در گفتگو با رئیس هیات عامل ایدرو مطرح شد

اقدامات سازمان گسترش برای توسعه صنایع ریلی

در راستای اجرای مصوبه شورای محترم اقتصاد ، برنامه ریزی های لازم جهت تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن از سوی سازمان گسترش صورت گرفته و برای تحقق این امر شرکت های ره نورد(مدیریت طرح تامین و ساخت ۲۰۰۰دستگاه واگن مترو) و ساپریکو (شرکت زنجیره تامین قطعات صنعت ریلی) از طرف ایدرو تاسیس شدند.

به گزارش ایدرو نیوز دکتر معظمی معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران با اظهار این مطلب افزود اساسا در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به صنعت ریلی شده است که نشان از اهمیت توسعه این صنعت در نزد دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد و طی چندسال اخیر با مشارکت شرکت های خارجی اقدامات قابل توجهی در توسعه صنعت ریلی درون شهری و برون شهری در بخش زیرساخت، ناوگان و توسعه قطعه سازی و مجموعه سازی صورت گرفته که فاصله قابل توجهی با اهداف تعیین شده در افق ۱۴۰۴ دارد.
دکتر معظمی که با ایدرو نیوز گفتگو می کرد در خصوص بخش برون شهری صنعت ریلی گفت
در حال حاضر ۱۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی برون شهری در کشور وجود دارد و نیاز کشور در افق ۱۴۰۴ به این بخش از خطوط ریلی ۲۵۰۰۰ کیلومتر می باشد ، یعنی بطور متوسط سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر باید خط ریلی برون شهری ایجاد گردد. همچنین تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۵۰۰ دستگاه واگن مسافری برون شهری در کشور موردنیاز می باشد که بطور متوسط سالانه ۲۵۰ دستگاه از این واگنها می بایست به خطوط ریلی برون شهری اضافه گردد. وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج واگن ساز بزرگ در کشور فعالیت دارند که ظرفیت تولید آنها در بخش تولید انواع واگن برون شهری ۴۰۰ دستگاه در سال می باشد افزود از اقدامات دیگر صورت گرفته در این بخش تامین ساخت داخل ۵۰% ارزشی واگن ها در کشور می باشد ولی در بخشهایی مانند سیستم های ناوبری ،‌ ترمز، پروپالشن، تهویه و… همچنان نیاز به تامین از خارج وجود داشته که برنامه ریزی برای ساخت داخل نمودن این بخشها هم صورت گرفته است .
دکتر معظمی در پاسخ به سئوالی درباره ظرفیت های بخش درون شهری صنعت ریلی گفت در حال حاضر در ۹ کلان شهر کشور (تهران-تبریز-مشهد-شیراز-اصفهان-اهواز-کرمانشاه-کرج-قم) خطوط مترو احداث و یا در حال بهره برداری می باشد و در ۱۰ شهر دیگر نیز (یزد-رشت-قزوین-اردبیل-اراک-همدان-بندرعباس-کرمان-زنجان-ارومیه) برنامه توسعه خطوط مترو وجود دارد.
وی در خصوص توان تولید واگن اظهار داشت توان تولید انواع واگن مترو یک طبقه و دو طبقه با بدنه های کربن استیل و آلومینیومی با ظرفیت اسمی ۶۵۰دستگاه در سال در کشور وجود دارد که در واگن های دو طبقه ۵۵% قیمت تمام شده و یک طبقه با ۳۵% قیمت تمام شده ساخت داخل صورت گرفته است.
همچنین در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ دستگاه واگن در خطوط مترو فعال کشور در حال سیر بوده و طی چهارسال آتی به ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو موردنیاز می باشد .
رئیس هیات عامل ایدرو در خصوص اقدامات سازمان گسترش در جهت توسعه بخش ریلی گفت برنامه ریزی های لازم جهت تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو در راستای اجرای مصوبه شورای محترم اقتصاد صورت گرفته و شرکت های ره نورد(مدیریت طرح تامین و ساخت ۲۰۰۰دستگاه واگن مترو) و ساپریکو (شرکت زنجیره تامین قطعات صنعت ریلی) از طرف این سازمان تاسیس شدند و در حال مذاکره فشرده با سازندگان ناوگان و تجهیزات و قطعه سازان و مجموعه سازان معتبر داخلی و خارجی هستیم و برنامه اجرایی زمان بندی تامین آن تهیه و به وزارت کشور (کارفرمای طرح) ارائه گردیده است.