بررسی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران در گفت‌وگو با دست اندرکاران صنعت خودروی کشور؛

استقبال گسترده خارجی‌ها

چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش خودرو در بهمن‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

استقبال گسترده خارجی‌ها

 بحث خدمات فروش و پس ازفروش در کشور ماهمواره از مباحثی بوده است که توجه کافی و وافی به آن نشده است. مردم از این خدمات آن طور که باید و شاید رضایت ندارند و از سوی دیگر شرکت‌های خدمات پس از فروش نیز با مشکلات فراوانی روبه رو هستند. تاکنون سه همایش بین‌المللی خودرو در ایران برپاشده اما همایش امسال بارویکرد فروش و خدمات پس از فروش خودرو است تا با استفاده از تجربیات شرکت‌های بین‌المللی خودروسازی که با ما همکاری نزدیک دارند این بخش از صنعت خودرو نیز ارتقا یابد. در سال گذشته محور همایش رقابت‌پذیری و همکاری‌های بین‌المللی بود. در این میان در بحث رقابت‌پذیری سه محور اصلی وجود دارد، نخست کیفیت، دوم قیمت و سوم خدمات پس از فروش. از آنجایی که به طور مفصل در همایش‌های گذشته به بحث حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت خودروایران پرداخته شده بود در نتیجه برای این دوره به بحث خدمات پس از فروش توجه شده است. نقش و سهم خدمات فروش و پس از فروش در ارتقای برند، زنجیره ارزش خدمات فروش و پس از فروش و رضایتمندی و وفاداری مشتریان خدمات فروش و خدمات پس از فروش محور این همایش است. همچنین اقتصاد خدمات فروش و پس از فروش، حاکمیت و قوانین در موضوع خدمات فروش و پس از فروش و الگوها و روش‌های موفق در خدمات فروش و پس از فروش از دیگر محورهای این همایش اعلام شده است.
در همین راستا احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در آستانه برپایی چهارمین همایش از سلسله همایش‌های صنعت خودرو از دستاوردهای همایش‌های گذشته و رویکرد آنها سخن گفت.
قابل ذکر است که در این سری کنفرانس‌ها، اولین کنفرانس به معرفی صنعت خودرو کشور، دومین کنفرانس به استراتژی صنعت خودرو و سومین کنفرانس به تبیین سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت خودرو اختصاص داشت.
دستاورد همایش سال گذشته
دبیر انجمن خودروسازان در بین همایش‌هایی برگزار شده دستاورد همایش سال گذشته را بیش از دیگران قابل توجه دانست و به «جهان‌صنعت» گفت: همایش سال گذشته به بخش سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص داشت که منجر به عقد قرارداد پژو با ایران خودرو، رنو با سایپا، فولکس واگن با ماموت و قرارداد هیوندایی با کرمان خودرو شد.
کنفرانس چهارم با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش خودرو برگزار می‌شود. احمد نعمت‌بخش دلیل انتخاب این رویکرد را چالش‌های موجود در بخش خدمات پس از فروش خودرو دانست و ادامه داد: یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو، بحث خدمات پس از فروش است. در همین راستا شورای برگزارکننده این کنفرانس تصمیم گرفت به بحث خدمات پس از فروش بپردازد و با استفاده از تجربیات شرکت‌های بین‌اللملی خودروسازی که با ما همکاری نزدیک دارند، این بخش از صنعت خودرو نیز ارتقا یابد. دبیر انجمن خودروسازان انتقال تجربیات را از اصول کلیدی حل چالش خدمات پس از فروش دانست و اذعان کرد: انتظار می‌رود شرکت‌هایی از کره و ژاپن تجربیات خود را در پنل‌ها و کارگاه‌های مختلف تشریح کنند تا طرف‌های ایرانی با ابتکارات، روش‌های متنوع و مختلف در این زمینه آشنا شوند.
وی دستاورد مورد انتظار این همایش را ارتقای خدمات پس از فروش در کشور دانست و افزود: از نظر من قطعا پس از این همایش با ارتقای خدمات پس از فروش روبه‌رو خواهیم بود. شرکت‌های داخلی فعال در این زمینه با کمک مقالات، سخنرانی‌ها، کلاس‌های آموزشی و ورکشاپ‌ها در جهت ارتقای خدمات پس از فروش اقدام کنند.
چالش کنونی خدمات پس از فروش است
نعمت‌بخش در ادامه به چالش‌های کنونی خدمات پس از فروش خودرو پرداخت و مردم و خدمات‌دهندگان را ناراضی خواند و افزود: مردم از این خدمات آن‌طور که باید و شاید رضایت ندارند و از سوی دیگر شرکت‌های خدمات پس از فروش نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.
وی یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های خدمات پس از فروش را قیمت زمین در شهرهای بزرگ دانست و اذعان کرد: در کلانشهر‌هایی همچون تهران و اصفهان زمین گران است و از آنجایی که این خدمات به حداقل ۲۵۰۰متر زمین نیاز دارد باید کلی از این بابت هزینه کنند. در نتیجه درآمد حاصل، کفاف سرمایه‌گذاری صورت گرفته را نمی دهد و اگر سرمایه‌گذار پول خود را در داخل بانک بگذارد بیشتر سود می‌کند.
