جلسه استاندار با مدیرعامل بانک سپه؛

تامین منابع مالی کارخانه تولید بنزین گیاهی در باشت

منابع مالی ساخت پالایشگاه سوخت سبز “بیواتانول” شهرستان باشت بعد از ۲ سال تامین شد.

به گزارش ایدرونیوز ، استاندار این استان گفت: این کارخانه به عنوان یکی از طرح های مهم در دست اجرای کشور برای تولید بنزین گیاهی با ۱۴ درصد پیشرفت به دلیل مشکلات مالی راکد بود.

حسین کلانتری افزود: عملیات اجرایی طرح بیواتانول سوختی باشت دومین طرح پالایشگاه سوخت سبز بعد از پالایشگاه سوخت سبز کرمانشاه زیر مجموعه سازمان ایدرو وابسته به وزارت صنعت و معدن در سال ۱۳۹۸ با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان ایدرو آغاز شد.

وی ادامه داد: کارخانه بیواتانول شهرستان باشت در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در دست ساخت است.

آقای کلانتری در جلسه با هیات مدیره بانک سپه کشور با بیان اینکه مقرر شد این بانک با مشارکت دیگر بانکهای کشور منابع مالی این طرح را تامین کند گفت: مشارک بانک سپه به عنوان نقطه عطفی در تامین مالی طرح های بزرگ صنعتی استان است.

رئیس هیأت مدیره بانک سپه هم در این دیدار از پیگیری های مستمر استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای اجرای این طرح قدردانی کرد و گفت: استان های کمتر برخوردار از جمله کهگیلویه و بویراحمد در اولویت سرمایه گذاری این بانک قرار دارند.

محمدکاظم چقازردی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت های مهمی در حوزه های آب، کشاورزی، گردشگری و انرژی است افزود: بانک سپه از بخش تولید، اشتغال و سرمایه گذاری در استان حمایت می کند.

چقارزردی بیان کرد: برای ایجاد رونق تولید و کسب و کار با توجه به درخواست‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات خوبی به استان از سوی بانک سپه ارائه می شود.

حجم سرمایه گذاری این طرح ۸ هزار میلیارد ریال است که سالانه توان تولید ۶۶ میلیون لیتر بیواتانول سوختی و ۶۶ هزار تن کنجاله تخمیری خوراک دام را خواهد داشت که در زمان بهره برداری بیش از ۲۰۰ نفر در این واحد صنعتی مشغول به کار می شوند.

این طرح علاوه بر اینکه یک تحول بزرگ صنعتی در شهرستان باشت را به همراه خواهد داشت در بخش کشاورزی نیز تحول عظیمی ایجاد خواهد کرد که ابعاد آن فراتر از نگاه صنعتی طرح است.

گفتنی است در زمان بهره برداری از این واحد سالانه ۱۸۵ هزار تن ذرت دانه ای به عنوان خوراک و مواد اولیه مورد نیاز است.
به عبارتی برای تامین خوراک این واحد بزرگ صنعتی سالانه حدود ۲۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی باشت و گچساران و شهرستان های همجوار باید به زیر کشت ذرت رفته تا بتوان نسبت به تامین خوراک این واحد اقدام شود همین امر باعث توسعه کشاورزی و اشتغالزایی در منطقه می شود.

محصولات تولیدی این کارخانه ضمن مصرف داخل ، امکان صادرات را نیز دارند که به محض بهره برداری طرح در یک دوره ۳۰ ماهه تحول مهمی نیز در صادرات استان ایجاد می شود.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما