- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

نیازهای فناورانه در نمایشگاه تستا

مناطق ویژه اقتصادی داخل مرزهای کشور واقع شده‌اند و هدف آنها شامل افزایش تراز تجاری، اشتغال، افزایش سرمایه‌گذاری، ایجاد شغل و مدیریت موثر است. به‌منظور تشویق برپایی کسب‌وکارها در منطقه اقتصادی، سیاست‌های مالی تعریف می‌شود. این سیاست‌ها به‌طور معمول شامل سرمایه‌گذاری، مالیات، تجارت، سهمیه‌بندی، مقررات کاری و گمرکی است علاوه‌بر این، شرکت‌ها ممکن است تعطیلات مالیاتی را ارائه دهند که در صورت تاسیس در یک منطقه، آنها دوره‌ای از مالیات پایین را می‌دهند.

در کشور ما نیز این امر ازسوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) برای جهانی‌سازی صنایع کشور به‌طور جدی در حال پیگیری است. یکی از این مناطق، منطقه ویژه اقتصادی جهرم است. با رونق گرفتن فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، این مناطق به‌ویژه در صنعت رنگ و بوی دیگری گرفته است. در همین راستا منطقه ویژه اقتصادی جهرم به‌منظور ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در دومین نمایشگاه تستا حضور یافت.

تقاضامحور کردن فناوری

توسعه صادرات و ایجاد تحرک در صنعت و تجارت، حضور در بازارهای جهانی و تولید و صادرات کالا، رشد و توسعه اقتصادی استان و بهره‌گیری از توانایی‌های بالقوه استان فارس، تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه تولید، حمایت از صنایع و صنعتگران داخلی و ایجاد تسهیلات برای آنها و… از اهداف ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جهرم بوده است.

به‌گزارش ایدرونیوز، در مدت زمان برگزاری این نمایشگاه، معاون وزیر ارتباطات، شهردار تهران، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، رئیس اتحادیه صنعت مخابرات و دبیرکل سازمان کارآفرینی اتاق بازرگانی ایران از جمله افرادی بودند که از غرفه منطقه ویژه اقتصادی جهرم بازدید کردند.

مدیرعامل و نایب رئیس هیات‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی جهرم، گفت: برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند در کاهش مشکلات ناشی از تحریم‌ها و تقاضامحور کردن علم و فناوری موثر باشد و رفع نیازهای داخلی به‌وسیله شرکت‌های ایرانی صاحب فناوری انجام شود.

پیام فخرو یکی از راه‌های خارج شدن از بن‌بست تحریم‌ها را فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و خلاق دانست و افزود: سعی داریم با تسهیل فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع غذایی، بسته‌بندی و لجستیک و حمایت از آنها در این منطقه شاهد رونق تولید و شکوفایی کسب‌وکار باشیم.

فخرو ضمن تاکید بر حمایت از این شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: این منطقه می‌تواند با حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و خلاق بزرگ‌ترین تحول را در منطقه ایجاد کند.

سخن پایانی

گفتنی است از مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی می‌توان به صدور مجوز ساخت و پایان کار به‌طور رایگان، پیروی از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مناطق ویژه، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابراز و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی و معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش‌افزوده قطعات خارجی در تولیدات نام برد.

ایران بیش از ۲۰ منطقه ویژه اقتصادی دارد که در استان‌های گوناگون کشور برای تسهیل فعالیت‌های تولیدی ایجاد شده‌اند از آن جمله، منطقه ویژه اقتصادی سیستان(شهرستان رامشار)، منطقه ویژه اقتصادی سبزوار(شهرستان سبزوار)، منطقه ویژه اقتصادی سرخس (شهرستان سرخس)، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان (شهرستان قم) و…

به موجب قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴/۹/۵ و آئین‌نامه اجرایی آن اهداف کلی منطقه فراهم کردن زمینه استراتژی نوین برای توسعه و گسترش منطقه به‌منظور افزایش تولید و صادرات، ارتقای سطح فناوری و بهره‌گیری از فناوری‌های برتر و نوین اقتصادی، جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی، کم کردن هزینه‌های تولید با هدف ورود به بازارهای رقابتی جهان و… است.