پیگیری برگزاری میز پنجم داخلی‌سازی در دستور کار ایدرو قرار گرفت

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن اشاره به آمادگی قطعه‌سازان در برگزاری میز پنجم داخلی‌سازی از پیگیری برگزاری این مرحله از داخلی‌سازی از سوی سازمان ایدرو خبر داد.

پیگیری برگزاری میز پنجم داخلی‌سازی در دستور کار ایدرو قرار گرفت

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروکشور ضمن اشاره به آمادگی قطعه‌سازان در برگزاری میز پنجم داخلی‌سازی از پیگیریبرگزاری این مرحله از داخلی‌سازی از سوی سازمان ایدرو خبر داد.
مهدیمطلب‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: زمان برگزاری میز پنجم داخلی‌سازی،مهر ماه سال ۹۹ تعیین شده بود و خودروسازان و قطعه‌سازان نیز از آن زمان تاکنون،از آمادگی کافی برای برگزاری این میز برخوردار هستند اما متاسفانه این مرحله ازداخلی‌سازی در زمان مقرر برگزار نشد.
ویافزود: اکنون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، متولی امور صنعت خودرو است، لذادر جلسه‌ای با ریاست این سازمان، موضوع برگزاری میز پنجم مطرح شد که در ادامه،نامه‌ای مبنی بر برگزاری میز پنجم داخلی‌سازی در هفته پایانی فروردین ماه به وزارتصمت ارسال شد.
نایبرئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به عدمبرگزاری مجدد این میز در هفته پایانی فروردین ماه گفت: به نظر می‌رسد، شدت شیوعکرونا دلیل این امر باشد. اما در نهایت طی جلسه‌ای در سازمان گسترش طی روزهایاخیر، ریاست سازمان، دستور مجدد پیگیری موضوع را صادر نمودند.
مطلب‌زادههمچنین با اشاره به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی عمر دولت دوازدهم که شاید برگزاریمیز پنجم در اولویت‌های کاری آنها نباشد، در خصوص ارزیابی خود از سرنوشت نهضت ساختداخل تصریح کرد: انجمن قطعه‌سازان در راستای تداوم نهضت ساخت داخل اقدام به تدوینو ارائه یک بسته شامل ۱۰ مشوق نمود که ۴ مورد از این مشوق‌ها در ارتباط با خودروسازانو ۶ مشوق مرتبط با حاکمیت است. گروه صنعتی ایران خودرو، هر چهار مشوق را پذیرفته‌انداما هیچ تحرکی اعم از اجرا یا اصلاح از سوی حاکمیت در ارتباط با ۶ مشوق مورددرخواست قطعه‌سازان اتفاق نیفتاده است.
ویتاکید کرد: در صورت عدم ارائه مشوق‌ها، درصد تحقق نهضت ساخت داخل به دلیل بلوکهشدن سرمایه در گردش قطعه‌سازان نزد خودروسازان، کاهش می‌یابد و خودروسازان نیز بهدلیل فروش همراه با زیان و زیان‌های انباشته شامل بدهی به زنجیره تامین و بانک‌هاقادر به پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نیستند. در این شرایط شاهد روند کند داخلی سازیخواهیم بود که مغایر با دستورات اخیر مقام معظم رهبری مبتنی بر مانع زدایی از بخشتولید کشور است.
نایبرئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن اشاره بهمشکلات گمرکی، ممنوعیت واردات قطعات ساخت داخل و ارائه وام‌های کم بهره به صنعت بهعنوان موضوعات مورد بحث در بسته مشوق ساخت داخل در خصوص امتیازات و مشوق‌های افزود: یکی از مشوق‌های مورد درخواست قطعه‌سازاناز خودروسازان پراخت هزینه قطعات بر اساس قراردادهای منعقده در میزهای ساخت داخلبا مدت زمان یک ماهه و با قیمت تمام شده تولید برای سال اول بود که مورد موافقتقطعی ایران خودرو و موافقت تلویحی شرکت سایپا قرار گرفته است.
مطلب‌زادهدر خصوص میزان تحقق هدف اولیه نهضت مبنی بر کاهش قیمت تمام شده خودرو گفت: بر اساسمحاسبات بنده، قیمت تمام شده داخلی سازی قطعات با نرخ تقریبی یورو ۱۳ هزار تومانیخواهد بود، فلذا با توجه به نرخ ارز فعلی، ۵۰ درصد صرفه‌جویی و کاهش قیمت اتفاق می‌افتدو علاوه بر کاهش قیمت، عدم وابستگی و محدود شدن سایر کشورها در تحریم صنعت خودرو وقطعه کشور از نتایج داخلی سازی است.
ویدر خصوص تاثیر نهضت ساخت داخل بر کاهش واردات بیان کرد: در حال حاضر در مجموعهخودروسازان بزرگ کشور، حداکثر هزار و ۷۰۰ دلار واردات به ازای هر خودرو وجود داردو با توجه به کاهش ارزبری ۳۴۱ میلیون یورویی طی چهار میز داخلی سازی و تیراژ تولیدخودرو در کشور، میزان مناسبی از صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.
نایبرئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص تاثیر ایننهضت بر کاهش معوقات و سرعت تحویل خودرو به مشتریان گفت: واقعیت این است که داخلیسازی کالایی که تولید آن در داخل وجود ندارد و نیازمند واردات آن هستیم و از سویدیگر واردات نیز به دلیل تحریم‌ها، با محدودیت‌هایی مواجه است، موجب کاهش تولیدخودروی ناقص خواهد شد و از سوی دیگر هنوز قراردادهای منعقده در خصوص داخلی‌سازیبرخی از قطعات به عنوان مثال قراردادهای منعقده در تیر ماه سال ۹۹، همگی به تولیدانبوه نرسیده‌اند که در صورت تحقق صد در صدی قراردادها و تولید انبوه و همچنین ارائهتمامی مشوق‌ها، شاهد رشد و شکوفایی نهضت ساخت داخل خواهیم بود.
مطلب‌زادهدر پایان در خصوص تاثیر این نهضت بر میزان اشتغالزایی خاطرنشان کرد: شرکت‌های فعالدر نهضت ساخت داخل، عموما شرکت‌های جدیدالتاسیس نیستند بلکه سالیان درازی است کهبا خودروسازان همکاری دارند و اکنون در مرحله توسعه یا ایجاد خطوط جدید تولید قراردارند، بنابراین افزایش اشتغال حتمی خواهد بود.