالله ادامه خواهد یافت. موضوعی که در خصوص خطوط قرمز گفتند من بی خبر هستم.

وی ادامه داد: بعد از مطالب مطرح شده پیرامون جلسه خصوصی آقای ظریف، نمایندگان با آقای ظریف ملاقات داشتند و موضع گیری کردند و در خصوص شکایت ، سیاست دکتر ظریف است که آنچه می داند دنبال کند.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص قرارداد خرید هواپیما گفت: وزارت راه و شهرسازی و شرکت هواپیمایی در حال پیگیری است و باید کم کم انتظار فرود هواپیماها را داشته باشیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس آخرین گزارش ها درباره حقوق های نجومی دو نفر حاضر نشدند این حقوق ها را بازگردانند این دو نفر چه کسانی هستند؟ اظهارداشت: باید این موضوع را از رییس دیوان محاسبات پیگیری کنید، آقای عادل آذر گفت یک نفر از این ها زندان است.

وی در ادامه در خصوص ساماندهی تعطیلات رسمی گفت: فکر می کنم ضرورت داشته باشد کمیسیون دولت که این موضوع را رسیدگی می کند در کار خود تسریع کند، این موضوع قطعا برای کشور بار اداری ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که بعد از نوسانات ارز شائبه ‌ای درباره ارتباط تاخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان با نوسانات بازار و کسب درآمدی برای دولت از این طریق مطرح شد، گفت: به نظرم این صحبت کم‌ لطفی و کج‌ سلیقگی است.

نوبخت افزود: همانطور که یک ماه پیش گفتم قرار بود مطالبات فرهنگیان در آذرماه از محل تبصره ۶ پرداخت شود که همان مسیر نیز انجام شد و این صحبت بدان معناست که می‌ خواهند بگویند اگر نسبت به فرهنگیان احقاق حق می‌ شده به قیمت به هم ریختن بازار ارز بوده که این کم‌ لطفی به این قشر شریف و بزرگ است.

وی همچنین درباره پاسخ به این سوال که چه زمانی آیین ‌نامه اجرایی مربوط به بخشودگی سود تسهیلات وام اجرایی می ‌شود، اظهارداشت: این موضوع مربوط به بخشی از تبصره ۳۵ برای بخشودگی سود و تسهیلات کسانی است که ۱۰۰ میلیون تومان وام و تسهیلات گرفته اند، آیین ‌نامه اجرایی آن در حال تدوین است اما باید این اقدام بدون افزایش پایه پولی انجام شود که بانک مرکزی نظراتی دارد که انشاالله این آیین ‌نامه در کنار همه آنچه تحت عنوان اصلاح احکام بودجه ۹۵ است اجرایی می‌ شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان وضعیت اقتصادی را مناسب نمی ‌دانند اما آقای روحانی در آخرین گفت ‌و گوی تلویزیونی گفت به شرایط اقتصادی خوشبین هستم چطور باید به این شرایط خوش‌ بین بود؟ گفت: چرا خوش‌ بین نباشیم، وقتی شاخص تورم در سال ۱۳۹۲ که قدرت خرید مردم را نشان می ‌دهد بالای۴۰ درصد بود و امروز به بیش از هفت تا هشت درصد رسیده نشان می‌ دهد که کار دشواری انجام شده است.

نوبخت افزود: رشد اقتصادی آن زمان نزدیک منفی هفت درصد بود و امروز بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ۶.۵ درصد و بانک مرکزی ۷.۵ درصد شده که نشان ‌دهنده انجام سرمایه‌ گذاری‌ ها و تکمیل طرح‌ های نیمه تمام است.

وی ادامه داد: تا چندی پیش بازار ارز نیز ثبات داشت که در آینده نزدیک نیز به ثبات می‌ رسد و با چنین اقداماتی چرا نباید خوش بین باشیم وقتی که بر اساس شاخص‌ های رسمی بانک‌ های جهانی و صندوق بین ‌المللی پول ایران در خاورمیانه از اقتصاد باثبات برخوردار است؟ باید حتما به این ظرفیت ملی خوشبین باشیم.

خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید: برخی افراد تندرو در محافل و رسانه ها بحث رد صلاحیت آقای روحانی را مطرح می کنند، از آنجا که آقای روحانی در گفت و گوی تلویزیون در پاسخ به احتمال نامزدی خود سکوت کردند این نشانه ای بر درست بودن گمانه زنی شده است، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

سخنگوی دولت پاسخ داد: آقای روحانی سکوت نکرد بلکه به سوال درباره نامزدی اش پاسخ داد و گفت که در حال حاضر این موضوع از نظر زمانی وجهی ندارد که اعلام شود؛ چه اینکه اگر می ‌گفتند می ‌خواهد در انتخابات نامزد شود آن گاه هر صحبتی را مطرح می‌ کرد در قواره یک نامزد ریاست‌ جمهوری ارزیابی می ‌شد.

نوبخت افزود: اکنون کار برای کشور زیاد است و زمان نام نویسی انتخابات نیز مشخص است و حتی می ‌توان در آخرین روز ثبت ‌نام،‌ ثبت ‌نام را انجام داد اما در حال حاضر هیچ چیز جز خدمت و کار نیست و انشاالله منتقدان نیز همراهی خواهند کرد.

