معاون وزیر صمت و رئیس ایدرو خبر داد :

پیشرفت ۸۵ درصدی احداث نخستین زیست پالایشگاه ایران

معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو گفت :نخستین زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی کشور در کرمانشاه که به عنوان بزرگترین واحد از این دست در کشورهای منطقه نیز به شمار می رود با پیشرفت ۸۵ درصدی به مراحل پایانی احداث و تکمیل نزدیک شده است .

به گفته علی نبوی با وجود مشکلات ناشی از تحریم ها ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بهره‌گیری از توان مهندسان و سازندگان داخلی اکنون این طرح  ملی را به مرحله پایانی رسانده است.

نبوی افزود : با روند جاری در عملیات این پروژه  انتظار می رود عملیات ساخت، نصب، تست و راه اندازی این زیست پالایشگاه مهم امسال به اتمام برسد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده وارد مدار تولید شود.

به گفته نبوی ، ارزش روز مجموع سرمایه گذاری ریالی و ارزی برای تکمیل و راه اندازی واحد سوخت سبز زاگرس ، معادل ۱۲ هزار میلیارد ریال است که بیش از  ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم را در پی خواهد داشت .

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه طرح زیست پالایشگاه تولید بیو اتانول سوختی از جمله طرح‌های ایدرو در مناطق کمتر برخوردار است ، گفت : با راه اندازی این زیست پالایشگاه  و  تولید  سالانه  ۶۶ میلیون لیتر الکل  سوختی غلات ،  بیش از  ۶۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی می شود .

رییس ایدرو افزود :  با بهره برداری از این پروژه همچنین سالانه ۶۶ هزار تن کنجاله تخمیری باقیمانده از  تولید الکل سوختی نیز به عنوان محصول جانبی تولید می شود که اکنون به عنوان ماده ارزشمند تغدیه دام  به صورت  وارداتی تامین می شود .

بیواتانل سوختی بعنوان محصول پاک در راستای حفظ محیط زیست جایگزین افزودنی های شیمیایی بنزین می شود که موجب کاهش چشمگیر آلایندگی آن است .