مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در همایش ملی کارآفرینان و مسئولیت اجتماعی تأکید کرد:

ضرورت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها/ حرکت به سوی سازمان‌های با فرهنگ هیبریدی

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در همایش ملی کارآفرینان و مسئولیت اجتماعی بر ضرورت مسئولیت اجتماعی شرکتها و حرکت به سوی سازمان‌های با فرهنگ هیبریدی تاکید کرد.

به گزارش ایدرونیوز ، در این همایش ابوالفضل کیانی بختیاری ، با موضوع کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی به سخنرانی پرداخت.

وی با تاکید بر ضرورت مسئولیت اجتماعی شرکتی تصریح کرد: از منظر اجتماعی شرکت‌ها، نهادهای اجتماعی و افراد، هر یک به میزانی از منابع عمومی برای تحقق سودآوری استفاده می‌کنند و از سوی دیگرعمل برخی شرکت‌ها تبعات زیست‌محیطی دارد. اما از منظر شرکتی، بهبود تصویر شرکت در افکار عمومی، ارتقای برند، استفاده از برخی معافیت‌های قانونی، کاهش برخی ریسک‌ها از جمله ریسک منابع انسانی، افزایش وفاداری مشتریان، افزایش جذابیت شرکت برای سرمایه‌گذاران حائز اهمیت است.

وی به گذار از شرکت های سهامی و حقوقی به شهروند شرکتی خوب پرداخت و گفت: ماهیت شرکت‌ها در سرتاسر دنیا در حال تغییر است. شرکت‌ها دیگر فقط یک ماهیت حقوقی ندارند که هدف اول آن سودآوری و پاسخگویی به سهامداران باشد. شرکت‌ها به شهروندانی تبدیل شده‌اند که در قبال جامعه مسئول هستند و باید به شهروند شرکتی خوب تبدیل شوند.

وی ویژگی‌های شهروند شرکتی خوب را در برنامه‌ریزی در جهت حداقل‌سازی تأثیرات منفی کسب‌ و کار بر محیط و اجتماع و کارکنان، استفاده از منابع شرکت برای منافع اجتماعی، ایجاد زنجیره‌های خلق ارزش پایدار، نوآوری اجتماعی، تعهد به طیف گسترده‌ای از ذی‌نفعان و سنجش میزان تعهد به شهروندی خوب و اصلاح در صورت نیاز بر شمرد.

کیانی حرکت به سوی سازمان با فرهنگ هیبریدی را یک ضرورت خواند و گفت: سازمان های هیبریدی گونه ای از سازمان های دوسوتوان هستند که از یک طرف دارای بال ماموریت فرهنگی- اجتماعی و زیست محیطی هستند و از طرف دیگر دارای بال کسب و کار و درآمدزا هستند.

وی همچنین با تعریف فرهنگ هیبریدی تصریح کرد: رویکرد جدیدی اجتماعی پدید آمده است که مزیت رقابتی را تنها بر اساس کیفیت نمی دانند، بلکه مزیت رقابتی آنها توانایی تغییرات فرهنگی- اجتماعی و زیست محیطی است. مدل های کسب و کار این سازمان ها مرز میان سازمان ها انتفاعی و غیرانتفاعی را برداشته است بگونه ای که سازمان های هیبریدی می توانند در هر دو دسته انتفاعی یا غیر انتفاعی قرار بگیرند.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی اصول فکری فرهنگ هیبریدی را مبتنی بر خلق ارزش برای زندگی سالم، عدالت محیطی و اجتماعی، پایداری محیط زیست، محصولات و خدمات با کیفیت برتر دانست و به ویژگی های مدیران و سیاست گذاران هیبریدی پرداخت.

وی این افراد را معماران فرهنگی و شیوه های زندگی سالم و پایدار و کارآفرینان آگاه به مسائل زیست محیطی و مدیران توسعه دهنده مفاهیم جدید کسب و کار دانست.

کیانی بختیاری با بیان عوامل کلیدی متمایز کننده سازمان های هیبریدی از سازمان های سنتی افزود در این نوع سازمان ها، اصالت با جامعه و محیط زیست است و کسب وکار در درجه ثانویه است. به عبارتی می توان گفت این نوع سازمان علاقه مند به سودآوری در راستای حل مسائل و دغدغه های محیط زیست و جامعه است. رابطه با تامین کنندگان، کارکنان و مشتریان مبتنی بر منافع دوجانبه و نتایج پایداری است. و هدف اصلی این نوع سازمان ها، رفع دغدغه های اساسی بشریت است و در این راستا از تعامل، همکاری، تشکیل اکوسیستم و … دریغ نخواهند کرد.

