با همکاری سازمان مدیریت صنعتی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی محقق شد:

طراحی و پیاده‌ سازی رتبه کسب و کارهای اینترنتی

سازمان مدیریت صنعتی با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، رتبه بندی کسب و کار‌های اینترنتی را طراحی و پیاده‌سازی کرده است.

ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اعلام این خبر افزود: این پروژه مشترک با هدف ایجاد یک سیستم خودکنترلی برای بهبود مستمرعملکرد کسب وکار‌ها و افزایش رضایتمندی مشتریان بر مبنای معیار‌های شفاف و قابل سنجش برای کمک به مصرف کننده در انتخاب صحیح، طراحی و پیاده‌سازی شده است.

کیانی بختیاری خاطر نشان کرد: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پروژه رتبه بندی، از توان تخصصی و اجرایی سازمان مدیریت صنعتی به عنوان مرجع تخصصی مشاوره، آموزش و تحقیق با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه رتبه بندی بنگاه‌های اقتصادی بهره گرفته است.

وی افزود: از پروژه‌های موفق سازمان مدیریت صنعتی در زمینه رتبه بندی می‌توان به “رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران موسوم به imi100” با بیست و سه سال سابقه انجام، “جایزه ملی تعالی سازمانی”، “جایزه ملی مدیریت انرژی”، “رتبه بندی شرکت‌های EPC “رتبه بندی شرکت‌های طراحی و مونتاژ آسانسور” و … اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص فرایند این رتبه بندی گفت: نکته بسیار مهم این است که، رتبه‌بندی کاملاً اختیاری بوده و صرفاً کسب وکار‌هایی که علاقه‌مند به انجام ارزیابی‌های تخصصی در مورد آن‌ها توسط یک مرجع معتبر و قابل استناد و انتشار نتایج آن در قالب ستاره‌های “اینماد” خود هستند، در این فرآیند ورود می‌کنند.

وی تاکید کرد: طبیعی است، انجام ارزیابی‌های تخصصی مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور تجمیع و پردازش اطلاعات، دریافت اسناد و مدارک ارائه شده، بررسی‌های کارشناسی و تخصصی و … است که هزینه آن بسته به عمق ارزیابی (پیشرفت- توسعه- تعالی) به صورت یک مقدار ثابت و پیش از انجام ارزیابی، توسط مرجع ارزیابی کننده دریافت می‌شود و طرح مباحثی مبنی بر اینکه نتیجه ارزیابی تابع میزان هزینه پرداختی است، کاملاً بی‌اساس بوده و اتفاقاً این مباحث، اهمیت انجام رتبه بندی تحت نظارت یک مرجع حاکمیتی و رعایت اصل عدم تعارض منافع به منظور حفظ اعتبار نتیجه نهایی و کمک به اعتمادپذیری عموم مردم به آن را بیش از پیش نمایان می ‌کند.

کیانی بختیاری تصریح نمود: عامل اعتماد یکی از مهم‌ترین چالش‌های فضای مجازی و خرید اینترنتی است و به همین دلیل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) به عنوان مجوز کسب وکار‌های اینترنتی به استناد قانون تجارت الکترونیکی از اواخر دهه ۸۰ در دستور کار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار گرفت که اکنون نیز با همکاری سازمان مدیریت صنعتی ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص اهداف این پروژه ملی گفت: هدف اصلی پروژه رتبه بندی، حمایت از کسب وکار از طریق افزایش رقابت پذیری، کمک به تصمیم‌گیری بهتر مصرف کنندگان و توسعه و ترویع تجارت الکترونیکی است که البته به دلیل دسترسی متقاضیان به اطلاعات عملکردی کسب وکارها، موجب افزایش شفافیت و رفع انحصار خواهد شد.

بررسی کسب وکار‌های متقاضی رتبه بندی نیز به خوبی مؤید این مطلب است؛ چرا که عمده متقاضیان، کسب و کار‌های نوپا و کوچک هستند که با هدف جذب بهتر مخاطب و افزایش سهم بازار خود از طریق اعتماد بیشتر مصرف کنندگان مایل به این موضوع هستند.

با این حال، رتبه بندی برای کسب وکار‌های بزرگ و برتر نیز به منظور حفظ اعتبار و سهم بازار موجود، از جذابیت‌های خاص خود برخوردار است.

کیانی بختیاری در پایان خاطر نشان کرد: پروژه رتبه بندی کسب و کار های اینترنتی با توجه به پشتوانه حاکمیتی و دانش و تجربه تخصصی، زمینه ارتقاء اعتماد مصرف‌کنندگان برای خرید اینترنتی را فراهم کرده و موجب توسعه و ترویج خرید اینترنتی بین آحاد مردم با توجه به کارکرد آن در زمینه افزایش شفافیت، افزایش رقابت‌پذیری و رفع انحصار می شود.