‌طی بازدید از روند اجرایی بازسازی کارخانه قند دزفول اعلام شد

ابراز رضایت مهندس نعمت زاده از تیم اجرایی ایدرو

مهندس نعمت زاده،‌وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه با جمعی از معاونان و مشاروان خود در سفری یک روزه به استان خوزستان برای بررسی روند اجرایی بازسازی کارخانه قند دزفول، از این کارخانه بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایدرونیوز مهندس نعمت زاده طی سخنانی درجمع برخی از مسئولان منطقه و همچنین هیات اجرایی بازسازی این کارخانه اظهار داشت دیروز مهندس حجتی وزیر کشاورزی اعلام کرد که باید تولید چغندر در این منطقه به دلیل آب و هوای مناسب افزایش یابد و لذا به ادامه کار این کارخانه نیاز داریم و به همین دلیلی در جلساتی با کمک دوستان در وزارت دادگستری، تصمیم به راه اندازی مجدد آن گرفته شد و از سازمان ایدرو که تجاربی در زمینه نوسازی داشتند خواستیم به این پروژه ورود کند و در یک سال عملیات پایان یافت.

ابراز رضایت مهندس نعمت زاده از تیم اجرایی ایدرو

ابراز رضایت مهندس نعمت زاده از تیم اجرایی ایدرو

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت با یادآوری اینکه کشت چغندر این منطقه در فصل پاییزصورت می گیرد و لذا به آب زیادی نیاز ندارد و به همین دلیل ضرورت فعالیت کارخانه را بیشتر می کند،‌افزود پیش از این ، کشاورزان این منطقه محصول خود را به استان های دیگر همچون اصفهان می فرستادند که با راه اندازی این کارخانه ،‌ محصولات خودرا به اینجا تحویل خواهند داد.

و ی در پایان ضمن تشکر از همراهی و همکاری دادگستری استان خوزستان ابراز امیدواری کرد دوکارخانه دیگر در منطقه احداث شود تا خیال کشاورزان اسوده گردد.

مهندس علیرضا ارغایی مجری بازسازی طرح های سازمان گسترش و رئیس هیئت اجرایی بازسازی کارخانه قند دزفول ضمن ارائه گزارشی از عملیات بازسازی و نوسازی کارخانه قند دزفول گفت  : این کارخانه ۱۳ سال تعطیل بوده و روند بازسازی کارخانه تا پایان آبان ماه امسال ۷۰ درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر توربین های شماره ۱ و ۲ نیروگاه آماده راه اندازی است و دستگاه تولید بخار (بویلر) شماره ۱ در اوایل دی ماه راه اندازی خواهد شد..

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جهت بازسازی حدود ۵۳۰ نیروی انسانی در سایت کارخانه مشغول بکارند و برای نوسازی ۱۲ هزار نفر ساعت بکار رفته است اظهار داشت روند بازسازی به هفت بخش تقسیم شده وابتدا باید بخش شکر آن بازسازی گردد تا فعالیت بعدی کارخانه بخوبی پیش رود ،
گفت: اعتبارات دریافتی تا کنون ۲۰۰ میلیارد ریال بوده که تماماٌ هزینه شده و میزان قرارداد ها و تعهدات بالغ بر ۴۷۰ میلیارد ریال می باشد که در صورت تأمین مابقی اعتبار تا پایان آذرماه، انشاءالله در دهه فجر شاهد آغاز بکار فاز اول کارخانه که شامل تصفیه شکر خام است، خواهیم بود.
و بر همین اساس، مطابق برنامه، از اول اردیبهشت ماه سال ۹۶ این کارخانه آماده دریافت چغندر خواهد بود.
مهندس ارغایی با بیان اینکه این کارخانه به منزله یک لکوموتیو است که با راه اندازی آن، می تواند قطار اشتغال و توسعه را در منطقه به حرکت در آورد اظهار داشت راه اندازی این کارخانه، نقطه امید برای کشاورزان منطقه محسوب می شود که از نزدیک شاهد روند بازسازی آن بوده و لذا با علاقمندی افزونتر نسبت به کشت چغندر اقدام می کنند.
وی گفت: امسال ۱۰ هزار هکتار در منطقه خوزستان زیر کشت چغندرقند رفته که نسبت به سال گذشته ۲/۵ برابر افزایش نشان می دهد و این افزایش بدلیل ایجاد امیدواری در میان کشاورزان درباره امکان به راه اندازی مجدد کارخانه قند دزفول صورت گرفته است. و به همین دلیل پیش بینی می شود بعد از راه اندازی این کارخانه، میزان کشت چغندر قند به ۲۰ هزار هکتار افزایش یابد.
بنا به گفته رئیس هیئت اجرایی بازسازی کارخانه قند دزفول کشت هر هکتار چغندر، قادر به اشتغال ۲/۵ نفر می باشد که ۱۰ هزار هکتار موجود می تواند برای ۲۵ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کرد که ۵ هزار هکتار آن در شوش و دزفول قرار دارد.
وی کشت پاییزه چغندر در خوزستان را یکی از مزیت های اصلی تولید چغندر در این استان داشت و کشت پاییزه نیاز بسیار کمی به آب دارد و بیشتر از آب باران استفاده می کند لذا از این لحاظ ،‌ نگرانی بابت کم آبی که سایر استان ها با آن مواجه اند، وجود ندارد. و انشاالله می تواند بخشی از کمبود شکر کشور را جبران کند.