کیانی به بیان اصول پیاده سازی سازمان های هیبریدی از طریق تغییر اجتماعی و زیست محیطی به عنوان هدف سازمانی، افق های بلند مدت برای توسعه پایدار و رهبری مثبت و علاقمند پرداخت. وی رهبران سازمان هیبریدی دارای ارزش های فرهنگی- اجتماعی و زیست محیطی قوی توصیف کرد که ماموریت سازمانی آنها را به پیش می برد و ارزشها را از طریق فعالیت های روزانه و رویکردهای مدیریتی اعمال می کند. سبک این رهبران، رهبری مثبت از طریق اخلاقیات، مدیریت مشارکتی و تمرکز بر هدایت سازمان برای موفقیت های استثنایی است.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن برشمردن نمونه هایی از مسئولیت اجتماعی در شرکت های جهانی، به نتایج ایجاد سازمان هیبریدی پرداخت و گفت: ۹۲ درصد از مصرف کنندگان تصویر مثبتی از ساختارهای هیبریدی دارند زیرا از مسائل فرهنگی- اجتماعی و تلاش های محیط زیست پشتیبانی می کنند. ۸۷ درصد مشتریان، محصول شرکت های با فرهنگ هیبریدی را خریداری می کنند، به این دلیل که به دغدغه آنها توجه می کند. ۶۶ درصد از مصرف کنندگان حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای حمایت از شرکت های هیبریدی هستند که به مسئولیت اجتماعی شرکتی متعهد هستند. وی از افزایش اعتماد ۳.۲ برابری برای شرکت های هیبریدی بخاطر این نکته که اغلب امتیازش در مسئولیت اجتماعی شرکتی از “متوسط” به “عالی” رسیده است خبر داد.

کیانی بختیاری در ادامه با پرداختن به مسئولیت اجتماعی در دوران پاندومی کرونا چند واقعیت درباره تأثیر کرونا بر کسب ‌وکارها و اجتماع را بر شمرد: کرونا باعث ضرردهی بسیاری از کسب‌وکارها با هر اندازه و سابقه‌ای شده است. موج بیکاری بی‌سابقه‌ای را در جهان ایجاد کرده که پس از کرونا نیز ادامه خواهد یافت. کرونا باعث کاهش روحیه اجتماعی و افزایش افسردگی اجتماعی در سرتاسر جهان شده است.

وی واکنش شرکت‌ها به پاندمی کرونا از منظر مسئولیت اجتماعی را تشریح و تصریح کرد: برخی شرکت‌ها با نوآوری در مسئولیت اجتماعی به پاندمی واکنش نشان داده‌اند. برخی نوآوری‌های مسئولیت اجتماعی در دوران پاندمی را آموزش‌های عمومی برای کارکنان و سایر اعضای جامعه برای مهارت‌افزایی کار در دوران پاندمی و پس از پاندمی، نظیر مهارت دورکاری یا تنوع شغلی، کمک به جامعه پزشکی با تأمین مالی تحقیقات کرونا، حفظ کارکنان در دوران رکود و حتی گسترش خدمات درمانی شرکتی برای کارکنان و کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه برای پشت سر گذاشتن تبعات بحران کرونا انچام شده است. کیانی نکته طلایی را تعهد به مسئولیت اجتماعی در دوران کرونا می تواند یک مزیت رقابتی برای شرکت ها در دوران پساکرونا دانست.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی از انتشار فصل نامه مسئولیت اجتماعی توسط این سازمان و برگزاری دوره MBA با گرایش مسئولیت اجتماعی سازمانی و آمادگی سازمان مدیریت صنعتی برای برگزاری دوره های DBA و Post DBA در حوزه مسئولیت اجتماعی با همکاری دانشگاه های معتبر بین المللی خبر داد.

وی در پایان آینده مسئولیت اجتماعی شرکتی را در اجبار شرکت‌ها به گزارشگری مسئولیت اجتماعی، تبدیل شدن مسئولیت اجتماعی شرکتی به الزام برای شرکت‌ها و تدوین استانداردهای قانونی مسئولیت اجتماعی شرکتی، اقبال بیشتر مصرف‌کنندگان به شرکت‌های متعهد به مسئولیت اجتماعی و تبدیل شدن مسئولیت اجتماعی به بخشی از مدل کسب‌وکار شرکت‌ها دانست.

همایش ملی کارآفرینان و مسئولیت اجتماعی با حضور جمعی از مسئولین و کارآفرینان در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.