- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

ضرورت همسویی تولید با روش‌های نوین جهانی و حرکت به سمت تحول دیجیتال

بیست و سومین همایش شرکت‌های برتر ایران امروز با حضور مسئولان و مدیران بخش دولتی و خصوصی و نمایندگان ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیمای برگزار شد؛ طبق گفته برگزارکنندگان این همایش رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران علاوه بر فروش این واحد‌های اقتصادی در سطح بازار، بر اساس ۳۲ شاخص دیگر مانند اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و جهش تولید انجام شده است که بر اساس اطلاعات سال مالی ۱۳۹۸ ارزیابی انجام و شرکت‌های برتر معرفی شدند.


از آنجایی که این رتبه‌بندی با ایجاد بانک اطلاعاتی و بر اساس آمار و اطلاعات شفاف و مفید از بنگاه‌های اقتصادی کشور انجام می‌شود می‌تواند درک دقیق تری از مقیاس ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور را در اختیار مدیران و برنامه ریزان و همچنین سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی قرار دهد.

از طرفی استمرار این همایش در این مدت به تهیه یک نقشه و الگو از چگونگی تغییرات در آرایش بنگاه‌های بزرگ کشور و صنایع و یا فعالیت‌های اقتصادی مختلف ارائه می‌دهد که در بحث جذب سرمایه، رفع موانع تولید و توسعه و طراحی و برنامه‎ریزی برای رشد و توسعه صنایع مختلف بسیار حائز اهمیت است.

اما نباید فراموش کرد در این رتبه بندی نیز مانند رتبه بندی‌های مشابه جهانی، برتری شرکت‌ها از جنبه‌های خاص نشان داده شده است (که در گزارشات به آن اشاره شده است) و ارزیابی و رتبه بندی بر اساس همه عوامل انجام نشده است.

طبق بررسی‌های انجام شده توسط سازمان مدیریت صنعتی ۱۰ شرکت پیشرو در رتبه‌بندی سال جاری در حوزه‌های پتروشیمی، نفت و انرژی، فولاد، مس و صنایع ترکیبی فعالیت داشتند.

همانطور که اشاره شد رتبه بندی برای شاخص‌هایی مانند میزان فروش، صعود رتبه نسبت به سال گذشته، رشد فروش، ارزش افزوده، میزان دارایی، اشتغال زایی، سودآوری، بازده فروش و صادرات انجام شده است که تمامی این آمار‌ها می‌تواند در ایجاد یک تصور کلی از اقتصاد و نیز بررسی و برنامه‌ریزی بهتر برای بهبود وضعیت تولید در کشور کمک کننده باشد.

ابوالفضل کیانی، در این همایش که امروز در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما و با حضور مسئولان و مدیران دولتی و همچنین نمایندگان ۵۰۰ شرکت برتر ایران برگزار شد ضمن تشکر از تلاش گردانندگان چرخ تولید در شرایطی که فضای کسب‌وکار با پیچیدگی همراه بود گفت: ما امروز افتخار می‌کنیم که علی‌رغم همه تحریم‌های سخت و ناعادلانه و همچنین شیوع پاندمی کرونا، فعالان حوزه تولید کشور با تفکر جهادی و سیستمی در کنار همت و تلاشی که داشتند توانستند امروز به عنوان بنگاه‌های برتر، گام‌های خوبی را در عرصه تولید بردارند.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره شعار «جهش تولید» به عنوان نام سال، به تشریح ۲ راهکار در خصوص دستیابی به این هدف در شرایط خاص حاکم بر حوزه اقتصاد کشور پرداخت و گفت: راهبرد هم‌پایه سازی صنعتی (catching up)، این راهبرد برای صنایع با اصالت که دارای قدمت طولانی هستند می‌تواند اجرا شود تا علاوه بر جبران عقب‌ماندگی، موجبات پیشی‌گرفتن را نیز ایجاد کردند.
وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به جهش (در حوزه تولید) نیاز به داشتن همه تکنولوژی‌های گذشته نیست، تصریح کرد: با اکتساب تکنولوژی‌های نوپدید هم جهش می‌تواند حاصل شود و این برای صنایعی که چرخه عمر کوتاه، ولی دارای ارزش افزوده فناوری (اثرپذیری بالا از فناوری) هستند، می‌تواند اتفاق بیفتد.

