پیوند دوباره تار و پود در بافت بلوچ

کارخانه قدیمی و معروف فراگیر بافت بلوچ ایرانشهر در آستانه چهل سالگی با سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی دولت حیاتی دوباره را تجربه می‌کند تا پس از گذشت سالیان طولانی رکود و تعطیلی، چَرخَش در جهت جهش تولید بچرخد و رونق و توسعه را برای سیستان و بلوچستان به ارمغان آورد.

پیوند دوباره تار و پود در بافت بلوچ

بافت بلوچ، یک واحد صنعتی زیرمجموعه بخش نساجی کشور است که بیش از ۱۰ سال به دلایل مختلف در حالت رکود و تعطیلی به سر می برد. کارخانه ای نامدار که با نام و نشان ایرانشهر پیوند خورده و بعد از گذشت سالیان نسبتا زیاد از تعطیلی، هنوز جایگزینی برایش پیدا نشده است.

این روزها با عنایت رهبر معظم انقلاب چرخ واحد ریسندگی بافت بلوچ می‌چرخد و در مسیر جهش تولید قرار گرفته است. به گفته مدیر این کارخانه پس از تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم فعال شدن کارخانه بافت بلوچ و حل مشکلات این کارخانه، پیگیری‌های فراوانی از سوی دفتر ایشان و دیگر مسوولان صورت گرفت و عزم همگانی برای فعال شدن این کارخانه نساجی شکل گرفت.

کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر با ظرفیت اسمی ٢٢ تن نخ در روز و ٢٨ میلیون متر پارچه در سال در ٢٢ بهمن سال ۶٠ افتتاح و شروع به تولید آزمایشی کرد که بهره‌برداری رسمی آن از سال ۶٣ آغاز شد اما به دنبال آتش سوزی این کارخانه در سال ٨٧ سالن ریسندگی این واحد به طور کامل از بین رفت.

پس از این حادثه بعد از فروش قطعه قطعه تجهیزات ساختمان کارخانه به منظور واگذاری در لیست سازمان خصوصی سازی قرار گرفت اما بعدها مسئولان متوجه شدند که برای حل مشکل این واحد صنعتی در مرحله نخست باید این مجموعه از لیست واگذاری به سازمان خصوصی سازی خارج شود تا شرکت های توسعه گر بتوانند برای سرمایه گذاری و حیات بخشیدن به این مجموعه ورود پیدا کنند.

سرانجام در هفته آخر سال ۹۳ با تحقق این خواسته، کارخانه بافت بلوچ از لیست سازمان خصوصی سازی خارج شد و برای احیا به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد و تحت حمایت دولت قرار گرفت.

با توجه به اهمیت این مجموعه در امر تولید و ایجاد اشتغال و توجه ویژه مسوولان کشوری و پیگیری مسوولان استانی، عملیات بازسازی و نوسازی این کارخانه در سال‌های اخیر در دستور کار دولت قرار گرفت تا قفل تعطیلی آن با کلید تدبیر گشوده شود تا مانند گدشته امید را در دل های مردم ایرانشهر زنده کند.

بافت بلوچ به عنوان صنعتی مادر و محوری می تواند نقشی حیاتی در منطقه ایفا کرده و به رویش خوشه های دیگر توسعه و اشتغالزایی کمک کند.

سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی برای توسعه بافت بلوچ

به گفته سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان، براساس تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر احیا شرکت بافت بلوچ ایرانشهر، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، با هدف محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه اقدام به سرمایه گذاری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریالی برای بازسازی و نوسازی و اجرای طرح توسعه در این واحد تولیدی کرده است.

در هفته پنجم پویش تولید، تداوم امید امروز قرار است چند طرح صنعتی و بازرگانی با مجموع سرمایه گذاری ۲۴۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۳۰ نفر به دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران و با حضور مقام عالی وزارت صنعت ، معدن و تجارت و به صورت ویدیو کنفرانس به بهره برداری برسد که یکی از این طرح ها بازسازی، نوسازی و اجرای طرح توسعه کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر است که در فاز اول این پروژه با اشتغال زایی ۱۵۰ نفر، زمینه تولید ۴۵۰۰ تن انواع نخ پنبه ای مورد نیاز کشور فراهم می شود.

جهش تولید نخ از سه به ۱۵ تن در روز

مدیر کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: واحد نساجی این کارخانه با اختصاص یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی رهبر معظم انقلاب احیا شد.

محمد یوسفی افزود: در واحد ریسندگی  کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر که به ماشین‌های مدرن روز مجهز است پنبه تبدیل به نخ می‌شود.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی واحد ریسندگی زمینه اشتغال حدود ١٠٠ نفر از جوانان جویای کار ایرانشهر فراهم شده است، افزود: برای راه‌اندازی این واحد افزون‌بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکارخانه بافت بلوچ ایرانشهر گفت: پس از تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم فعال شدن کارخانه بافت بلوچ و حل مشکلات این کارخانه، پیگیری‌های فراوانی از سوی دفتر ایشان و دیگر مسوولان صورت گرفت و عزم همگانی برای فعال شدن این کارخانه نساجی شکل گرفت.

یوسفی اظهارداشت: پیش‌از این روزانه سه تن نخ در واحد ریسندگی تولید می‌شد اما با نصب ماشین آلات جدید تولید نخ به ١۵ تن در روز افزایش یافته که از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: واحد ریسندگی کارخانه بافت بلوچ در سال ۸۷ به علت آتش‌سوزی تخریب شد که برای احیای آن، بافت بلوچ به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد.