مدیر عامل شرکت مجتمع صنعتی اسفراین ‌در گفتگو با ایدرو نیوز

گستره صادرات فولاد اسفراین را بعد از برجام توسعه دادیم

مدیر عامل مجتمع صنعتی اسفراین با اشاره به اینکه از فضای برجام برای توسعه دایره صادرات محصولات این مجتمع استفاده کردیم و با برنامه های توسعه ای قصد داریم جایگاه فولاد اسفراین را در اروپا و سایر اهداف صادراتی احیا کنیم گفت در حال حاضر فاز چهارم مجتمع با عنوان طرح تکمیلی در مرحله اجرا بوده و بخش هایی از آن در حال راه اندازی می باشد.

به گزارش ایدرو نیوز مهندس خاکسار مدیر عامل مجتمع صنعتی اسفراین در گفتگو با ایدرو نیوز گفت مجتمع صنعتی اسفراین ازشرکت های تابعه سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران با هدف تأمین نیاز صنایع کشور از قبیل صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فولادسازی، ماشین سازی ، حمل ونقل وریلی ،کشتی سازی ، سیمان و … به مقاطع وقطعات فولاد آلیاژی در سال ۱۳۶۹ عملیات اجرایی آن آغاز و اولین فاز آن تحت عنوان فاز آهنگری شعاعی از سال ۷۵ به بهره برداری رسید. فاز دوم و سوم مجتمع شامل دو بخش ذوب و ریخته گری و پرس سنگین در سال ۸۳ به بهره برداری رسید. فاز چهارم مجتمع با عنوان طرح تکمیلی در حال حاضر در مرحله اجرا بوده و بخش هایی از آن در حال راه اندازی می باشد.

