- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

به آب‌اندازی اولین نمونه ایرانی شناور اسکیف در ایزوایکو

به گزارش ایدرونیوز به نقل از موج ، حمید رضائیان اصل مدیرعامل ایزوایکو در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به رونق صنایع مرتبط با شیلات در کشورمان ساخت و طراحی شناورهایی نظیر شناورهای پشتیبان صیادی، شناورهای ماهی گیری، شناورهای اسکیف (شناورهای جمع کننده‌ی تور ماهیگیری) و … از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اظهار کرد: امروز با تکیه‌بر توان مهندسی و تجهیزات منحصربه‌فرد تمامی مراحل مربوط به طراحی و ساخت انواع این شناورها در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران انجام می‌گیرد؛ ساخت این شناورها در داخلف از خروج میزان زیادی ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

رضائیان اصل عنوان کرد: با توجه به ساخت یک فروند شناور اسکیف در گروه طراحی ساخت و تعمیرات شناورهای کوچک و به‌آب‌اندازی موفق آن در پانزدهم دی‌ماه سال جاری طی مصاحبه‌ای با مهندس «روح‌الله ابو عسکری»، مدیر اجرایی گروه طراحی ساخت و تعمیرات شناورهای کوچک، روند طراحی و ساخت این شناور را جویا شدیم.

وی ادامه داد: پیش ‌از این متقاضیان داخلی سفارش ساخت این کلاس از شناورها را به کشورهایی همچون اسپانیا می‌دادند اما ایزوایکو با تکیه و اعتماد به نیروهای متخصص داخلی موفق شد برای نخستین بار ساخت این شناور را در کشور محقق سازد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این شناور با فرم هیدرودینامیکی پیچیده خود قادر است تورهای صیادی را به‌وسیله دو وینچ که بر روی عرشه مستقر است جمع‌آوری کند، اظهار کرد: این شناور دارای ابعادی به طول ۱۲ متر، عرض ۵ متر و ۶۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۴ متر و وزنی بالغ‌بر ۳۰ تن است.

وی با بیان اینکه این شناور دارای طراحی منحصربه‌فرد است؛ و جای خرسندیست که در شرایط تحریم نمونه‌ی داخلی این نوع شناور در ایزوایکو طراحی و ساخته شد، خاطرنشان کرد: در ابتدا نقشه‌های ابتدایی نمونه‌های موجود بررسی و سپس نحوه عملکرد این نوع شناور از طریق برداشت‌های میدانی برآورد شد؛ پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم با پشتکار و تکیه‌بر توان مهندسی داخلی نقشه‌ی ساخت شناور اسکیف تهیه و مراحل ساخت آن آغاز شد.

رضائیان اصل بیان کرد: تجهیزاتی که به دلیل تحریم در دسترس نبود، با مهندسی معکوس و همچنین همکاری کارگاه‌های ساخت و تراشکاری در سایزهای مطلوب و باکیفیتی قابل‌قبول در مجموعه‌ی ایزوایکو ساخته شد.

وی در پایان گفت: ساخت این شناور با هزینه‌ای معادل یک‌چهارم هزینه‌ی ساخت در خارج از کشور به اتمام رسید که علاوه بر به صرفه بودن از خروج میزان زیادی ارز از کشور جلوگیری کرد.