طبق گفته‌های کیانی، حوزه‌های نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی، نانوبای‌انفورماتیک و نیومتریال امکان جهش را داریم همچنین در حوزه هم ‌آمیزی ‌های فن ‌آورانه، استفاده از سایبر فیزیک و هوش مصنوعی بستر جهش وجود دارد.

وی در ادامه به الزامات مشترک جهش تولید در کشور‌های توسعه یافته اشاره کرد و افزود: فرهنگ صنعتی به عنوان زیربنای تولید باید مورد توجه قرار گیرد و بدون پذیرش و روامداری، جهش در تولید امکان پذیر نیست.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی، تغییر و اصلاح ساختارها، سیاست‌ها، قوانین و مقررات را از دیگر الزامات جهش تولید دانست؛ وی تولید دانش‌بنیان، ارتباط صنعت و دانشگاه و جامعه و بهبود فضای کسب و کار را از دیگر الزامات جهش تولید در کشور‌های توسعه یافته دانست.

کیانی راهبرد‌هایی مانند پیوند تفکر و اقدام، مردمی کردن تولید، فرهنگ کمال‌گرایی صنعتی و تقویتِ باور به محصولات بومی را در کنار الزامات ذکر شده، برای کشور‌های در حال توسعه ضروری خواند و گفت: جهش به کمک پیاده‌سازی مولفه‌های تحول دیجیتال و انقلاب چهارم صنعتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است شرکت‌ها بزرگ به سمت تحول دیجیتال حرکت کنند به این معنی که تحول در استراتژی‌ها باید انجام شود.

وی با استناد به آمار جهانی و کاهش درآمد شرکت‌های نفتی، به کوچک شدن بازار مصرف سوخت‌های فسیلی و جایگزینی انرژی‌های جدید اشاره کرد و در ادامه بر افزایش نیاز خدمات مالی به عنوان یکی از بازار‌های مدرن کسب و کار تایید کرد.

کیانی پایان دادن به عمر یک محصول و خدمت را یکی از عوامل موفقیت کسب‌وکار‌های بزرگ جهانی اعلام کرد و افزود: استفاده از پاندمی کرونا به عنوان یک فرصت، استفاده از فناوری‌های نوظهور، استقبال از تکنولوژی‌های بنیان‌فکن، استفاده از نوآوری‌های خدمت‌افزا، ادغام و اکتساب شرکت‌ها و همکاری در عین رقابت از دیگر عوامل موفقیت و ادامه فعالیت شرکت‌های بزرگ جهانی است و باید بپذیریم که اگر شرکتی بخواهد همان روش‌های سنتی فعالیت کنند به زودی از چرخه تولید خارج خواهند شد.

طبق گفته‌های مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه عدم تطابق با روش‌های نوین و تحولات دیجیتالی حدود ۴۰ درصد از کسب‌وکار‌های فعلی در دنیا از بین خواهد رفت، یکی از نیاز‌های صنعت کشور را دسترسی به دیتا و داده‌های بزرگ اعلام کرد.

کیانی در ادامه با برشمردن شاخص‌های درنظر گرفته شده در ارزیابی و انتخاب شرکت‌های برتر داخلی، سهم شرکت‌های بزرگ در اقتصاد کشور را بسیار مهم و موثر خواند و گفت: ۸۹ درصد از کل فروش ۵۰۰ شرکت برتر، متعلق به ۱۰۰ شرکت اول برتر کشور است و در مورد اشتغالزایی نیز سهم ۱۰۰ شرکت برتر اول کشور بیش از ۷۴ درصد کل ۵۰۰ شرکت برتر است.

بر اساس توضیحات داده شده توسط مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی، ایران شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با فروش هفت هزار و ۲۸۶ میلیون دلار رتبه نخست ۵۰۰ شرکت برتر کشور را دارد؛ و علی رغم تلاش و اقداماتی که در حوزه تولید انجام شده است میزان فروش اولین شرکت ترکیه بیش از ۲ برابر فروش اولین شرکت ایرانی است و فروش اولین شرکت هندی نزدیک به ۱۲ برابر فروش اولین شرکت ایرانی است.

آنچه که مشخص است مانایی در جهش تولید باید در دو سطح کلان و بنگاه‌ها اتفاق بیفتد و این اتفاق در سطح کلان نیازمند تصمیم‌گیری در سطح حاکمیت است و در سطح خرد بیشتر با نقش‌آفرینی بنگاه‌های اقتصادی روبرو هستیم تا ضمن همسویی با شرایط جدید، تنوع و افزایش تولیدات اتفاق بیفتد.