- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

تکمیل کارخانه بیواتانول نیاز توسعه اقتصادی باشت

به گزارش ایدرونیوز به نقل از ایرنا،کارخانه بیواتانول باشت نخستین طرح صنعتی بزرگ شهرک صنعتی خان احمد در شهرستان  ۲۲ هزار نفری باشت است که می تواند زمینه فعالیت واحدهای تولیدی دیگر در این شهرک را فراهم کند.

در شرایطی که بسیاری از جوانان شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد به امید یافتن کاری با حداقل درآمد آواره شهرستان ها و استان های مجاور هستند بهره برداری از این طرح با ظرفیت ایجاد یکهزار فرصت شغلی می تواند نسخه شفابخش درد ۶ بیکاری در این خطه باشد.

به گفته کارشناسان تولید سوخت اتانول (Ethanol fuel)  به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین به کاهش آلودگی هوا هم کمک می کند  به عبارت  دیگر بهره برداری از این طرح می تواند سهمی اثرگذار در کاهش آلایندگی های زیست محیطی و سلامت انسان و موجودات زنده نیز داشته باشد.

زیست‌اتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود و از مواد خام کشاورزی و فراورده‌هایی مانند نیشکر، سیب‌زمینی و ذرت بدست می آید.

عملیات اجرایی کارخانه بیواتانول باشت که مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شده هم اکنون کمتر از ۲۰ در صد پیشرفت فیزیکی دارد و نیازمند همت مسوولان برای  شتاب بخشی است.

۲ راهی سخت انتخاب شغل

یک جوان باشتی با اشاره به اینکه جوانان این شهرستان گذشته از مشاغل دولتی که دستیابی به آن بسیار سخت است ناچار به انتخاب فعالیت در ۲ حوزه گردشگری و کشاورزی هستند که هر دو بخش نیازمند سرمایه است از مسوولان می خواهد برای تکمیل کارخانه بیواتانول یا راه اندازی طرح های جدید در تنها شهرک صنعتی مستقر در باشت آستین همت بالا بزنند.

امیر علیزاده اضافه کرد:افراد جویای کار در صورت نداشتن سرمایه ناچار به مهاجرت به شهرستان های مجاور هستند که در بسیاری از موارد پس ازماه ها سرگردانی بدون یافتن شغل دست خالی برمی گردند.

یکی دیگر از جوانان ساکن باشت با اشاره به اینکه کارخانه بیواتانول باشت در صورت راه اندازی افزون بر ایجاد اشتغال نقش به سزایی در رونق تولید دارد معتقد است بهره برداری از این طرح خدمتی ماندگاری برای توسعه اقتصادی و بهبود معیشت شهروندان این شهرستان است.

مجتبی اسدی با بیان اینکه سال ها با وجود داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با صنعت در شهرستان های مجاور کارگری می کند تاکید کرد: جوانان باشتی از مسوولان دولت سیزدهم انتظار دارند تا به تکمیل کارخانه بیواتانول کمک کنند.

کارخانه بیواتانول راه برون رفت مشکل بیکاری

فرماندار باشت با تاکید به اینکه تعداد زیادی از شهروندان این شهرستان به امید یافتن شغل مناسب به شهرستان های مجاور مهاجرت می کنند گفت: تکمیل و بهره برداری از کارخانه بیواتانول مهمترین راه برون رفت از مشکل اشتغال در این شهرستان کوچک است.

سید مسعود حسینی اظهار داشت: این کارخانه که هم اکنون ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد در صورت بهره برداری ضمن ایجاد یکهزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم با فراهم کردن خرید محصولات کشاورزی مانند ذرت باعث پویایی کشاورزی باشت نیز می شود.

وی تصریح کرد: ۲۳هزار متر مربع سازه شامل ۱۷هزار مترمربع ساختمان اصلی،۲ هزار متر مربع ساختمان اداری، چهار هزار متر مربع ساختمان تاسیساتی و سیلو به ظرفیت ۳۰ هزار تن در این کارخانه احداث می شود.

حسینی ابراز داشت: تکمیل  کارخانه بیواتانول باشت زمینه تولید روزانه ۲۰۰ تن کنجاله تخمیری و ۲۰۰ هزار لیتر سوخت سبز در روز را فراهم می کند.

راهکارهای دولت برای سرعت بخشیدن به کارخانه بیواتانول

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و مسئول طرح آمایش وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه با قراردادن طرح تولید بیواتانول باشت در سند آمایش سرزمینی صنعت کهگیلویه و بویراحمد از تکمیل آن حمایت می کند.

احمد تشکینی با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام اشتغالزا اضافه کرد: این پروژه با مشارکت ایدرو در حال اجراست که سابقه اجرای چنین طرحی را در کشور دارد و با استفاده از تجارب اجرای طرح های مشابه و تزریق منابع مالی مورد نیاز ، عملیات اجرایی پروژه با سرعت بیشتری پیش می رود.

وی بیان کرد: با توجه به محرومیت منطقه و اولویت های پیش بینی شده در طرح آمایش و همچنین نقش اجرای این طرح در توسعه بخش کشاورزی ، مستندات مربوط به این طرح بررسی می شود تا از طریق طرح آمایش حمایت لازم صورت پذیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز درباره این طرح گفت: کارخانه بیواتانول باشت  با پیش بینی سرمایه گذاری ۱۲ هزارمیلیارد ریال در شهرک صنعتی خان احمد در حال احداث است.

سالار حسین پور بیان کرد: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز و راه اندازی آن، ضمن تولید سالیانه ۶۶ میلیون لیتر  بیواتانول و ۶۶ هزار تن کنجاله تخمیری تعداد زیادی فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.

وی عنوان کرد: ماده اصلی اولیه مورد نیاز این طرح ، ذرت دامی به میزان ۱۸۰ هزار تن در سال است.

شهرستان باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق سکونتگاهی انسان از دوره های کهن تاریخ تاکنون است.

گفته می شود نخستین مرکز اداری  وانتظامی استان کهگیلویه و بویر احمد دراین شهر تشکیل شده است به طوری که بررسی ها نشان می دهد بخشداری باشت در سال ۱۳۰۴ یعنی قبل از شهرستان های بزرگ استان نظیر بویراحمد، گچساران و کهگیلویه تشکیل شده است.

شهر ۱۰هزار نفری باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.