دبیر انجمن خودروسازان بحث عدم سودآوری خدمات پس از فروش را مختص شهرهای بزرگ دانست و افزود: این مساله در شهرهای کوچک مخصوصا شهرهای شمالی کشور صدق نمی کند، می‌گویند در شهرهای بزرگ قیمت زمین برای ارائه خدمات پس از فروش صرف ندارد، باید از تجربه سایر کشورها استفاده کنیم. مثلا شرکت‌هایی مثل رنو و پژو چگونه توانستند این مشکل را در پاریس حل کنند یا نیسان در توکیو چگونه این بحران را حل کرد.
نعمت‌بخش استقبال از این همایش را بسیار بالا دانست و افزود: ۱۶۰۰ مهمان به این همایش دعوت شده‌اند که در میان آنها بیش از ۳۰۰ مهمان خارجی حضور دارند. مدیرعامل و مقامات عالی‌رتبه شرکت‌های بزرگ سخنرانی خواهند کرد و مراسم افتتاحیه با حضور قطعی وزیر صنعت، معدن و تجارت و حضور احتمالی معاون اول رییس‌جمهور برگزار می‌شود.
دستاوردهای سه دوره قبل
همچنین دبیر و سخنگوی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با «جهان صنعت» به دستاوردهای سه دوره قبل این همایش اشاره کرد و افزود: همایش‌های قبل در شرایط دشواری برگزار شد. با این حال اراده مسوولان و دست‌اندرکاران خودرو این بود که با وجود این فضای دشوار همایش را حتما برگزار کنند. در آن زمان بحث تحریم‌ها به صورت جدی مطرح بود. در همایش‌های اول و دوم برجام به نتیجه نرسیده و مذاکرات در این سطح آغاز نشده بود، از سوی دیگر محدودیت‌های فراوانی در قبال محدودیت‌های مالی وجود داشت.
ساسان قربانی سه همایش قبل را از نتیجه برجام بی‌نصیب دانست و گفت: در همایش سوم چند روز قبل از برگزاری، برجام به نتیجه رسید و نتایج در خود همایش مشخص نشد چراکه برجام به تازگی قطعی شده بود.
خارجی‌ها با تحسین صنعت خودروی ایران را می‌بینند
دبیر چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو یکی از دستاورد‌های این سه دوره همایش را شناسایی علاقه و پایش شرکت‌های بین‌المللی به صنعت خودروی کشور دانست و ادامه داد: در این همایش‌ها چندین موضوع مشخص شد. اولا شرکت‌های بین‌المللی بسیار علاقه دارند در این حوزه با ایران همکاری کنند و دوم اینکه ظرفیت‌های قابل‌توجهی در صنعت خودروی ایران وجود دارد که از بیرون به آن توجه زیادی می‌شود. وی نوع توجه داخلی‌ها و خارجی‌ها را به صنعت خودرو کاملا متفاوت دانست و افزود: در بیرون از مرزها بیشتر به صنعت خودروی ما توجه دارند تا در داخل مرز‌ها. در داخل کشور نگاه‌ها انتقادی است اما درخارج از کشور با دید تحسین‌برانگیز به عملکرد صنعت خودروسازی ما نگاه کنند چراکه با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها توانستیم سرپا بمانیم و در مواردی در سال‌های گذشته حتی با افزایش تولید نیز مواجه بودیم.
از نظر سخنگوی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی برگزاری این همایش‌ها طرز نگاه شرکت‌های خارجی به صنعت خودرو ایران را مشخص کرد و ادامه داد: در برگزاری این همایش‌ها متوجه شدیم شرکت‌های علاقه‌مند و شرکت‌کننده در همایش به شدت شرایط خودروسازی کشور را پایش می‌کنند و به همین دلیل در سه دوره قبل حضور فعال داشتند.
وی در مجموع صنعت خودروسازی کشور را در سطح بین‌المللی مطرح دانست و گفت: آمار تولید ایران در زمینه خودرو برای دست‌اندرکاران بین‌المللی اهمیت فراوان دارد. کشورهای خارجی به بازار ایران نظر دارند و این امر کاملا مشهود است. از سوی دیگر در این سه دوره مشخص شد ما در منطقه خود از معدود کشورهایی هستیم که ظرفیت قطعه‌سازی بالایی داریم و این ظرفیت با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست.
دبیر و سخنگوی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو این ظرفیت‌ها را در جریان همکاری با دیگر کشورهای خارجی که قبلا در ایران قطعه تولید می‌کردند، مشهود دانست و ادامه داد: بسیاری از این شرکت‌ها ابراز تمایل کردند که پروژه‌های آینده خود را نیز در ایران انجام دهند. از سال گذشته پس از همایش سوم مذاکراتی که قبلا به صورت تلویحی بین قطعه‌سازان با کشورهای خارجی آغاز شده بود، وارد فاز جدی‌تری شد. در حقیقت سال گذشته مذاکرات علنی شد، سرعت گرفت و قرارداد‌های بلاتکلیف نیز منعقد شدند.
