- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

ایجاد برند واحد بین المللی در لوازم خانگی از برنامه های مهم وزارتخانه است

به گزارش “شاتا” عباس هاشمی در نشست خبری امروز خودکه با حضور انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، طحان پور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران، درافشار رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان تولید کننده لوازم خانگی کوچک و شهیدی دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری برگزار شد، افزود : به دلیل اینکه در این بخش واحدهای کوچکی که ظرفیت اقتصادی ندارند و کالایشان قابل رقابت نیست زیاد است به دنبال ایجاد برند واحد هستیم و در این زمینه پیشنهادات تشویقی را ارائه کرده ایم.
وی کل واحدهای موجود فعال در زمینه تولید لوازم خانگی را ۵۰۰ واحد برشمرد و افزود : برای بقای واحدهای صنعتی و ورود به بازارهای جهانی باید به سمت برند واحد و تجمیع واحدها پیش برویم.
هاشمی با بیان اینکه ۷ استان در زمینه تجمیع برندها ، خوشه بندی ،‌برند مشترک ، هولدینگ و برون سپاری و ادغام .شناسایی شده اند گفت: تخفیفات هزینه های نمایشگاهی ، تخفیفات تبلیغات صدا و سیما و محیطی ، معافیت های مالیاتی و ماشین آلات ، اولویت دهی در تسهیلات ، همراهی واحدها در سفرهای بین المللی مقامات به نظور مذاکرات اقتصادی ، تخصیص بودجه برای ایجاد واحد R&D و مشارکت در تدوین استانداردهاا زجمله سیاستای تشویقی پیشنهادی است که به منظور تجمیع واحدهای این صنعت از سوی دفتر صنایع لوازم خانگی به وزیر صنعت ، معدن و تجارت ارائه شده است.
وی افزود : این صنعت به لحاظ سطح تکنولوژیکی دارای سطح متوسطی در کشور هست به خصوص در تعمیق ساخت داخل در حوزه صنایع گاز سوز تقریبا تا ۱۰۰ درصد به خودکفایی رسیده ایم و در بخش لوازم خانگی برقی نیز پیشرفت های خوبی داشته ایم.
وی با برشمردن نقاط قوت و ضعف این صنعت تصریح کرد : دراین صنعت دارای مزیتهایی هستیم که مهمترین آن وجود فناوریهای نوین در زمینه برخی محصولات لوزام خانگی و تامین بخش عظیمی ازمواد اولیه و قطعات ازمنابع داخلی ، وجود نیروی کار مستعد و جوان در کشور و نیز وجود نیروهای متخصص در زمینه های رشته های مهندسی و الکترونیک و مکانیک و … است به طوری که یک سوم فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مهندسی هستند و در رنکینگ جهانی بالاتر از ژاپن و کره جنوبی قرارداریم.
به گفته مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت مشکلاتی برای تامین منابع مالی ، مشکلات مربوط به بخشی از مقررات ، تعدد بنگاهها و واحدهای تولیدی کوچک و در مقیاسهای غیر اقتصادی تولید ، عدم اتصال سیستماتیک این صنعت به شبکه ها وتولید کنندگان معتبر جهانی و نیز غیر رقابتی بودن قیمت تمام شده به دلیل بخشی از قوانین و مقررات درون سازمانی و برون سازمانی ، ناکافی بودن تحقیق و توسعه در بنگاههای تولیدی ، ضعف در وجود ظرفیتهای مناسب قطعه سازی در کشور به خصوص صنعت لوازم برقی را از جمله نقاط ضعف این صنعت می توان برشمرد.
هاشمی افزود: فرصت هایی موجود این صنعت وجود ‌بازارهای بالقوه اطراف کشور و همسایگان از جمله عراق و ارمنستان و تاجیکستان و افغانستان ، توسعه شهر نشینی در کشور و نتیجتا تمایل به افزایش مصرف لوازم خانگی در کشور ، امکان جذب نیروهای متخصص دراین صنعت و وجود بازارهای بزرگ داخلی ازجمله فرصت هاست .
وی در ادامه به تشریح تهدیدهای موجود در صنعت لوازم خانگی پرداخت و بیان کرد : آثار تحریم های بین المللی هنوز هست وحجم بالای واردات محصولات به صورت غیر قانونی و یا شبه قانونی ، محدودیت در زیرساختهای کشور برای توسعه صادرات این صنعت نظیر اسکله ها و صنایع ریلی و مهمترین مساله که نقش اساسی دارد ایجاد فرهنگ استفاده از محصولات داخلی است.
وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت با توجه به شناخت این موضوعات سیاستهایی را در قالب سند راهبردی توسعه صنعتی تدوین کرده و ابلاغ و رونمایی شد که درآن رئوسی دیده شده و اهدافی برای چشم انداز ۱۴۰۴ پیش بینی شده و در این راستا با کمک تشکلها و انجمن های مرتبط نقشه راه ترسیم شده و پیگیری می شود.
وی این رئوس را سیاست کلان تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف دانست و اولویتها را تجمیع ظرفیتهای ایجاد شده در واحدهای SME برای دستیابی به ظرفیتهای اقتصادی ، امکان ایجاد برند ملی و کاهش قیمت تمام شده ، امکان سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ،مارکتینگ و بازار یابی و به تبع آن گرفتن سهم مناسب از بازارداخلی و توسعه صادرات صنعتی بیان کرد.
وی تصریح کرد: افزایش ظرفیت و کیفیت قطعه سازی در برنامه هست به شکلی که امکان ورود به زنجیره تامین بین الملی فراهم شود.
در سند استراتژی همکاری با برندهای بین المللی ،‌آشنایی با شیوه های تجارت خارجی در واحدهای تولیدی تشکیل شرکتهای بین المللی و کنسرسیومهای صادراتی برای کمک به صادرات واحدها ، همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی و خارجی ، تربیت نیروی انسانی در سطوح مدیریت و فنی ، بازسازی و نوسازی خطوط تولید با رتبه انرژی بالاتر اینها پیش بینی و اجرا شده جزو برنامه های وزارتخانه هست.