مهندس خاکسار مدیر عامل مجتمع صنعتی اسفراین

مهندس خاکسار مدیر عامل مجتمع صنعتی اسفراین

مهندس خاکسار افزود تولیدات مجتمع صنعتی اسفراین نیازمند تامین انواع مواد اولیه از قبیل قراضه وآهن اسفنجی ،انواع فرو آلیاژها ،انواع مواد نسوز و… میباشد لذا تامین نقدینگی به موقع یکی از ضروریات تولید مستمر شرکت است وسرمایه در گردش یکی از دغدغه های اصلی میباشد که تامین آن از طریق تسهیلات بانکی یا از طریق وصول مطالبات بایستی انجام پذیرد متاسفانه بدلیل رکود شدید ومشکلات جدی مالی در همه شرکت ها علی رغم مطالبات قابل توجه امکان وصول وجود ندارد ازطرف دیگر با توجه به اینکه مجتمع در راستای اجرای اصل ۴۴ درشرف واگذاری به بخش خصوصی میباشد امکان اخذ مجوز از سازمان خصوصی سازی برای اخذ تسهیلات به سختی صورت میگیرد ضمن اینکه تسهیلات با نرخ ۱۸درصد درشرایط کنونی بازار که سایه رکود شدید را به همراه دارد منطقی نیست.
وی افزود کامل نبودن زنجیره تولید به لحاظ تجهیزاتی ونیاز به دانش فنی جهت تولید بعضی از گرید های فولادی ،محدودبودن بازار صادرات تنها به کشور ترکیه در سالهای تحریم و بالا بودن هزینه نقل وانتقال ارز در آن سالها و عدم امکان سرمایه گذاری ومشارکت های توسعه ای بدلیل بلا تکلیف بودن شرکت در خصوص واگذاری به بخش خصوصی از دلایل نرسیدن مجتمع صنعتی اسفراین به ظرفیت اسمی تولید است.
مهندس خاکسار خاطر نشان کرد با توجه به اینکه بیشترین محصولات شرکت با ابعاد بالا بوده و سنگین وزن می باشند و در داخل کشور مصرف در اقطار و ابعاد بالا وجود ندارد لذا بایستی صادرات را توسعه دهیم که این کار در سالهای قبل از تحریم و رکود در اروپا کم و بیش انجام می شد به همین واسطه فولاد اسفراین در اروپا شناخته شده است اکنون که برجام فرصت حضور مجدد را فراهم کرده است و به تدریج مسائل جابجایی ارز در حال حل شدن می باشد بایستی با شدت بیشتر صادرات را فعال نماییم.
وی با بیان اینکه حضور در عرصه صادرات برای فولادهای پرآلیاژ و ابزاری نیازمند ارتقاء در دانش فنی می باشد که این کار از طریق ایجاد ارتباط همکاری شرکت های اروپایی در حال پیگیری می باشد اظهار داشت تلاش برای کاهش قیمت تمام شده ، بهبود کیفیت محصولات (اگرچه هم اکنون هم به لحاظ کیفیت در وضع مطلوبی قرار داریم) ،راه اندازی طرح تکمیلی شامل ذوب قطره ای مجدد ( ESR) ، ماشین کاری، تابگیری و پوسته کنی ،کوره های عملیات حرارتی و نهایتاً ریخته گری پیوسته ( CCM) که در شرف تست گرم و بخشی از آنها در حال نصب می باشند و تسریع در تعیین تکلیف موضوع واگذاری شرکت از مواردی هستند که می توانند مجتمع صنعتی اسفراین را به ظرفیت مورد انتظار برسانند.
مدیر عامل مجتمع صنعتی اسفراین ضمن اشاره به پتانسیل این مجتمع در خصوص تأمین مقاطع و قطعات مورد نیاز صنایع مختلف اعم از نفت و گاز، نیروگاهی، فولاد و آهن، صنایع دریایی و کشتی سازی، ریلی و … در مورد دورنمای شرکت گفت
مجتمع صنعتی اسفراین طی چند فاز طراحی، نصب و راه اندازی درطول دو دهه به شرایط فعلی رسیده و با توجه به حجم سرمایه گذاری بسیار بالا امکان انجام یکباره کل پروژه میسر نبوده است( اگرچه هنوز هم زنجیره تولید مجتمع تکمیل نشده است). کامل نبودن زنجیره تجهیزاتی این مجتمع همیشه فرایند تولید را دچار لختی کرده است. با توجه به اینکه تولیددر مجتمع بر اساس سفارش انجام می شود ، تنوع مشتریان و محصولات چه به لحاظ ابعادی و چه به لحاظ جنس باعث تنوع در روشهای تولید می شود واین موضوع کار را بسیار سخت کرده است درنتیجه ضرورت وجود امکانات، تجهیزات و تکنولوژی تکمیلی اجتناب ناپذیر است.
مهندس خاکسار با اشاره به اینکه مجتمع صنعتی اسفراین بزرگترین کوره ذوب فولاد آلیاژی درکشور را دارد که تکنولوژی موجود همراه با تجربه ارزشمند کارکنان منجر به تولید کیفی ترین فولاد آلیاژی درکشور شده است افزود شمش هایی با وزن ۲ تا ۸۰ تن دراین مجتمع تولید میشود وانشا.. در سال ۱۳۹۶ تولید شمش ۱۰۷ تن رادر برنامه خواهیم داشت . درزمینه ریخته گری تولید قطعات تا وزن ۱۰۰ تن انجام شده وبدنبال ریخته گری قطعات سنگین وفوق سنگین هستیم .
این مجتمع بزرگترین پرس منطقه را دارد که انواع قطعات را در اشکال متقارن و نامتقارن از قبیل انواع میلگردها تا قطر ۲۰۰۰ میلیمتر، انواع اسلب ها با عرض ۲۳۰۰ میلیمتر، انواع لوله های جدار ضخیم تا ضخامت ۲۵۰۰ میلیمتر و انواع قطعات مخروطی و حتی با تلفیقی از اشکال مختلف و انواع رینگها با قطر ۴۵۰۰ میلیمتر و حتی میل لنگ های سنگین را می توانند به صورت آهنگری شده تولید نماید. این مجموعه شامل ۵ دستگاه آهنگری شعاعی می باشد که خروجی آنها انواع مقاطع متقارن فولادی به صورت گرد، چهارگوش، هشت گوش، مخروط یا تلفیقی از آنها ازسایز۳۰تا حدود ۴۰۰ میلیمتر با ابعاد مورد نظر مشتری می باشد که خروجی محصولات این ماشین آلات به مراتب کیفی تر از محصولاتی است که با روش نورد تولید خواهند شد. بزرگترین CCM منطقه در رنج بسیار وسیع از سایز ۱۲۰ تا ۶۳۰ میلیمتر در تابستان سال ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید که ضمن افزایش قابل توجه ظرفیت تولید شرکت می تواند باعث کاهش قیمت تمام شده محصولات مجتمع شود.
بزرگترین Esr یا ذوب قطره ای مجدد تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسیداگرچه مجتمع صنعتی اسفراین کیفی ترین فولاد کشور راتولید می نماید با راه اندازی Esr کیفیت محصولات آن مضاعف خواهد شد . راه اندازی بخش عملیات حرارتی با مخازن کوئینچ استاندارد ضمن چابک کردن خط تولید ،کوتاه کردن زمان تحویل محصول به مشتری ، کیفیت محصول را متناسب با خواسته های مشتریان بهبود می دهد.
طبیعی است با این امکانات و به خصوص راه اندازی طرح تکمیلی در سال جاری و سال ۹۶ که زنجیره تجهیزاتی شرکت را کاملتر می نماید و با انجام یکسری از اقدامات از قبیل بهبود روشهای تولید با هدف کاهش قیمت تمام شده، ارتقاء دانش فنی، جوینت شدن شرکت صاحب برند خارجی که در حال پیگیری می باشد، آینده بسیار خوبی را برای مجتمع صنعتی اسفراین متصور هستیم.