بررسی نقشه‌های راه خودرو درهمایش چهارم
ساسان قربانی قرارداد‌های منعقدشده بین شرکت‌های خارجی خودروسازی با شرکت‌های خصوصی ایرانی را از دستاوردهای اصلی این همایش‌ها دانست و گفت: در مجموع ارزیابی کارشناسان بخش صنعت این است که کنفرانس‌ها محور مناسبی برای شناساندن بهتر صنعت خودروی کشور به خارجی‌ها شدند.
سخنگوی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو علت انتخاب رویکرد خدمات پس از فروش را برای همایش چهارم در بحث رقابت‌پذیری دانست و اذعان کرد: در سال گذشته محور همایش رقابت‌پذیری و همکاری‌های بین‌المللی بود. در این میان در بحث رقابت‌پذیری سه محور اصلی وجود دارد، نخست کیفیت، دوم قیمت و سوم خدمات پس از فروش. از آن جایی که ما به طور مفصل در همایش‌های گذشته به بحث قیمت و کیفیت پرداخته بودیم، در نتیجه به توافق رسیدیم که برای این دوره به بحث خدمات پس از فروش پرداخته شود.
استقبال بی‌نظیر داخلی‌ها از چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو
دبیر چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو در ادامه استقبال از همایش را تاکنون قابل توجه دانست و ادامه داد: هم‌اکنون دست اندرکاران داخلی صنعت خودرو که حیطه گسترده‌ای را دربر می‌گیرند، استقبال فراوانی کردند. از سوی دیگر دانشگاه‌ها نیز اعلام آمادگی کردند و ما تا جایی که بشود به این همکاری‌ها ادامه خواهیم داد.
وی افزود: تمامی شرکت‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده و به صورت فعال در این همایش شرکت کرده‌اند. کشورهای اروپایی اکثرا حضور دارند و در این همایش محدودیتی برای شرکت‌کنندگان خودرو قائل نشده‌ایم. استقبال بین‌المللی تا این لحظه بسیار خوب بوده البته ادامه دارد و آمار به شکل قابل توجهی هر روز با روز قبل تفاوت می‌کند.
وی این همایش را به علت حضور برجام و بحث ارزیابی و جمع‌بندی همایش‌های گذشته متفاوت دانست و گفت: در این همایش به بررسی، ارزیابی و جمع‌بندی همایش‌های گذشته می‌پردازیم و نقشه راه صنعت خودرو را بررسی می‌کنیم. از سوی دیگر دستاوردهای برجام در این همایش به صورت بصری قابل مشاهده خواهد بود.
حضور گسترده خارجی‌ها در همایش چهارم
قربانی در ادامه به فهرست کشورهای خارجی مهمان همایش اشاره کرد و گفت: تقریبا از تمام کشورهای دنیا مهمان خواهیم داشت. آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، اسپانیا، نروژ، سوئد، پرتغال و رومانی مهمان خواهیم داشت. در آسیا هم از کشورهای ژاپن، تایلند، ترکیه، روسیه و کره‌جنوبی مهمان داریم. تقریبا از تمام کشورهایی که دارای صنعت خودرو هستند، شرکت‌کننده داشته‌ایم مخصوصا استقبال گسترده‌ای از جامعه قطعه‌سازان صورت گرفته است.
وی افزود: ما انتظار داریم صنعت خودرو مسیر تکاملی را طی کند و برای ما از همه چیز مهم‌تر رضایت مشتری است. انتظار داریم که رسانه‌های ملی، صدا و سیما و سایت‌های خبری و روزنامه‌ها با ما مشارکت کنند و واقعیت صنعت خودرو را منعکس کنند و نشان دهند که فرزندانشان در این صنعت چه کار کرده‌اند.
دبیر چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو مردم را منتقد صنعت خودرو دانست و گفت: مردم کشور ناقد صنعت خودرو هستند که این امر را به فال نیک می‌گیریم. دلمان می‌خواهد این روند ادامه یابد و صنعت خودرو روند روبه رشد خود را متناسب ادامه دهد و در حد کیفیت جهانی و با هدف صادرات تولید کند. قصد داریم همان محصولاتی را که صادر می‌کنیم در داخل به فروش برسانیم، این بالاترین انتظاری است که هر ایرانی دارد و برگزارکنند‌گان همایش نیز از این قائده مستثنی نیستند.
قربانی در ادامه در مورد نحوه برگزاری همایش اینچنین گفت: در این همایش مقامات عالی شرکت‌های خودروسازی بین‌المللی سخنرانی خواهند داشت و سپس در پنل‌ها با موضوعات مرتبط با صنعت خودرو و خدمات پس از فروش برگزار می‌شود. در هر پنل شش شرکت حضور دارند که هر کدام پرزنتیشن‌های خلاصه‌ای ارائه می‌دهند. این پنل‌ها از نیمه دوم روز اول و کل روز دوم ادامه خواهد داشت و در انتهای همایش نیز یک جمع‌بندی صورت می‌گیرد.