- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

مهم‌ترین وعده‌های وزارت صنعت برای سال ۱۴۰۰

به گزارش ایدرونیوز به نقل از ایسنا، برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت ( صمت ) در سال جاری به هفت محور توسعه، تولید و تعمیق ساخت داخل با ۱۳ برنامه، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی با شش برنامه، توسعه معادن و صنایع معدنی با تاکید بر نقشه راه معدن با چهار برنامه، توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان با چهار برنامه، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری با پنج برنامه، بهبود فضای کسب و کار و مانع زدایی از فرایند تولید به سه برنامه و تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری با پنج برنامه تقسیم شده است.

بر این اساس بررسی اهداف کمی این وزارتخانه نشان می‌دهد که از میان کالاهای منتخب صنعتی، تولید اتوبوس، مینی بوس و کشنده در سال جاری ۳۷۸.۸ درصد افزایش خواهد داشت و به ۸۹۶۸ دستگاه می‌رسد و تولید انواع سواری و لاستیک خودرو نیز حدود ۲۲ و ۱۸.۶ درصد افزایش خواهد داشت.

همچنین برنامه ریزی شده که در سال جاری تولید محصولات پتروشیمی و دارو به ترتیب افزایش ۱۸.۶ درصدی و ۲۱.۷ درصدی را تجربه کنند و کاغذ، الیاف اکریلیک و نخ سیتم پنبه ای نیز در حدود ۳.۱، ۱.۱ و ۳.۸ درصد رشد داشته هزار بازرسی باشد.

در مورد سایر کالا یعنی فرش دستباف و لوازم خانگی نیز با توجه به فراهم نبودن آمار تولید سال گذشته امکان مقایسه فراهم نیست، اما مقرر شده تولید فرش دستباف به دو میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع و تولید انواع تلویزیون ، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی به ترتیب به یک میلیون و ۲۰۰ هزار، یک میلیون و ۹۰۰ هزار، یک میلیون و ۸۰ هزار و یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه برسد.

از جمله دیگر اهداف مهم این وزارتخانه در سال جاری داخلی سازی سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری در راستای رویکرد جایگزینی واردات، بازسازی و نوسازی ۵۰ بنگاه صنعتی، ۶۰ بنگاه معدنی و ۱۵۰۰ واحد صنفی، فعالسازی ۲۰۰۰ واحد راکد صنعتی و همچنین تکمیل ۲۵۰ طرح نیمه تمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حوزه صنایع پیشران است.

همچنین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه وزارت صمت موظف شده ۱۲ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری را جایگزین کند و ۱۰۰۰ دستگاه برای توسعه ناوگان ریلی بین شهری ایجاد و ۱۰۵ واگن مترو طراحی و تولید کند.

دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی نیز در سال جاری برنامه‌ریزی کرده که ۴۳ فروند شناور سازمان بنادر و دریانوردی را در داخل بسازد و ۳۰ فروند شناور استیجاری وزارت نفت را با شناورهای داخلی جایگزین کند.

در حوزه مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری وزارت صمت پیش بینی کرده که در سال جاری ۵۰۰ شرکت پخش سراسری منطقه‌ای و استانی ساماندهی و ۱۰۰ شرکت پخش به سامانه جامع تجارت متصل شود و تعداد ۳۰۰ کسب و کارهای مجازی توسعه داده شود. همچنین ذخایر راهبری کالاهای اساسی به چهار میلیون و ۸۸۵ هزار تن و خرید تضمینی گندم و دانه های روغنی به ترتیب به یک میلیون و ۵۰ و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

در حوزه قاچاق نیز برای انجام ۳۹۰ هزار بازرسی با تغییر رویکرد به سمت مراکز عمده توزیع از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هدف گذاری شده است.

در حوزه بهبود فضای کسب و کار و مانع زدایی نیز اصلاح ۱۵ فرایند در نظام مجوز دهی، واگذاری ۱۰ اختیار غیرحاکمیتی به تشکل‌های بخش خصوصی، تفویض اختیار ۱۰ مورد فعالیت‌ها و خدمات به سازمان‌های استانی، شناسایی چهار مورد از گلوگاه های اداری و مانع زدایی از پنج موضوع در بخش تولید و تجارت در حوزه های مختلف در سال جاری مورد نظر قرار می گیرد.

در بخش تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری برای جذب ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه های مردمی مثل عرضه سهام شرکت‌ها، انتشار انواع اوراق عرضه، انواع محصولات و غیره و همچنین هدایت ۱۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌های خرد مردم به سمت تولید از طریق تامین مالی جمعی هدف گذاری و پیش بینی شده جذب سرمایه گذاری و منابع مالی خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت به دو میلیارد دلار برسد.

در حوزه حمایت از صنایع پیشرفته حمایت ۱۳۰۰ میلیارد ریالی و صدور و تمدید انواع ضمانت نامه به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

در این میان ۲۵۰ طرح نیز در ۱۲ استان محروم و کمتر برخوردار از طریق فعال سازی واحدهای راکد، راه‌اندازی طرح‌های زیرساختی و تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام پیش بینی شده است.

در نهایت پایش و ارزشیابی این طرح‌ها در پایان سال ضروری به نظر می‌رسد.