- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

راهبرد ملی، توسعه منطقه‌ای

بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکیه بر نقش‌آفرینی تمامی استان‌ها در پیشبرد راهبردهای چهارگانه «جهش تولید»، «تکمیل طرح‌ و پروژه‌های نیمه‌تمام»، «توسعه صادرات و کنترل واردات» و نیز « تنظیم و مدیریت بازار»، تلاش کرده تا در هر یک از برنامه‌های اجرایی خود، با تهیه برش‌های استانی، نقش بی‌بدیل استان‌های کشور را در پیشبرد اهداف خود لحاظ کرده و با پایش مداوم، توسعه منطقه‌ای با راهبرد ملی را گام به گام به پیش برد.

در این راستا، هر یک از استان‌های کشور با قرار گرفتن در یک موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، از استعداد و مزایایی برخوردار هستند که تمرکز بر آن بر اساس راهبردهای ملی می‌تواند، نه تنها راه توسعه منطقه‌ای را برای یکایک آنها هموار نماید؛ بلکه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را رقم زند که هدف غایی آن، توسعه همه‌جانبه کشور در ابعاد گوناگون است.

هر یک از استان‌های کشور، فارغ از بحث کلان توسعه که تمرکز اصلی آن بر روی معیشت، افزایش سطح رفاه و رونق اشتغال برای اقشار مختلف مردم است، باید بتوانند از ظرفیت‌های منطقه‌ای و منحصر به فرد خود استفاده نموده و رشد و رونق استانی را تجربه نمایند؛ در این صورت است که برآیند توسعه منطقه‌ای استانها، حرکتی عظیم در سطح ملی برای رشد و آبادانی رقم خواهد زد.

اما در روندهای توسعه‌ای که برای هر یک از استانهای کشور تعریف شده، استان‌های مرزی علاوه بر اینکه نقش تعیین‌کننده‌ای در فرآیند کلی توسعه به عهده دارند، مسئولیت سنگین‌تری را هم به دوش می‌کشند که همانا افزایش سطح مراودات تجاری با کشورهای همسایه به جهت ارزآوری و بالا نگاه داشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در بازارهای جهانی است. اینجا است که این استان‌ها باید بیش از گذشته بدرخشند و مسئولیت خود را به نحو مطلوبی ایفا نمایند.