- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

صنعت لوازم خانگی شتاب دهنده توسعه اقتصادی و صنعتی است

به گزارش “شاتا” انصاری در نشست خبری امروز مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی افزود : در سال ۸۷ کل صادرات این صنعت ۸۰ میلیون دلار بود و در آخر سال ۹۳ حدود ۳۱۳ میلیون دلار با احتساب ظروف صادرات انجام شد.
وی اضافه کرد: امروز این صنعت از تسهیلات با سود ۲۲ درصدی تا ۳۰ درصدی استفاده می کند و نباید با این سود توقع توسعه سرمایه گذاری و ایجاد سرمایه گذاری داشته باشیم.
وی یکی از معضلات این صنعت را گران شدن مواد اولیه ازجمله فولاد برشمرد و گفت : قاچاق ،‌تعدد تعرفه ها ، نوسان نرخ ارز و قیمت گذاری از مشکلات ماست.
وی در این زمینه توضیح داد: سازمان حمایت اطلاعیه داده است که اگر لوازم خانگی گران شود ما آن را به گروه یک منتقل و مشمول قیمت گذاری می کنیم.

۷۰ درصد تولید لوازم خانگی داخلی است
طحان پور افزود : الان با سرمایه گذاری ۲ ساله در این صنعت و با دانش و تکنولوژی در نتیجه همکاری دولت با کشورهای بزرگ ۷۰ درصد تولید ، تولید داخل است.
وی با بیان اینکه اکنون جای قاچاق ، کالای ایرانی جایگزین شده است اضافه کرد : بخشی از خدمات پس ازفروش برخی کالا ها مشکل دارند و این به تولید لطمه می زند .

رییس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: با قدرت می توان گفت بخش مهمی از کالاهای قاچاق از سطح بازار جمع آوری شده است.

ما تولید کننده تلویزیون هستیم نه مونتاژ کار
دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری نیز گفت : تولید در بخش تلویزیون ۲۴ هزار اشتغال مستقیم و ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم ایجاد می کند.
شهیدی افزود : تمامی برندهای معروف کره ای ،‌ژاپنی و چینی در داخل تولید می شود و کلیه کارکنان آن ایرانی هستند و انتقال دانش فنی اتفاق افتاده است.
وی همچنین اعلام کرد : ۲ هزار و ۵۰۰ واحد خدمات پس ازفروش تلویزیون در کشور هست و ظرفیت نصب شده در این بخش ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه ، تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه و نیاز کشور ۲ میلیون دستگاه است.
به گفته شهیدی واردات قانونی حدود ۷ هزاردستگاه و کالای قاچاق این بخش سازمان یافته است.
وی یادآور شد : حدود ۳۵ کشور تولید تلویزیون دارند که از این بین تنها ۶ کشور پنل تلویزیون تولید می کنند عمده کشورها وارد کننده پنل هستند پس نمی توان گفت ما مونتاژ کننده تلویزیون هستیم بلکه در این بخش تولید کننده هستیم.

توان تولید محصولات جدید راداریم
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان تولید کننده لوازم خانگی کوچک در ادامه این نشست خبری گفت : ظرفیتهای نصب شده در برخی لوازم خانگی جوابگوی کل ظرفیت تقاضا است.
در افشار افزود : علاوه بر سرمایه گذاری در تولید در طرح و توسعه هم سرمایه گذاری صورت پذیرفته و توان تولید ۱۰ محصول جدید از ایده تا محصول را گروهی از صنایع دارا هستند .
وی افزود : به دلایلی از پتانسیل های این صنعت به طور کامل استفاده نمی شود که یکی قاچاق پذیر بودن این صنعت است و دیگر اینکه مصرف بالایی دارد.
در افشار تصریح کرد : قاچاق توان رشد این صنعت را محدود کرده و بحث فرهنگی یکی از بحث هاست که باید خرید کالای ایرانی ارزش شود.
وی افزود : قیمت تمام شده بالای این صنعت برای صادرات مشکل زاست و سیکل تجاری کشورها کمتر از یکماه است و اینجا بیش از یک سال است.
در افشار ادامه داد: ضمن اینکه بهره بانکی در کشورهای دیگر نزدیک به صفر است و در اینجا نزدیک ۳۰ درصد و این در حالی است که به ازای هر یک دلار تولید در این صنعت ، یک دلار ارز بری صرفه جویی می شود.