وی ادامه داد: بحث رد صلاحیت آقای روحانی نیز حرف پوچ و بی ‌ربطی است و ضرورت ندارد ذهن جامعه را درگیر کرد.

دولت در پرونده بابک زنجانی پیشگام بود

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات رییس قوه قضاییه در موضوع پرونده بابک زنجانی گفت: دولت از ابتدا در این پرونده پیشگام بود و هر کمکی برای بازگرداندن منابع مردم به خزانه عمومی را قطعا انجام خواهد داد.

محمد باقر نوبخت این مطلب را در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس قوه قضاییه گفته است دولت هیچ نقشی در بازگرداندن و شناساندن اموال بابک زنجانی ندارد و دولت را به کم کاری متهم کرده است. موضع دولت در این زمینه چیست ؟ مطرح کرد.

سخنگوی دولت گفت: این موضع جدیدی نیست. ما از قوه قضاییه تشکر می کنیم که در خصوص این کیس بسیار مهم و پراهمیت پیگیری های لازم را انجام می دهد، قوه قضاییه این مسئله را پیگیری می کند که چگونه فردی بتواند نزدیک به سه میلیارد دلار که رقم و عدد آن در حال حاضر بیشتر از اموال و منابع عمومی استفاده کند.

نوبخت افزود: قطعا دولت هر کمکی در این خصوص برای بازگرداندن این منابع مردم به خزانه عمومی لازم باشد، با قوه قضاییه مساعدت و همکاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: فکر می کنیم آن بخش هایی که برای وزارت اطلاعات یا دستگاه قضا مشکوف است، وزارت اطلاعات می تواند اطلاعات کافی و پشت پرده و صحنه در اختیار قوه قضاییه قرار دهد تا شناسایی کنیم چطور یک نفر می تواند چنین رقمی که رقم بسیار بزرگی است از بیت المال در اختیار بگیرد.

سخنگوی دولت گفت: هر موقع قوه قضاییه نظر داشته باشد، دولت همکاری می کند ضمن اینکه دولت از ابتدا پیشگام در این اقدام بود. امیدواریم به جای مسائل غیر از آنچه می تواند این فساد بزرگ را روشن کند،‌ به هیچ چیز دیگر نپردازیم چرا که مردم منتظر اقدام قاطع قوه قضاییه برای بازگرداندن این منابع به خزانه عمومی هستند.

سخنگوی دولت گفت: در خصوص پرونده بابک زنجانی فکر می کنم ملت ایران به خوبی مطلع هستند که با قبول مسوولیت از سوی دولت یازدهم این شخص دستگیر شد و دولت مجدانه این موضوع را دنبال می کرد. مقامات قضایی هم به دفعات از همکاری دولت به ویژه وزارت نفت تشکر کردند.

نوبخت افزود: هر تخلف و خلاف قانونی صورت بگیرد، کوچک و بزرگ مطرح نیست و باید دنبال شود.

وی ادامه داد: این موضوع برای دولت مطرح است که چطور یک فرد که در حال حاضر پرونده تشکیل شده و چند نفر نیز در کنارش مطرح هستند اما نفر اصلی ایشان است، واقعا یک فرد آن قدر توانایی داشت که بتواند ۲.۷ میلیارد دلار ارز کشور را در دست بگیرد و این فساد حاصل شود؟ حداقل برای مردم در این زمینه توضیح دهید.

سخنگوی دولت اضافه کرد: انتظار از قوه قضاییه انتظار به حقی است که به دقت و با تلاش بیشتر این پرونده را دنبال کند و همه سوال هایی که در اذهان عمومی پیش آمده را پاسخ دهند و روشن کنند. اعدام یک فرد مشکل مردم را حل نمی کند.

نوبخت افزود: باید این منابع ارزی ملت به خزانه ملت برگردد. وزارت خارجه و وزارت اطلاعات چه کاری می بایست در این زمینه انجام می داده که نداده است؟ این ها باید حتما روشن شود.

وی ادامه داد: دولت برای برخورد با این فساد بزرگ بسیار مصر است و امیدواریم قوه قضاییه رسالت و ماموریت تاریخی خودش را در برابر دیدگان ملت که منتظرند، به نحو شایسته انجام دهند.

بخش مالی انتخابات دکتر روحانی شفاف و روشن است

خبرنگاری از سخنگوی دولت سوال کرد برخی رسانه ها اعلام کرده اند بابک زنجانی مبالغی از پولش را در انتخابات ریاست جمهوری هزینه کرده است البته نگفتند کدام رییس جمهوری بوده است، برای تنویر افکار عمومی و رفع شبهه اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید بیان کنید؟

سخنگوی دولت پاسخ داد: همانطور که اشاره کردید مشخص نشده این هزینه مربوط به کدام نامزد و دوره بوده است، در حال حاضر نیز پرونده در قوه قضاییه است و انتظار داریم همه آن ها بیان شود.

نوبخت تصریح کرد: البته بخش مالی انتخابات آقای روحانی در دور گذشته بسیار شفاف و روشن است. قطعا چنین مطلبی نادرست است و امیدواریم قوه قضاییه مشخص کند، کدام دوره ریاست جمهوری بوده است البته اگر این ادعا درست باشد.